Jump to content

Mercruiser 1.7D i Scand 26?


Lodott

Recommended Posts

Trenger hjelp. Har en Scand 26 HC 86 modell. Dette er en båt som er 26 fot og etter sigende ca 2 500 kg tung. Med motor renger jeg med(?).

Har idag en Vp AQ 40 ett eller annet på 160 HK. Dette er en stor tung og lettere treg 6'er. (Diesel)

Har fått en knallpris på en Mercruiser 1.7 120 HK Diesel. Dette er en firer..

 

Noen som kan ha peiling på om denne motoren blir for liten eller kan fungere..?? Tenker da Effektiv kraft pr kilo. Blir jo endel lettere med den nye maskinen. Tror denne pakka veier ca 300 kilo totalt med drev.

Mens VP'n veier nok fort 6-700 kilo. Men så er det nm og nye og gamle hester osv... Hjelp....!!!!!

 

hvordan kan dieselforbruket slå ut..? Idag har den toppfart på ca 27 knop og marsj rundt 20. Bruker da ca 30 liter/timen...

 

Vet også svært lite om båten generelt. Er dette en planer eller halvplaner?

 

Håper på noen kommentarer til dette...

Link to post
Share on other sites

Scand 26 er vel en lettdrevet helplaner uten særlig markert planingsterskel. De gikk i sin tid svært bra med AQAD40 165 hk, mens de som ble utstyrt med 110/130 hk nok ble ansett som undermotoriserte. I denne båten ville jeg definitivt styrt unna CMDs 1.7 liter 120-hester. Den vil måtte levere opp mot maks effekt hele tida og er kjent for å slite litt med det. Husk at sylindervolum på denne er under halvparten av den som står i nå (3.6 liter).

 

Skulle jeg selv gjennomført dette prosjektet tror jeg førstevalgene ville vært:

 

En pent brukt eller helst nyoverhalt VP AD41 200 hk (antakelig vanskelig å få tak i til en fornuftig pris ift. alder osv. dessverre)

En Steyr 236, 246 eller 256 med adapterkit til VP-drev (trolig lettere å oppdrive til fornuftig pris, men selvsagt en del dyrere enn CMD-en)

+ en "touch-up" på drevet med skifte av slitedeler før en slipper løs alle de nye hestene på det

 

Denne kan være et knallalternativ. Kjent som problemfri modell: http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...=361&page=3

Eller denne: http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...=361&page=3

Her er en nyoverhalt AD41: http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...=361&page=5

Link to post
Share on other sites

Helt enig med Fantino, 120 HK blir nok altfor smått i denne båten. Når du først skal bytte så sørg for at du setter inn noe som har nok av krefter. Du kommer nok ellers bare til å irritere deg over at du ikke brukte noen flere lapper på en større motor..

Link to post
Share on other sites

Støtter de andre jeg også.. 1,7 dti blir altfor spe.. den har ikke vært kjent for og være av topp kvalitet heller..

Det er vel i hvertfall to her inne som har hatt stempel havari.

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Jeg gjengir her deler av et svar fra meg i en annen tråd:

 

Det har vært en del havarier på Mercruiser D 1,7 L DTI(stempel- og turbohavari) produsert før 2004. I 2004 kom det forbedrede stempler som tålte varmen bedre, og i 2005 kom det ytterligere forbedrede stempler(keramiske) for å takle høy temperatur. Nå heter motoren Cummins MerCruiser Diesel 1,7 MS 120.

 

Wastegate-ventilen er også utbedret da denne hadde en tendens til å korrodere slik at turbotrykket ble altfor høyt med for høy eksostemperatur og nedsmeltede stempler som resultat. Motorer produsert fra og med 2004 har vist seg å være driftssikre og solide. Men det er svært viktig at disse motorene ikke blir benyttet i tunge båter som er tidkrevende å få i plan. Da kan eksostemperaturen bli for høy. De må også oppnå maksimalt turtall som skal ligge mellom 4000 og 4400 o/min. Får man ikke turtall på 4000 o/min eller over det, er det fare på ferde da effektuttaket er høyt på disse motorene i forhold til slagvolum.

