Jump to content

Er det risikabelt å kjøpe en VP D260 2006-2007 modell?


Los Endos

Recommended Posts

Hei

 

Jeg har lest tråden om problemene med Volvo Pentas D serie motorer, og må innrømme at jeg blir skeptisk. Jeg går med tanker om å kjøpe en daycruiser med D260 motor, enten en 2006 eller en 2007 modell.

 

Båten bli i såfall kun brukt i skjærgården ved Tønsberg/Nøtterøy/Tjøme.

 

Er det å be om problemer?

Link to post

Nesten uansett hva man foretar seg i samfunnet, innebærer det en viss risiko i mindre eller større grad.

 

Uten å ta stilling til hvilken risiko du løper ved å eventuelt kjøpe en Volvo Penta D4 260 fra 2006 eller 2007, ville jeg uansett ha sendt et skriftlig brev til VP-importøren i Norge og/eller til VP sentralt i Sverige for å forhøre meg om skade/havari på motor som følge av injektorproblemer, kan kreves dekket etter utløpet av reklamasjonsfristen i forbrukerkjøpsloven som i Norge er 5 år. Man skal huske på at D6 kom på markedet i 2003, og slik jeg har forstått det, har ennå ikke VP funnet den bakenforliggende åraken til injektor- og havariproblematikken. VP anbefaler derimot smøretilsetning i diesel bunkret her til lands, men krever det ikke, om jeg har skjønt det riktig. Hvilke konsekvenser det får for garanti- eller reklamasjonsrett å ikke følge denne anbefalingen, vet jeg ingen ting om.

 

Når det gjelder å ta kontakt med forhandlere og/eller serviceverksteder for å forhøre seg om driftssikkerheten til D4, eller D3 og D6 for den del, er kanskje ikke det det lureste da det er naturlig å tro at disse er lojale overfor produsent og ønsker å selge flest mulig motorer og deler. Personer som eier D3, D4 eller D6 og som ikke har hatt problemer av noe slag, vil vel naturligvis være fornøyde, skulle man tro, om du spør om råd om driftssikkerheten fra den kanten også.

 

Lykke til!

Link to post
Når det gjelder å ta kontakt med forhandlere og/eller serviceverksteder for å forhøre seg om driftssikkerheten til D4, eller D3 og D6 for den del, er kanskje ikke det det lureste da det er naturlig å tro at disse er lojale overfor produsent og ønsker å selge flest mulig motorer og deler.

Det er ikke min erfaring - de er lojale mot kundene sine

Link to post

Hadde heller ikke hatt problemer med å kjøpe D-maskin igjen. En ting er at VP er totalt dominerende i segmentet med planende båter, en annenting er at i sum skal du være veldig uheldig om du får havari-trøbbel sånn rent prosentmessig. De fleste får en rekke indikasjoner om det er feil på dyser gjenom alarm, mer røyk, tungstartet motor osv., men de aller, aller kjører rundt med feilfrie D-motorer.

 

Har bare gode erfaringer både med motor og serviceappart

Redigert av Swande (see edit history)
Link to post

I tilfelle VP ikke dekker havari eller skade på motor som følge av injektorproblemer når tiden for å reklamere etter forbrukerkjøpsloven er utløpt, kan det være greitt å ha sjekket litt rundt sin egen økonomi. Har du for eksempel råd til skifte av motor om du skulle være uheldig og bli rammet av motorhavari etter utløpet av reklamasjonsfristen i forbrukerkjøpsloven?

 

Om det ikke står VP i den ABSOLUTTE drømmebåten, finst det flere motoralternativer å velge mellom, eksempelvis Cummins MerCruiser Diesel(CMD), Yanmar, Iveco, Steyr, Nogva Nanni og FNM.

 

Og som fremdriftssystem på planende båter, er det mulig å benytte disse alternativene om motor ikke er levert fra VP eller har drev fra VP:

 

- Drev fra CMD; Bravo 2, Bravo 3

- Aksling med V-gir(om plass tillater)

- Konvensjonell aksling(om plass tillater)

- Vannjet

- Overflatepropell(om plass tillater)

- CMD Zeus(om plass tillater)

Link to post

% vis sjanse for å få feil er jo temmelig liten. Men som jeg leste annetsteds:

Statistics mean nothing if you're on the wrong plane!

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Det blir jo som om du kjøper ny bil og du finner ut at en av hundre brenner opp. Normalt vil du jo få ny bil på garantien så det økonomiske er jo ikke noe problem. Problemet er jo ventetiden på ny bil og sjangsen for at den brenner opp på et ubeleilig tidspunkt. Som inne i en tunnel eller omord i en ferje. Dette ville jo tilsvare et motorhavari i kuling med familien ombord gjerne nert land og vanntemperatur på 5gr.

 

Du må imidlertid huske at dissse motorene sansynligvis får en raskere avskrivning enn eldre motortyper. Dette fordi de er designet for 5000timers levetid og de er ikke overhalbare med mulighet for utskifting av foringer osv. Videre har de mange dyre komponenter som postensielt kan ryke! Tenker da spesielt på følere, elektronikk, commonrail pumpe , Brennstoff rør osv.

 

Jeg er litt konservativ når det gjelder båt og ville nok helst hatt forgjengeren TAMD63P/L som også er en 5.5l 6syl volvo motor fra 95? . Denne hadde høyere dreiemoment og lavere forbruk. Gikk desverre ut av produksjon!

Link to post

Takk for gode råd.

 

Dessverre er båttypen vi ser på alltid utstyrt med VP motorer. Du får KAD300 motor hvis du kan leve med noen år eldre båt, men den er vel ikke direkte lun og fin i gangen? Jeg er ikke overbegeistret for ristingen og støynivået til diesel i utgangspunktet... Har alltid hatt påhengsmotor, og aldri opplevd noe som ligner på motorproblemer.

 

EN bil som får motorstopp er jo som regel udramatisk. Motorstopp på vannet høres ikke gøy ut...

 

Jeg hadde faktisk lurt på å forsøke meg på en god handel privat (tror markedet for båter er litt rolig nå..?), men det er kanskje ikke noen god ide. Mulig tryggheten med å handle fra en forhandler veier tyngre.

 

Men takk for alle innspill!

Link to post
I tilfelle VP ikke dekker havari eller skade på motor som følge av injektorproblemer når tiden for å reklamere etter forbrukerkjøpsloven er utløpt, kan det være greitt å ha sjekket litt rundt sin egen økonomi. Har du for eksempel råd til skifte av motor om du skulle være uheldig og bli rammet av motorhavari etter utløpet av reklamasjonsfristen i forbrukerkjøpsloven?

Så du mener at enhver som kjøper båt med D-maskin (det sitter vel en VP i 70-80% av båtene i dette segmentet) skal sette av en 3-400.000,- på konto, sånn i tilfelle en injector ryker?? :lol: Er ikke dette en smule krisemaksimering - muligens et helt brød?

Det blir jo som om du kjøper ny bil og du finner ut at en av hundre brenner opp.

Ok - om du tar utgangspunkt i solgte i Norge. Ser vi solgte under ett totalt, snakker vi under en promille som får havari.

 

Det interessante er at sikkerhetsaspektet blir stadig trukket fram når det er snakk om D-motorer, men nevnes sjelden i forhold til alle de hundrevis av motorstopp og havarier på størsteparten av fritidsbåt-flåten som består av 80- og 90-talls båter. Nå skal en selvsagt forvente betydelig mindre feil på en ny motor - og det er da da også.

 

Prosentvis våger jeg å sette hele "den grønne i kjelleren" på at vi snakker om 10-20 ganger større sjanse for stopp, feil, lekkasjer og andre herligheter på det som utgjør hovedtyngden av fritidsbåtflåten. Muligens ikke særlig fristende "gevinst" for herrene med Yanmarin 76 - og gudene vet hva Byggmester tøffer rundt i, :smiley: men ellers så får den enkelte velge hva en går for.

Redigert av Swande (see edit history)
Link to post

Sitat Swande

Ok - om du tar utgangspunkt i solgte i Norge. Ser vi solgte under ett totalt, snakker vi under en promille som får havari.

 

Jeg tok det fordi det er vel flest norske lesere her vil jeg tro. Tror tallene var ca 3000solgte motorer i norge og 30 40 havarier blir vel ca en prosent. Kan ellers nevne at på 80 tallet røk det en masse toyota motorer i norge p.g.a oljeborringer med liten diameter og bruk av mineralsk olje. Så at enkelte motorer ikke klarer seg i enkelte klima har skjedd før.

 

Når det hjelder 90talls motoren min kan jeg ikke utale meg da jeg bare har brukt den i 8 sesonger.

 

Driftsikkerhet kommer ann på vedlikehold å ser du på yrkesbåter i rutefart har mange av disse motorer i fra 80 og 90 tallet.

 

Klasse selskapene forlanger de demontert etter et gitt antall år og det er sjelden de blir byttet ut.

 

Hvordan dirftsikkerheten på disse nye motorene blir etter noen år med dårlig vedlikehold tør jeg nesten ikke å tenke på! (irr i kontakter, kretskort som ligger uten spenning i månder, fuktig luft, temperatur svingninger, bittesmå ventiler som står i ro hele vinteren) Det går nok bedre i en båt som blir brukt hele året!

Link to post
...Jeg er litt konservativ når det gjelder båt og ville nok helst hatt forgjengeren TAMD63P/L som også er en 5.5l 6syl volvo motor fra 95? . Denne hadde høyere dreiemoment og lavere forbruk. Gikk desverre ut av produksjon!
Har forståelse for "konservativismen" i denne sammenhengen, men faktum er vel at TAMD63P/L ikke var egnet for bruk i raske planende båter. Lav rpm/høyt dreiemoment har sin sjarm, men ikke i kombinasjon med drev/toppfart 30++. Og drivstofforbruket er vel høyere enn for D6 iht. bulletinene - noe annet ville være overraskende når en sammenligner med en mer moderne CR-motor.

 

Kjøpte selv KAD43 som vel var den siste "helmekaniske" av 40-serien for noen år siden og var svært fornøyd med den - og at andre testet ut A-versjonene av D-serien i mellomtida. Det ser kanskje ut som jeg skulle ventet enda et år eller to med å kjøpe D6 - mens VP vrir noen nye dyser ut av Bosch - men slik jeg ser det var det ikke andre _gode_ alternativer for enkeltinstallasjon enn D6 i båten jeg endte opp med. Velger dog å bekymre meg om det jeg kan gjøre noe med...

Link to post

TAMD63L/P motoren er fra 1996 og kunne fåes i ytelser mellom 230hk til 365hk Maks dreiemoment på kraftigste utgave er 1180Nm ved 1800rpm!

 

For å kunne sammenligne mest mulig lik effekt har jeg valgt Volvos TAMD63P med 305 akselhester og 5.46liter slagvolum mot D6 330 med 5.50liter slagvolum og 322 akselhester begge motorene kan fåes med høyere ytelse!

 

Dreiemoment på 63L motoren er 950Nm ved 1800rpm På D6 er moment 810Nm ved 2000rpm dvs 63L har 17% høyere dreiemoment!

 

Forbruk på 63L motoren er 62l/t eller 226g/kwh tilsvarende på D6 er 228g/kwh dvs 63L har 1%lavere forbruk

 

Vekt på 63L motoren er 821kgZF220Agear på D6 er vekta 721 med HS80IVE gear dvs 63L har 14% høyere vekt.

