Jump to content

Lombardini 30hk, mister kraften ved turtall over 1500omdr


Bergen dørk

Recommended Posts

Hallo folkens,

 

fikk et problem i dag: Skulle på sjøen (med det nydelige været...sukk) og alt virket normalt. Båten startet opp og vi tøffet utover i sakte snekkefart, men da jeg skulle gasse på litt (fra ca 1500 omdr og oppover) mistet jeg motorkraft og det hørtes ut som motoren ville dø hen. Det gjorde den ikke og jeg tøffet rolig inn og fylte på litt mer diesel...bare i tilfelle, men det hjalp lite; og jeg karret meg tilbake til båtplassen. Samme problem - litt gass og motoren "virker som om den vil si takk og farvel". Stopper ikke, går greit på tomgang og starter normalt. Motoren er på 30HK og er en Lombardini av 99/00 årgang.

 

Hva siger er?

mvh Bergen Dørk

Link to post

Første tanke går til dieseltilførsel som filter, tanklufting (neppe), strupinger i slanger og denslags. Gamle slanger kan se fine ut på utsiden men likevel være est opp slik at det nesten ikke er hull gjennom.

 

Typisk ved dårlig dieseltilførsel er at motoren starter og går fint på lave turtall men svikter når en gir gass og motoren dermed krever mer diesel.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner
Link to post

Ja, jeg har det som første sjekkpunkt i morgen! Jeg er nokså ny båtmann - kan det være en indikasjon at jeg prøvde å lufte motoren i dag (selv om det ikke var helt riktige symtomer) og da slet jeg med i det hele tatt å greie å pumpe diesel gjennom filteret? - virket nesten som det ikke var respons...

mvh Bergen Dørk

Link to post

Dieseltilførsel i form av slanger rør, filter eller fødepumpe. eller selve dieselpumpa!

Filter og fødepumper er vanligste problem! Ofte forårsaket av vann i dieseltanker. Dieseldyr.... :cryin:

 

Begynn med filteret og pump gjerne gjennom masse diesel når du lufter det nye! Får du ikke pumpet skikkelig har fødepumpa lekk eller defekt klaff/ventil.

Skift både for og finfilteret!

Link to post

Jeg anbefaler deg å sjekke om det ligger mye "bunnslam" i dieseltanken din også.

 

Hvis du har samme tank som meg ligger den under setet bak til babord. Hvis så er det enkleste å skru av tankmåleren i toppen. Jeg brukte en fat-pumpe fra biltema som med nød og neppe kom ned i bunnen av tanken. Kjøpte en 30 liters bøtte på Europris og flyte den med diesel. Den første dieselen (den som lå nederst) var helt svart!

 

Det endte med at jeg silte dieselen 2-3 ganger til den var ren diesel igjen, og tømte noe på tanken igjen. Sjekket igjen, og det kom kun ren diesel nå.

 

Fylte så tanken med frisk diesel, og hatt null problemer siden.

 

 

..hører med til historien at jeg oppdaget dette for sent, så jeg fikk nesten 2 dagers ekstra landligge i fjor ferie pga motorstopp...

 

 

Derfor tipset: Sjekk dieseltanken din når du bytter dieselfilter. Spesielt når begge filterene har vært tette, eller nesten tette.

 

:wink:

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...