Jump to content

Davitere til og ta av

Leifer`n

Recommended Posts

Jeg har kjøpt meg en 11 fot RIB med 9,9 Tohatsu som sikkert veier 130 kg tilsammen,, men jeg har kjøpt meg noen davitere som jeg tror er beregnet på 125 kg,

Jeg har egentelig planer om og heise båten opp når jeg har parkert på min båt plass. Nen det må jo være voldsomt tungt og løfte opp den Rib`en.

Noen som kan svare kjapt på dette da jeg er på vei til og montere festene,

sånn ser di ut hvertfall... som dere ser er det ikke voldsomme fester her egentelig.

90_209441365.jpg

Edited by DACAPO-9000-HT (see edit history)

Nå er jeg ingen ekspert på hvor mye disse daviderene tåler, men vil vel mene at dette går helt fint dersom du får festet foten godt, samt at du som du sier lar båten henge i daviderene når du ligger i havn. Hvordan dette går dersom du har båten hengende mens du kjører, med variabel belastning i bølger osv vil jeg ikke spekulere i.

Svein H

Bruk et par taljer på hvert tau, gjerne doble, så blir det så lett som "en viss kar en viss plass"

Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989

Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27

Her må du jo ha en vinsj med sveiv på kvar davit ellers så har du ikke sjangs å rikke rib'en fra sjøen.

Vinsjer som er beregnet på å dra joller opp på henger må være idiele vist det er mulig å få festet dem på noenlunde skikkelig vis.

Må sei meg enig med Svein H at de såg litt skrale ut vist rib'en skal henge under fart.

Halco 29 1992 - 2007

Bayliner 2855 2007 - ?

CB 66 Racer + div. hver onsdag

Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis.

Hei,

Hadde tilsvarende davit på Svanen, bare at røret er en meter lengre å går ned i bunnen av båten. Med en dobbel blokk greier du vel akkurat å dra opp 130 kg. Min jolle veide 100kg med motor og det var tungt nok. Det jeg ville vært nøe med var å få overført noen av kreftene fra dolbord til skrog. Med disse festene kan du godt få sprekker i dolbordet uten ekstra avstivning.

di er montert,,, og det ble ikke noe suksess,,, ikke holder acter speilet og ikke får jeg heist den noe mer en akkurat opp på den ene siden på platformen...

Mei her må det gjøres noe ordentelig lurt,,, di må stikke lengere ut blant annet,,,,,, tipper jeg kan vøre oppe i 150 kg m motor og tank også jeg altså....

di er montert,,, og det ble ikke noe suksess,,, ikke holder acter speilet og ikke får jeg heist den noe mer en akkurat opp på den ene siden på platformen...

Mei her må det gjøres noe ordentelig lurt,,, di må stikke lengere ut blant annet,,,,,, tipper jeg kan være oppe i 150 kg m motor og tank også jeg altså....

Edited by DACAPO-9000-HT (see edit history)

Får jo aldri denne riben opp i disse daviterene her, noen som har et forslag, hva med disse krybbene som kan monteres på båt, hvor mye tåler slike snapp davitere??

dacapo_9000ht_i_havna.jpg

Tror du har et fundantalt problem her. To valg:

1. For litet båt

2. For stor RIB.

Tror rett og slett eneste måten å få med seg RIBen på er å slepe den. Alternativt ha den flatpakket.

Vi har en 2,75 meter land RIB liggende på badeplatformen vår - og det er ikke plass til stort mer der. Hade kanskje gått med en som er 1 fot lenger. Båten er 3,90 meter bred

Edited by Bitteliten (see edit history)

Tror jeg har samme problem :nonod: . Har båt som er 325 cm. bred og ny Zodiac 285 og snapdavitere som jeg enda ikke har montert fordi jeg synes gummibåten virker for lang. Kommer jeg klar av anskervinsjen håper jeg det går greit....

Sanpdaviterne (Weaver RBD 100) er bestilt via båtprodusent (Huseklepp) og er modifisert/forlenget for å klare akkurat dette. Men rent visuelt ser jeg ikke for meg helt hvordan jeg skal fikse det - får bruke helgen til å prøve meg frem. Grunnen til at jeg gikk for Z 285 var at den er godkjent for 4 voksne, greit dersom jeg trenger den som redningsbåt - trodde samtidig at en båtbredde på 325 skulle holde i massevis - burde i det minste ha målt bredden på badeplattformen før jeg kjøpet gummibåt, men kjøpet ble gjort før jeg hadde hentet Rivieraen - delvis for å dempe abstinensene mens jeg ventet på "nybåten". Av samme grunn kjøpte jeg et Honda bensinaggr., men det har jeg ikke fått prøvd ennå - blir vel til ferien. Nok en halvtabbe var å kjøpe ny, blå og fin kalesje over akterdekket. I helga kom kona og jeg fram til at den gidder vi ikke å bruke - deilig å slippe - blir været dårlig nok får vi heller holde oss inne - blir jo et salgsargumentet å selge båten med ubrukt kalesje når den tiden kommer om et par år.... :smiley:

Edited by BårdK (see edit history)

Har en 280 baatsmann RIB i snapp daviter bak paa Balticen, som er 320 bred. Maatte bygge den litt ut (skulle ha forlenget dem litt mer). Faar Rib'en opp, men baugen stuker mot kjettingen paa ankervinchen. saa jeg maa senke riben litt ned for jeg slipper ankeret. Presser en svamp mellom pontong og kjetting naar jeg drar'opp. Forat det ikke skal gnage noe.

Tror ikke det er saa helt galt saan visuelt. Men noe storre bak der tror jeg ikke hadde gaatt..

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Tror du har et fundantalt problem her. To valg:

1. For litet båt

2. For stor RIB.

Tror rett og slett eneste måten å få med seg RIBen på er å slepe den. Alternativt ha den flatpakket.

Vi har en 2,75 meter land RIB liggende på badeplatformen vår - og det er ikke plass til stort mer der. Hade kanskje gått med en som er 1 fot lenger. Båten er 3,90 meter bred

Ja 30 fot er ikke stort,, men 11 fot rib er jo ikke så stor den heller da.. jeg henger jo den etter når vi kjører, det er når den ligger til kai og vi ikke bruker båten jeg vil ha den opp fra vannet...

Får jo aldri denne riben opp i disse daviterene her, noen som har et forslag, hva med disse krybbene som kan monteres på båt, hvor mye tåler slike snapp davitere??

dacapo_9000ht_i_havna.jpg

Snap davitene tåler det sikkert, men spørsmålet er. Tåler potongene det?

Å so blir det eit styr å ta av og på motoren heile tida då. :nonod:

Halco 29 1992 - 2007

Bayliner 2855 2007 - ?

CB 66 Racer + div. hver onsdag

Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis.

Stemmer det Frikar. Balticen er 328. Det var Elwaroen som var 320. Jeg som blanda litt

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP