Terkel Posted June 4, 2008 Share Posted June 4, 2008 Jeg har en R2 som jeg ikke kan noe som helst om.. er det noen der ute som har noen erfaringer med denne motoren ?? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
HansT Posted June 4, 2008 Share Posted June 4, 2008 Hei. Har selv en r2 som jeg har skrudd en del på i våres. Har du problemer så kan du jo bare spørre..kanskje jeg kan hjelpe.vis ikke så kjennerjeg en som kan ganske mye om de og har har hjulpet meg veldig med min. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Terkel Posted June 5, 2008 Author Share Posted June 5, 2008 For og si det kort så kjøpte jeg en snekke grisebillig, og i den satt det en R2, den har litt kjøleproblemer, samt at det ser ut som om girviren har rustet fast eller noe i løpet av vinteren.... Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
HansT Posted June 5, 2008 Share Posted June 5, 2008 Kjøleproblemet kommer mest sannsynlig av at den har rustet litt i kjørkanalene,noe som er ganske vanlig på disse gamle motorene.det du gjør der er at du tar ut de to frostpluggene som sitter på blokka under magneten og tar av toppen. Såblåser du igjennom kjølekanalene med trykkluft og til det værste av rust flak og slikt har kommet ut også skyller du igjennom med vann.ville også ha skjekket etter sprekker og slikt i toppen.ville også sjekket om toppen har sprekt. det lønner seg også å blåse og skylle igjennom kjølekanalene på manifolden pga at kjølevannet går igjennom den før det går inn til motoren. pass også på at det er fett i fettkoppen til vannpumpa,vis ikke det er fett i den så har pumpa dårlig smøring også kan den begynne og lekke. gir wiren er det vel ikke så mye og gjøre med,men du kan jo prøve og smøre den opp.vis ikke dette hjeper så må du bare bytte den. menne du er sikker på at det er en r2 du har og ikke en rg12?siden du har gir wire. Motorene er så og si like bortsett fra giret. r2 kom med 2 gir: vribar propell anlegg og "slure gir". RG12 kom den "vanlig" gir som du ofte se på stort sett alle båter med fast propell. du kan jo gå inn på www.marna.no så ser du forskjellen. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Terkel Posted June 5, 2008 Author Share Posted June 5, 2008 tror det er en r2, den har forover, bakover og frikobling... egen hendel til og dra i som er gass Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
HansT Posted June 5, 2008 Share Posted June 5, 2008 Ok.da har du sikkert samme giret som jeg har.men som sagt så er jeg 99% sikker på at kjøleproblemet ditt er tette kjølekanaler.gjør disse skikkelig reine så tenker jeg den går normalt igjen. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Terkel Posted June 5, 2008 Author Share Posted June 5, 2008 Kjøleproblemet kommer mest sannsynlig av at den har rustet litt i kjørkanalene,noe som er ganske vanlig på disse gamle motorene.det du gjør der er at du tar ut de to frostpluggene som sitter på blokka under magneten og tar av toppen. Såblåser du igjennom kjølekanalene med trykkluft og til det værste av rust flak og slikt har kommet ut også skyller du igjennom med vann.ville også ha skjekket etter sprekker og slikt i toppen.ville også sjekket om toppen har sprekt. det lønner seg også å blåse og skylle igjennom kjølekanalene på manifolden pga at kjølevannet går igjennom den før det går inn til motoren. pass også på at det er fett i fettkoppen til vannpumpa,vis ikke det er fett i den så har pumpa dårlig smøring også kan den begynne og lekke. er de to frostpluggene av den tyen som må byttes med nye ? eller kan de bare skrus på plass? ta av toppen?? må innrømme at jeg er helt grønn på denne motoren, men da bør det bestilles opp et nytt pakningsett da? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
HansT Posted June 5, 2008 Share Posted June 5, 2008 frost pluggene må byttes med nye.de er bare banket inn i blokka på venstre side(vis du står bak motoren)2 stk.de koster bare en 20-30 kr stk.de taes ut ved at du slår ett skru jærn eller lignene igjennom pluggen og vipper de ut.sett inn de nye pluggene med litt sika eller lignene i kanten på pluggene og bank de inn så de begynner å "rette" seg da er du sikker på at det er tett når du skal starte motoren. er ikke sikkert du må bytte topp pakning.det spørs om den gamle er hel eller ikke.vis pakningen har gått litt i "oppløsning" så må den byttes.vis den er hel så holder det å smøre den inn med varmebestandig paknings stoff på begge sider.det er det jeg har gjort med min og det funker helt fint. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Terkel Posted June 6, 2008 Author Share Posted June 6, 2008 Høres bra ut, fikk løsnet giret i dag, men det er nok litt ute av posisjon , han som fikset det måtte åpne på toppen av girkassa, hvor det satt! han sa <t den var litt ute av posisjon og mått justeres. får bestille frostplugger og toppakning fra nettbutikken til marna i dag, så det kan byttes. startet den i dag, den var lettstartet og gikk fint, men så på den hvite røyken at den er noe galt. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Terkel Posted June 6, 2008 Author Share Posted June 6, 2008 kikket på hjemmesiden til marna, der hadde de bare pakningsett! er de eneste om har deler til denne motoren? hvordan er det forresten og gjøre denne jobben mens båten ligger på land? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Sleipner93 Posted June 6, 2008 Share Posted June 6, 2008 Er nok letter og gjøre jobben på land enn i vann men begge deler går fint... Bare pass på og få stengt sjøvannsinntaket visst du har sjøvannskjøling. (Og åpne igjenn ved oppstart). Visst det er sjøvannskjøling ville jeg også anbefalt og bygge om til ferskvann, dette er mye bedre for motoren og den holder mye lenger med ferskvann! Du trenger da ikke bestille toppakning før du har sett hvordan din gamle ser ut da.. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Terkel Posted June 6, 2008 Author Share Posted June 6, 2008 båten står på vannet, så og ta den opp nå er uaktuelt ;) da blir det heller og stenge sjøvanns inntaket i stedet =) tror ikke jeg gidder bygge om til ferskvannskjøling, da båten skal brukes i ferskvann nå... har blitt en Øyern båt på sine gamle dager =) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Sleipner93 Posted June 6, 2008 Share Posted June 6, 2008 Hehe, du skreiv jo hvordan er det og gjøre denne jobben mens båten ligger på land så jeg antok det.. Visst den går i ferskvann så er det jo helt greit. Du får riktignok ikke frostvæske i systemet men det går nok greit.. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Terkel Posted June 6, 2008 Author Share Posted June 6, 2008 Hehe, du skreiv jo hvordan er det og gjøre denne jobben mens båten ligger på land så jeg antok det.. Visst den går i ferskvann så er det jo helt greit. Du får riktignok ikke frostvæske i systemet men det går nok greit.. uups.. sorry der båten kom på vannet i dag da det er lang ventetid på og få løftet her i oslo området nå Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Sleipner93 Posted June 6, 2008 Share Posted June 6, 2008 Går sikkert like greit på vannet, kan være litt irriterende visst du ligger på en plass med litt sjø hele tiden men du ligger kanskje i en rolig båthavn? Da er det ikke problem ihvertfall! Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Terkel Posted June 6, 2008 Author Share Posted June 6, 2008 hehe jade =) den ligger i en liten havn så der er det rolig =) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Terkel Posted June 6, 2008 Author Share Posted June 6, 2008 Må innrømme at jeg har null peiling på båtmotorer, men er det vanskelig og utføre såkalt systemrens på denne motoren?? veit knapt hva de enkelte slangene går til Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Øyvind Jørgensen Posted June 7, 2008 Share Posted June 7, 2008 Hei, Jeg har en Marna R1 som stadig stoppet pga varmgang. Full rulle til den "limte" og deretter vente til den ble kald. Utrolig at den lever! Kokte den ut med kaustisk soda og sandblåste den , og fikk så mye kjeft av Marna for prosedyrevalget at jeg ble "nektet" å kjøpe deler i et helt år av han kjempehyggelige eksperten som jobbet der for noen ti-år siden. Maritim måtte i ren skrekk skaffe seg et alternativ til rustløsing i kjølekanaler - og dermed havnet Systemrensen i våre hyller. Jeg tror du også løser kjøleproblemet med Systemrens - og ikke med kaustisk soda. Steng bunnkrana, og la maskinen suge til seg kjølevann fra en bøtte med vann blandet med Systemrens. La det stå etpar dager i motoren og gjenta prosessen. Jeg regner med at du har utgående vann til å kjøle eksosen, hvis ikke, så kan du kjøre tilbake kjølevannet i bøtta og kjøre litt mens blandinga sirkulerer. Dersom det er asbest i toppakningen kan det være den må byttes etter rensingen - men jeg regner med at du slipper dette. Marnaen min lever i beste velgående nå nesten 20 år etter den uerfarne mishandlinga, og får nå både kjærlighet og oljeskift hvert år, ny plugg hvert 20 år ( dvs. den fra 20 år siden brukes om igjen ) og litt Systemrens hvert 5. år. Behandler kjerringa på samme måte, og feiret nettopp sølvbryllup oyvind@maritim.no Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Terkel Posted June 7, 2008 Author Share Posted June 7, 2008 Hei,Jeg har en Marna R1 som stadig stoppet pga varmgang. Full rulle til den "limte" og deretter vente til den ble kald. Utrolig at den lever! Kokte den ut med kaustisk soda og sandblåste den , og fikk så mye kjeft av Marna for prosedyrevalget at jeg ble "nektet" å kjøpe deler i et helt år av han kjempehyggelige eksperten som jobbet der for noen ti-år siden. Maritim måtte i ren skrekk skaffe seg et alternativ til rustløsing i kjølekanaler - og dermed havnet Systemrensen i våre hyller. Jeg tror du også løser kjøleproblemet med Systemrens - og ikke med kaustisk soda. Steng bunnkrana, og la maskinen suge til seg kjølevann fra en bøtte med vann blandet med Systemrens. La det stå etpar dager i motoren og gjenta prosessen. Jeg regner med at du har utgående vann til å kjøle eksosen, hvis ikke, så kan du kjøre tilbake kjølevannet i bøtta og kjøre litt mens blandinga sirkulerer. Dersom det er asbest i toppakningen kan det være den må byttes etter rensingen - men jeg regner med at du slipper dette. Marnaen min lever i beste velgående nå nesten 20 år etter den uerfarne mishandlinga, og får nå både kjærlighet og oljeskift hvert år, ny plugg hvert 20 år ( dvs. den fra 20 år siden brukes om igjen ) og litt Systemrens hvert 5. år. Behandler kjerringa på samme måte, og feiret nettopp sølvbryllup oyvind@maritim.no så rett og slett bare og stenge sjøvannsventilen og stappe en slange fra bøtta med systemrens inn i ferskvanns inntaket... kjøre til det spruter systemrens ut bak, for så og la den stå to dager... deretter koble på sjøvannsintaket og kjøre som før? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.