hifo Posted June 4, 2008 Share Posted June 4, 2008 forrige lørdag sluttet mitt kranglete kjøleskap isotherm 85 liter å kjøle. siste året har kompressoren jobbet litt for ofte har jeg synes, og strømmen har slettes ikke holdt hele helgen på et sted uten lading. har hele tiden mistenkt lite gass . er nok en 6-8 år gammelt. enden på sorgens kjøleskap er nådd. ¨nå jobber kompressoren konstant , og ingen kjøling i det hele tatt .( heller tvert om ) ser de har et tilsvarende isotherm (85 liter )på maritim til 5000 kr. som er nøyaktig 47,5 bredt og 62,5 høyt som mitt gamle er. det er vesentlig for jeg lagde en luke i førerstolkassen til dette. vitrifrigo har et som også passer på måla til 5130 ..kr. på 70 liter . danfoss kompressor på begge. noen som har anbefalinger å komme med? Quote dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post Share on other sites More sharing options...
Servicemannen Posted June 4, 2008 Share Posted June 4, 2008 Alle disse 12v greiene er like fine. Men duger ikke å påfille med gas på den du har ? Quote http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post Share on other sites More sharing options...
`MINA' Posted June 4, 2008 Share Posted June 4, 2008 Jeg ville også ha sjekket gassen før du bytter. Evt kan du jo kun kjøpe ny kompressor og fordamper. Dette vil du spare mye på hvis kjøleskapet er ok. (pakkninger m.m.) Quote Mvh `MINA` Link to post Share on other sites More sharing options...
hifo Posted June 4, 2008 Author Share Posted June 4, 2008 (edited) vet ikke, men gidder ikke koste mye på et kjøleskap som begynner å ruste i dørrammen. hva koster en fylling da? det begynner nok å bli noe løent allover.. rustent , defkt dørhandtak , pakning virker stiv. deksel til fryse detter ned hver gang jeg åpner døren osv. de har vel en viss levetid disse skapene og mener at de nye er mye bedere ang strømforbruk uansett. Edited June 4, 2008 by hifo (see edit history) Quote dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post Share on other sites More sharing options...
`MINA' Posted June 4, 2008 Share Posted June 4, 2008 Har ingen ide om prisen på dette. Snakk med Maritim ang hvem som utfører service på dette. Hvis du har plass i skuta, er det kanskje en ide og lage seg en kjøleboks istedet for skap ? Her slipper man å tømme skapet for den kalde lufta hver gang man åpner døra. Strømforbruket minsker godt da. Quote Mvh `MINA` Link to post Share on other sites More sharing options...
Grand Banks jr Posted June 4, 2008 Share Posted June 4, 2008 Jeg trodde også det, men ble "satt hyggelig på plass" av noen andre her på Baatplassen. Fikk beskjed om at det å kjøle ned luften krever veldig lite, og dermed ikke påvirker strømforbruket i noen særlig grad. Det som krever (mye) strøm er å kjøle ned melk, juice osv som har stått ute i varmen hele frokosten, lunsjen osv. Ellers lurer jeg på kjøleboks pga at det er mer oversiktlig enn kjøleskap der vår sak er plassert... Quote Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Posted June 4, 2008 Share Posted June 4, 2008 Hei. 6 - 8 år er da ingen tid for et kjøleskaps levetid? Det går jo bare noen få timer i året sammenlignet med skapet du har hjemme. Skapet mitt hjemme som er tilkoblet 24 timer i døgnet , Gram er nå over 25 år, og skapet i båten, Frigo er 22 år. Begge har Danfoss kompressor og er like gode nå som da de var nye. Selvfølgelig har jeg fått noe rust i karmen på skapet i båten, men rust kan fjernes og en kan lakkere over etterpå. Selvfølgelig har nyere skap bedre issolasjon og nyere kompressor og elektronikk som gjør at de trekker mindre strøm, men skulle mitt båtskap begynne å lekke, ville jeg sjekket om det var mulig å få fyllt på igjen. Dog, det hadde vel ikke vært mulig i og med at mitt skap går på Freon som nå er forbudt. Så da hadde det blitt et nytt Isotemp som kommer ut helt på topp i alle tester. En kjøleboks ville jeg ikke hatt, det er mye mer komfortabelt med dør i front. Og at kald luft "renner ut" av et slikt skap, betyr lite. At det er et problem, er en myte. Ser en på varmekapasiteten for luft sammenlignet med faste stoffer og væsker som øl og regner litt på det, forstår en at så lenge døren ikke står oppe så lenge at matvarene og pilsen blir oppvarmet, skal det veldig lite energi til å kjøle ned luften igjen. Og det er jo pilsen som skal være kald. Lars H. Quote Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Posted June 4, 2008 Share Posted June 4, 2008 (edited) Hvis du har plass i skuta, er det kanskje en ide og lage seg en kjøleboks istedet for skap ?Her slipper man å tømme skapet for den kalde lufta hver gang man åpner døra. Strømforbruket minsker godt da. Jeg trodde også det, men ble "satt hyggelig på plass" av noen andre her på Baatplassen. He, he. . . Det var kanskje av meg det? Men det var ment i beste mening! Lars H. Edited June 4, 2008 by Lars H. (see edit history) Quote Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Grand Banks jr Posted June 4, 2008 Share Posted June 4, 2008 Hmm.. Nei det var ikke deg Lars, men vedkommende refererte til deg. Opplevde det heller ikke ubehagelig, så det at jeg satte det i anførselstegn var for å vise at det var en mild korreks fremfor noe jeg opplevde bastant. Vel, bastant var det, men ikke annet enn hyggelig :-) Jeg vurderer boks fordi det for meg (i forhold til plassering) nok er lettere å plukke noe opp av en boks enn å bøye seg ned og ta noe ut av et skap... Jeg har for øvrig et gammelt kjøleskap med separat kompressor som både bråker og ikke kjøler. kan det være et tegn på lite eller ingen gass? (Gammel Nidelv 24 med et kjøleskap hvis merke jeg tror begynner på "M" - men husker ikke.) Quote Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post Share on other sites More sharing options...
