Jump to content

Svinger/Ekko til Nidelv 24 - unøyaktig?

zooper

Recommended Posts

Hei, jeg har nylig gått til innkjøp av en nidelv 24 snekke fra 1978. Med båten fulgte det en Hummingbird fishfinder. Svingeren ligger i en iskremboks litt foran midtskips på styrbord side. Dybdemåleren fungerer så som så i fart da dybdemålet svinger hurtig, og gjør det vanskelig å lese av dybden. Når båten ble satt på vannet så jeg at det også var montert en utvendig svinger i messing som var stoffet over. Den tidligere eieren sa at den ikke var i bruk og hadde blitt benyttet med en annen dybdemåler som aldri helt hadde fungert. Jeg leide en tilsvarende snekke i fjor, også med dybdemåler, også med det samme problemet. Sannsynligvis skjer dette som følge av at det kommer luftbobler under båten i sjø eller fart. Eller kanskje fordi båten ruller i sjøen?

Nå vurderer jeg å gå til innkjøp av en Garmin 420s Kartplotter/Ekko med innvendig svinger og lurer på om jeg kan forvente meg bedre resultater, eller om det er noen knep for å få dette til å fungere som det skal. Er det normalt at dybdemåleren skal vise 0.8m det ene sekundet og 26m et tiendedels sekund etter? Gjennomsnittsmålingen med bunnvisningen på skjermen ser ut til å være ok, men selve tallene blir vanskelig å få grep om. Er det noe med snekkeskroget som gjør dette håpløst? Jeg har montert en sånn innvendig Garminsvinger i seilbåten til en kompis. Jeg fikk aldrig se om den fungerte i fart, men det så bra ut når den lå stille.

En annen sak jeg lurte på. Nidelven ligger jo litt på skakke med mer vekt på styrbord side (skipper, batterier, dass, m.m.). Har dette noen betydning for dybdevisningens nøyaktighet? Bør den innvendige giveren monteres i vater når båten ligger i vater, eller i forhold til hvordan båten ligger i vannet med kapteinen på plass i førersetet? Jeg innbiller meg at det betyr fint lite?

I tilfelle noen skulle foreslå; å montere en utvendig svinger eller lage skroggjennomføringer, er utelukket.

Alle innspill mottas med glede.

Prøv å flytte den lengre bak eller der som du tror å minst luftbobler kan oppstå. Kvalitet på glassfiberen er også avgjørende, små luftbobler der forstyrrer den også. Vis de er sandwich i skrogen under giveren er den helt ute av bilden. Best resulatat er å fjerne den utvendig og sette i en ny der.

Hei!

Jeg monterte nettopp ekkolodd (Eagle) med innvendig giver i en Saga 27, og dette fungerer bra. Det som er viktig er å finne et sted hvor vannet passerer "rolig" under, om du skjønner, altså ikke kloss inntil steglister el.lign. som skaper turbulens, og at skroget er enkel-laminat uten luft imellom der giveren skal sitte.

På en tidligere båt (vista 28 motorseiler) monterte jeg også selv, og opplevde da at når vi krenget slo dybdealarmen ut og markerte 1 m, for i neste øyeblikk å måle 100 m, som var riktig. Det kom av luftbobler som bruste rundt området der giveren satt.

Når jeg nå monterte fulgte jeg for en gangs skyld bruksanvisningen, altså produsentens "FORSLAG" til bruk, og puttet giveren i en liten plastpose (gj.siktig brødpose) og fyllte denne med vann. Plasserte så giveren der jeg tenkte å støpe den fast og sjekket på ekkoloddet at det gav greit signal, noe det gjorde. Støpte så giveren fast med epoksy etter å ha slipt litt både i skroget og på giveren for å få godt feste. Jeg monterte giveren litt ut til siden for kjølen, så og si rett under førerplassen, hvor skroget ikke er for tykt. Det kan hende det viser en halvmeter feil eller noe sånt, men jeg har ihvertfall en pekepinn på dybden. I kjølen på en snekke er jo som oftest laminatet veldig tykt, så jeg tror ikke de vil være et egnet sted.

Håper du fikk litt hjelp av dette!

Vennlig hilsen Trond

Båten ligger på vannet...

Dessuten er jeg ikke så sikker på om det var giveren i seg selv det var et problem med, men kanskje plasseringen? i så fall vil det vel neppe løse noe som helst å bytte ut denne?

Til deg som monterte Ekkolodd med innvendig giver på en Saga 27. Hvor i båten monterte du den? Har tenkt å gjøre det samme selv.

Hilsen Frode

Hei Frode!

Jeg monterte det så og si rett under styreposisjonen. Foran motorrommet ligger batterirommet, og på høyre side, (styrbord for gutta som kan det) ligger det først en langsgående forsterkning, så er skroget slett og fint bort til utløpskranen fra septiktanken. Jeg la en trekloss inntil skrogforsterkningen for å få litt avstand, og at ikke svingeren skulle skli i epoksyen. etter prøving osv. støpte jeg den fast og tok bort treklossen når herdinga var godt igang. Vet ikke om dette bildet forteller deg noe nærmere om plasseringa? Svingeren er den svarte og epoksyen er grå.

Hilsen Trond

https://baatplassen.no/bildearkiv/18/18933/p5300026.jpg

Fyll en brødpose med vann og knyt igjen. Prøv deg så frem med hvor giveren fungerer best og bruk "vannposen" som et mobilt oljebad til du finner riktig plassering. Støp deretter opp en liten dunk og fyll denne med olje. Men utvilsomt best resultat får du om du får giveren gjennom skroget og mister minst effekt på den måten. Pass bare på at den peker loddrett +- hva som står i spesifikasjonen på giveren.