 

Begge motorene oppfyller IMO NOx krav og IMO US/EPA

 

Dette er i følge volvos egne bulletenger. Hadde dei hatt dei dreva då (i 1996) som dei har no + en lavere utveksling kunne den ha blitt brukt!

 

Kjenner ein som satte en iveko 5.5 liter på et volvo 280 drev. Det gjekk heilt fint!

Link to post

Kikket raskt på bulletinene for D6-370 vs. 63P rating 4 som burde være sammenlignbare, men det er mulig jeg var for rask. Rating 4 oppgis vel til 248 g/kWh. 63P/L ble iht. motordatabasen produsert frem til 2005 men det er nok en veldig god grunn til at de aldri ble tilbudt i aquamatic-versjon.. (1180 Nm er tøffe greier)

Link to post

Personlig ville jeg tenkt meg nøye om før jeg gikk til anskaffelse av en motor i D-Serien, med alle uklarheter som hersker omkring denne saken i dag!

Man kan diskutere promiller og prosenter til man blir grønn i toppen.

Faktum er at en marinemotor til 3-400.000 SKAL vare i mange år med normalt stell!

Man SKAL også kunne stole på den i disse årene!

 

Faktum er også at dette er en relativt ny motor på markedet som i løpet av disse få årene viser seg å ha en innebygget svakhet som med ganske stor sansynlighet vil oppstå før eller siden og ofte med alvorlige følgefeil.

Promille hevdes det da, men denne promillen vil med stor sansynlighet fortsette å stige etter som motorene får noen år på baken.

Link to post

Jeg har selv sett på båter med D4 og D6 men har pga av problemene med D-serien valgt å vente med kjøp av båt med denne motoren.

 

Det nevnes prosenter og promiller av havarier men skal vi forholde oss til det norske markedet og jag antar at det er her du skal bruke den så er det i dag ca 40 havarier av på litt over 3000 solgte enheter. Dvs over 1% av motorene levert til det norske markedet har havarert så langt. Havariene det her er snakk om er totalhavarier. Defekte hydraulikk slanger til drev, defekte sjøvannsfilter, kavitasjon på propeller og allverdens alarmer med påfølgende motorstopp kommer i tillegg.

 

Skulle jeg kjøpt en D serie motor så hadde jeg i hvert fall unngått en som nærmet seg 5 år, et havari etter at motoren er 5 år gammel tror jeg ikke VP vil dekke.

 

Men det er min menig :wink:

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

Var i kontakt med produsenten av båten, og de kan også tilby f.eks Mercruiser motorer i båten. Da må jeg selvsagt kjøpe ny båt (og grave dypere ned i lommen), men jeg er ikke helt komfortabel med den D-serien (selv om jeg leser i Båtmagasinet at de nå har funnet løsningen..?!).

 

Noen vurderinger av VP vs Mercruiser?

Link to post

Hva slags båt er det du ser på?

 

Mercruiser vet jeg om 2 som har erfaringer med (for det er vel snakk om ny CMD 4,2 320 e.l.)KOB sleit masse med stans på sin i fjor - Bella har en i en Aquador 26 DC - vet ikke helt om han har så mye erfa ennå.

 

Enkelt for meg å si som er på båt med D motor nr 3. Men jeg synes at dette er flotte motorer. Stusser fælt på at 95% av alle havarier er på Vestlandet. Det er vel 1 som har vært i Oslofjorden.

Link to post

Marex 270 daycruiser, og singel installasjon. Derfor litt betenkt med Volvo motoren. Men sannsynligvis er det ingen problem, men usikkerhet er ikke moro. Båten min kommer aldri til vestlandet i alle fall, og noen voldsom belastning blir det jo heller ikke....

 

Er f.eks Volvo sin D6-330 en bedre motor enn CMD 4,2 320? Og med bedre mener jeg gangkultur, krefter osv. Mercruiseren er noe lettere leste jeg et sted. Det kan jo være en fordel på endel båter som ellers blir litt tunge i "sessen".

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...