aefro Posted June 4, 2008 Share Posted June 4, 2008 Kjøp nytt Isotherm, gjorde dette selv for 2 år siden og forrige uke glemte jeg å skru av strømen i båten når jeg dro hjem, kom ned på Fredag og kjøleskapet var kaldt og batterier fulle.... det vesle solcelle panelet hadde klart og forsyne både forbruksbatterier og kjøleskap med strøm fra Søndag til Fredag. Har 2 forbruksbatterier på 105 amp og har aldri hatt problemer med strøm og ligger veldig sjelden med kontakten i. Aefro Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Servicemannen Posted June 4, 2008 Share Posted June 4, 2008 Med så litet strømforbruk må du ha installert ASU fra Isotherm ? Quote http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post Share on other sites More sharing options...
Lotus Posted June 4, 2008 Share Posted June 4, 2008 Har nøyaktig samme skap som deg , hifo. Samme alder også. Ramma har begynt å ruste. Det er jo bare blikk uten grunning og med litt sort lakk. Inni har det også begynt å ruste i de hvite bøylene. Men det funker. Riktignok bruker det en del mer strøm enn oppgitt, men det kan jeg leve med. Hadde det begynt å lekke, ville jeg fikset det fremfor å kjøpe nytt. Tar du det med til en hvitevarereparatør, fyller de på ny gass for omtrent en tusenlapp. Kanskje litt rimeligere. Det er det verdt. I runde 2 kjøper du et nytt skap. Og hvis runde 2 kommer om nye 8 år, så har du gjort en god handel. Kommer runde 2 om 3 uker, vil du alternativt irritere deg litt 1000 kroner for noe som kanskje blir bra eller 5000 for noe du vet blir bra. Ditt valg. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
hifo Posted June 4, 2008 Author Share Posted June 4, 2008 (edited) ja, vet. thermostat knappen er bort , men kan vris med fingrene forde. rust ramme og rister som ditt. dekslet til fryseren har mistet en hank , så det dette ned ved enhver berøring. dvs hver gang jeg stikker pølselabbene inn i kjøleskapet.. "teakfronten" er fjernet og det er en grå plate bakenfor teakplaten som er synlig. ( vel så fin ) . lyset virker ikke. gummiknottene skapet står på er defekte.. lekasje fra spiralrør bak skapet,(gass) og sist men ikke minst DET kjøler ikke. snakket med jons varme og kjøleteknikk i arendal og det kunne med en liten loddejobb, lekasjetesting med fargestoff og fylling ,komme på en 1000-1500 kr. må si det frister med nytt:-) og hater å fikse ting\ koste på ting som alikevel ikke holder mål.. det som er litt synd er at båtpenge budsjettet er forlengst borte og har ett kraftig negativt etterslep fra 3 siste åra. men nå er et friskt og bra kjøleskap gull verd i en båt synes jeg. takk for alle svar sålangt . Edited June 4, 2008 by hifo (see edit history) Quote dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post Share on other sites More sharing options...
Fusebox Posted June 5, 2008 Share Posted June 5, 2008 Kjøp nytt. Moderne båtliv nærmest krever muligheter for pålitelig kjøling. Og, såvidt jeg kan forstå av reklamen, så trekker de nye skapene myye mindre strøm enn de eldre, det være seg pga. mer effektiv kjøling eller isolasjon. Sysler med samme tanken selv, men skal prøve fremover i sesongen med mitt gamle Indel B skap (som jeg ikke aner hvilke spesifikasjoner gjelder for, annet enn at det trekker 7,5A under drift). Penger vel brukt. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Lotus Posted June 5, 2008 Share Posted June 5, 2008 Du er i modus for å kjøpe nytt. Da kjøper du nytt. Hvis det er slutt på pengene i reservepengepungen også, kan jeg anbefale havregrøt. Billig!! og sunt og ganske godt Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Håreken Posted June 5, 2008 Share Posted June 5, 2008 Noen som har tegning til hjemmesnekret kjøleskap. Den gamle kjøleskapdøra er helt kaputt så valegt er å lage ei ny dør eller bygge det helt om. Quote Da har jeg gått fra Daycruiser til en roligere Mørebas. Langt mindre fart, men mye mere kos :-) Link to post Share on other sites More sharing options...
hifo Posted June 5, 2008 Author Share Posted June 5, 2008 Du er i modus for å kjøpe nytt. Da kjøper du nytt.Hvis det er slutt på pengene i reservepengepungen også, kan jeg anbefale havregrøt. Billig!! og sunt og ganske godt hvis jeg går over til bare havregrøt , da trenger jeg jo egentlig ikke kjøleskap heller. flesker til med ett tilsvarende som det jeg har på maritim i morra. nåde dem hvis de ikke har på lager :-) Quote dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts