JensenEF Posted June 4, 2008 Share Posted June 4, 2008 Planlegger å kjøpe en slik, men ikke noe dyre greier. Gjerne en håndholdt en med mulighet for montering av brakett. Noen forslag? Skal brukes i Sunwin 14 til småkjøring mellom sørlandsbyene... Takkef for alle innspill! Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
prin435 Posted June 4, 2008 Share Posted June 4, 2008 Håndhodt GPS er nesten ubrukbar til å seile/kjøre etter. Har en håndholdt i tillegg til stor plotter for sikkerhetens skyld. (Går på batteri). Den er knapt brukbar i nød. Quote Princess 435 Pretty Woman, Oslo Link to post Share on other sites More sharing options...
loffern Posted June 4, 2008 Share Posted June 4, 2008 Jeg har en Geonav 4 Gipsey og den går det utmerket å seile etter ihvertfall. Skjermen er veldig bra selv om den kun er 3,5". bruker den som regel sammen med båtsportkart men det går fint uten også men da blir det litt mere zooming inn og ut. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
prin435 Posted June 5, 2008 Share Posted June 5, 2008 (edited) Jeg har en Geonav 4 Gipsey og den går det utmerket å seile etter ihvertfall. Skjermen er veldig bra selv om den kun er 3,5". bruker den som regel sammen med båtsportkart men det går fint uten også men da blir det litt mere zooming inn og ut. Det er ikke GPS`en i seg selv det er noe feil med. Heller ikke de elektroniske kartene, men jeg synes skjermen er for liten. Man får rett og slett ikke god nok oversikt. Bruker man kart i tillegg, er det jo greit. Jeg oppfattet det slik at GPS`en skal brukes i åpen båt. Da er det knotete med kart ved siden av. Det er lov og ha forskjellige oppfattninger av hva som er brukbart og ikke. Min oppfattning er at så liten skjerm ikke er godt nok til permanent bruk i en motorbåt. Til nødbruk eller unntaksvis navigering i ukjent farvann kan den gjøre nytte for seg. Edited June 5, 2008 by prin435 (see edit history) Quote Princess 435 Pretty Woman, Oslo Link to post Share on other sites More sharing options...
Lett match Posted June 5, 2008 Share Posted June 5, 2008 GPS/Kartplotter Jeg tror vi ofte blander sammen begrepene GPS og Kartplotter. Jeg startet med en Garmin 48 som kun gav posisjon, den hadde et display der en kunne se hvor en hadde kjørt (track) og den viste posisjonen til fyr lyktene. Var man i tvil om hvor man var, kunne posisjonen finnes ved hjelp av GPS og papirkart. Man leste av posisjonen og plottet denne inn i papirkartet. Dette var mer brukt som en fartsmåler enn til navigasjon. Det jeg tror JensenEF spør om en hva slagt kartplotter man bør kjøpe for å ha i en liten motorbåt. Mitt forslag er Garmin 76CSX, selv om denne er ikke en fullgod kartplotter. Papirkart må uansett være med, disse små kartplotterene er god hjelp og gir bra oversikt over detaljer nærme båten. http://www.maritim.no/product.aspx?id=1797...upkey=001001025 Men ønsker du noe mer se på denne:GARMIN GPSMAP 525 http://www.maritim.no/product.aspx?id=2196...upkey=001001022 Må også kunne bruke den. På sjøen forleden dag traff vi en båt som var tom for bensin, de hadde ringt om hjelp men viste ikke hvor de var. I båten var det en kartplottter men denne var ikke engang slått på. Mitt poeng er at du skaffer deg en kartplotter som du kan bruke. Noen av de rimelige har ofte blitt kritisert for å være klønete å bruke. Men det er mine forslag. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
asghegg Posted June 6, 2008 Share Posted June 6, 2008 Du skriver ikke hvor mye peng du vil legge i en gps. I tillegg til 76CSx så finnes også 60CSx som er mindre enn 76 men ellers lik. Du kan bruke Topo kart, men Bluechart er jo tingen. Da begynner det å koster noen kroner.....gps kr2400+Bluechart ca kr1700 Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
JensenEF Posted June 6, 2008 Author Share Posted June 6, 2008 Takk skal dere ha! Da er en del blitt oppklart... GARMIN GPSMAP 76 CSX skal jeg kikke nærmere på. God helg! Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
C-marine Posted June 6, 2008 Share Posted June 6, 2008 Jeg har en knøttliten gull gps fra garmin. Det er ikke en kartplotter ettersom jeg har papir kart itillegg, og man har ikke behov for noe mer i en 11 fots båt. Bruker den ikke til navigasjon men til farstmåling. og litt testing av posisjon i henhold til kart osv. den har alt jeg trenger. eneste jeg hadde mangla hvis jeg hadde hatt større båt hadde vært ekkolodd og kart plotter. Legger ut et bilde som illustrere hvor liten den er (kommer snart). Kostet forøvrig ikke mye, 800 kr. Lykke til med valget. Quote Båter: Yamarin 4410/ Yamaha 40hk, Gplast 700SE/yanmar 120hk, Andunge/seil, Aquaquick MS 300/5hk tohatsu Enda en med båt lappen! Link to post Share on other sites More sharing options...
C-marine Posted June 6, 2008 Share Posted June 6, 2008 Her er bilde av herligheten: Det er en Garmin Geko 101 hvis noen lurte på det. Quote Båter: Yamarin 4410/ Yamaha 40hk, Gplast 700SE/yanmar 120hk, Andunge/seil, Aquaquick MS 300/5hk tohatsu Enda en med båt lappen! Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts