Jump to content

Lombardini 30hk, mister kraften ved turtall over 1500omdr


Bergen dørk

Recommended Posts

Hallo folkens,

 

fikk et problem i dag: Skulle på sjøen (med det nydelige været...sukk) og alt virket normalt. Båten startet opp og vi tøffet utover i sakte snekkefart, men da jeg skulle gasse på litt (fra ca 1500 omdr og oppover) mistet jeg motorkraft og det hørtes ut som motoren ville dø hen. Det gjorde den ikke og jeg tøffet rolig inn og fylte på litt mer diesel...bare i tilfelle, men det hjalp lite; og jeg karret meg tilbake til båtplassen. Samme problem - litt gass og motoren "virker som om den vil si takk og farvel". Stopper ikke, går greit på tomgang og starter normalt. Motoren er på 30HK og er en Lombardini av 99/00 årgang.

 

Hva siger er?

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Første tanke går til dieseltilførsel som filter, tanklufting (neppe), strupinger i slanger og denslags. Gamle slanger kan se fine ut på utsiden men likevel være est opp slik at det nesten ikke er hull gjennom.

 

Typisk ved dårlig dieseltilførsel er at motoren starter og går fint på lave turtall men svikter når en gir gass og motoren dermed krever mer diesel.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Jeg ville begyndt med å sjekke dieseltilførselen.Dette er typisk tegn at motoren får for lite diesel,da føles det som den dør ut når du gir gass!Tett filter kan være en årsak til at ikke nok diesel når frem til pumpa når du gir gass.Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg har det som første sjekkpunkt i morgen! Jeg er nokså ny båtmann - kan det være en indikasjon at jeg prøvde å lufte motoren i dag (selv om det ikke var helt riktige symtomer) og da slet jeg med i det hele tatt å greie å pumpe diesel gjennom filteret? - virket nesten som det ikke var respons...

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Takk for kjappe svar, forresten! Alltid hyggelig her på Båtplassen, med mye kyndige folk , som vi med ti tommeltotter og ikke så mye å bidra med, kan dra stor nytte av! :-)

Edited by Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Typiske symptomer på tett diesel filter.

Sjekk også om det er noen grovfilter/sil mellom tank og motor, det kan også være den som er tett.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Da tenker du på forfilter, ikke sant? Ikke så lenge siden jeg skiftet det - ca 1 mnd siden. Jeg får skifte finfilteret først og kommer tilbake med status når det er gjort. :-)

Edited by Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Dieseltilførsel i form av slanger rør, filter eller fødepumpe. eller selve dieselpumpa!

Filter og fødepumper er vanligste problem! Ofte forårsaket av vann i dieseltanker. Dieseldyr.... :cryin:

 

Begynn med filteret og pump gjerne gjennom masse diesel når du lufter det nye! Får du ikke pumpet skikkelig har fødepumpa lekk eller defekt klaff/ventil.

Skift både for og finfilteret!

Link to post
Share on other sites

Det var nok noe så enkelt (og muligens selvsagt) som dieselfilteret, ja. Skiftet filteret i dag og motoren brummet og gikk som normalt. :-)

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Jeg anbefaler deg å sjekke om det ligger mye "bunnslam" i dieseltanken din også.

 

Hvis du har samme tank som meg ligger den under setet bak til babord. Hvis så er det enkleste å skru av tankmåleren i toppen. Jeg brukte en fat-pumpe fra biltema som med nød og neppe kom ned i bunnen av tanken. Kjøpte en 30 liters bøtte på Europris og flyte den med diesel. Den første dieselen (den som lå nederst) var helt svart!

 

Det endte med at jeg silte dieselen 2-3 ganger til den var ren diesel igjen, og tømte noe på tanken igjen. Sjekket igjen, og det kom kun ren diesel nå.

 

Fylte så tanken med frisk diesel, og hatt null problemer siden.

 

 

..hører med til historien at jeg oppdaget dette for sent, så jeg fikk nesten 2 dagers ekstra landligge i fjor ferie pga motorstopp...

 

 

Derfor tipset: Sjekk dieseltanken din når du bytter dieselfilter. Spesielt når begge filterene har vært tette, eller nesten tette.

 

:wink:

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...