 

En annen svakhet med disse motorene, er at saltvannsdelen på varmeveksler og ladeluftkjøler helst bør renses med Systemrens eller lignende en gang i året da et belegg på innsiden lett kan føre til høy kjølevannstemeperatur.

 

Men summasumarum er dette en god motor. Og i forhold til prisen på Volvo Penta D3, er det mye motor for pengene. Volvo Penta D3 har som kjent hatt mye problemer. D3 har fått forbedret turbo og nye injektorer. Dessuten er høytrykkspumpen og luft- og dieselfilter skiftet ut med forbedrede utgaver. I tillegg til mange turbohavarier på D3, har den vært mye plaget med varmgang.

Link to post
Share on other sites

jeg har prøvd 31 (eller hva den het) motoren på 110 hk. og 40A på 130hk. i en scand cc. båten som hadde 110 hk. gikk noen knopp fortere enn 130hk.

De gamle vp motorene er for tung (styr unna )

200 hk. er stor og drikker, ja den er tørst.

Mitt råd, kjøp deg en lett motor på max 150 hk.

Edited by ola_dunk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

41-motoren er på 200 hk og er vel kjent som det beste i 40-serien. Husker ikke benevnelsen på 110-hesteren, men det er vel 40-et-eller-annet - antakelig uten intercooler osv.

D3 betrakter jeg også som et labert forsøk fra VP. Ville foretrukket en KAD32 på 170 hk om kraftoverskudd er uinteressant.

Steyr er spennende - ikke minst fordi de veier svært lite. Muligens mindre enn en D3?

Link to post
Share on other sites

Vurder også de nye CMD 2.0 motorene fra Cummins, som erstatter 1,7TDI motoren. CMD 2.0 veier omtrent det samme som 1,7TDI og fåes i effektklassene 130 hk, 150 hk og 170 hk( tror jeg.

Flere tester finnes på nettet hvor de har gjort det bra. Lykke til med valget.:smiley:

Link to post
Share on other sites

Eller de nye motorene til Yanmar BY serien.. jeg hadde ikke vært i tvil :wink:

 

Eller en brukt Yanmar LH serie..(140-240)hk de er på 3.5 liter og maks turtall 3300 og liten vekt i forhold til størrelse.. ca 420 kg.. det er meget bra.

Edited by THORLYN (see edit history)

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

120 hesteren blir i hvertfall for lite. Dett er faktisk en ganske stor båt. Skal du invistere i nytt ville jeg valgt minimum 190HK, men helst mere.

Link to post
Share on other sites

Først av alt. Takk for seriøse tilbakemeldinger og vurderinger.

 

Grunnen til at jeg vurderte dette motoralternativet er at jeg kom over en nyoverhalt motor (2003mod) med garanti fra forhandler, ny drevpakke og instrumenter.. Dvs komplett for ca 110.000,- alt ferdig montert og testet.

 

Prisen var liksom så bra. Seriøs forhandler ikke noe tull.

 

Veldig glad for alle de gode opplysningene jeg har fått ang båten og...

 

Så sånn som det ser ut, så er kanskje kad 43 det beste alternativet??

Link to post
Share on other sites

Disse motorene har blitt solgt for kr 146.000,- nye fra norsk merkeforhandler mener jeg å huske, dette er komplett med drev instrumenter men eks montering. Da er kanskje ikke 110' for en 5 år gammel motor som har vært overhalt særlig billig?

 

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...s=12&tot=54

 

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...t=54&page=2

 

Jeg tror også at dette er er dårlig valg for en Scand 26, den er for svak.

 

En Kad 43 i den båten vil nok oppleves som meget sterk motor og være et godt alternativ.

 

Dersom du har en AQAD40 i båten din i dag vil nok en KAD43 passe inn uten for mye ombygging.

Det er samme blokka som brukes på begge motorene.

Edited by SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Jeg har en ganske tilsvarende båt som din hva gjelder vekt og størrelse. Dette er min 6. sesong med KAD 43 ombord, noe jeg har vært veldig fornøyd med hele tiden. Motoren passer perfekt til båten og gir et passende kraftoverskudd slik at vi kommer lett opp i plan også med 6-7 voksne ombord. Marsjfart 23-28 knop. Toppfart 33-34 knop. Forbruket er meget sympatisk.

Link to post
Share on other sites

Ok..

Overbevist..

Kjøper ikke den 120 hesteren :)

Venter til motoren går og ser hva som ligger rundt på nettet da evt.

Hvordan er det med overhaling av så gamle motorer??Noen som har erfaring med dette? Pris osv?

Link to post
Share on other sites

Eller de nye motorene til Yanmar BY serien.. jeg hadde ikke vært i tvil :wink:
Er ikke det litt svett med bilmotorer fra BMW med høyere effektuttak enn i bilene? 3-literen er vel 235 hk i bil nå, og 260 (?) i Yanmar-utgave.
Link to post
Share on other sites

En bilmotor beregnes vel å skulle tåle et tøffere liv enn en lystbåtmotor.

Bilmotoren skal tåle all slags bruk i alle slags temperaturer fra 45 graders varme i tyrkia til kaldstart i sibir med langt flere gangtimer enn båtmotoren.

Videre har de vel lagt inn en sikkerhetsmargin pga. muligheten for chiptrimming som er blitt mer og mer vanlig.

 

Båtmotoren tusler og går som regel i et forholdsvis begrenset temperaturområde med relativt stabil kjøling, temperatur og belastning og kan vel derfor tunes litt over bilmotoren i ytelse.

Videre har jo båter virkelig bruk for disse ekstra hestekreftene mens bilen ikke får noen veldig økt nytteverdi om den har 235 eller 260 hk siden man vanligvis bare tar ut en brøkdel ved vanlig kjøring :wink:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

teerex: Her er det nok motsatt. En båtmotor lever jo hele livet i motbakke/med _myyye_ høyere gjennomsnittlig effektuttak. Eller drar du bilen til fullt turtall og "tar av" 200 rpm? :lol:

Link to post
Share on other sites

Ikke helt enig. Selv om den ofte går i "motbakke" så har den gode driftsbetingelser, stabil temperatur, oljetrykk osv.

En bilmotor må leve året rundt under vekslende forhold m.h.t temperatur, støv, kaldstarter osv. som båtmotoren slipper unna.

En bilmotor kan jo tilogmed bli daukjørt :lol:

Og f.eks. en lastebil går svært mange mil uten problemer selv om den må dra på allverdens last i motbakker.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

VP oppgav vel alltid 200 rpm (ikke for de nye motorene tror jeg). Kommer vel an på motorens driftsrating også. Noen er jo beregnet for full last 24 timer i døgnet, men da er vel ofte ratingen halvparten av "pleasure craft"-versjonen. Tror selve ratingene beskriver hvordan motor kan belastes, men har ikke disse i hodet. Vanligvis er det vel forbruk/distanse samt holdbarhet vi er ute etter og da er det greieste en test av l/nm for aktuell båt/motorkombinasjon nyttig (alternativt instrumentering som gir dette tallet). Leste en interessant test av en del "korvkioskbåter", bla. lillesøsteren til den jeg har selv. Targa 27.1 hadde bortimot konstant forbruk/nm i fartsområdet 20-30 knop. Nord Star 28 gjorde et lite "hopp" når den passerte ca. 25 knop. Har en ingen data tror jeg det er en grei regel å legge seg 10-20% eller mer under max. oppnådd turtall.

Link to post
Share on other sites

Ja, hva er egentlig marsjfart?? Er det fullt drag og så trekke av 200 rpm??

 

Marsjfart er et abstrakt uttrykk som varierer fra båt til båt og motor til motor og innebærer faktorer som:

 

- helplaner/halvplaner?

- innenbords/utenbordsmotor?

- støy

- last (mye last = mindre turtall for å unngå "overanstrengelser" )

- forbruksøkonomi (har du oversikt over motorens turtall og forbruk bør du se på den siste "smilekurven" før maks turtall. Den nedre delen av denne er en bra betegnelse på marsjfart)

= rett og slett trivselsfart

 

Håper det ikke ble mer komplisert :sweat: men her er noen liknende tråder dersom du lurer.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...