roger-k Startet 4.Juni.2008 Del på Facebook Startet 4.Juni.2008 Merkene det står om er Garmin, Humminbird eller Eagle. Jeg vuderer å gå for et Garmin Fishfinder 140, siden det har dual-beam og virker gansk OK ut fra det jeg har lest på nettet. Jeg vil ha et lodd som kan se fisk både med og uten luftblære, dvs f.eks torsk og makrell. Har dere noen anbefalinger og erfaringer med disse merkene? Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 4.Juni.2008 Del på Facebook Svart 4.Juni.2008 Har prøvd alle de nevnte merker men ingen av dem holder etter min mening mål. Vil anbefale et skikkelig ekkolodd fra Simrad, Eilak, eller Koden. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 5.Juni.2008 Del på Facebook Svart 5.Juni.2008 Eller et lodd fra JMC. Kan anbefales. Sitér dette innlegget Link to post
fiskebat Svart 5.Juni.2008 Del på Facebook Svart 5.Juni.2008 Makrell og torsk er ikke akurat dypvannsfisker så det er ikke nødvendig med flerfrekvenslodd og det er bedre å bruke svinger med litt stor åpning på makrell og tosk , kanskje 20-30 grader. FURUNO/KODEN har bra lodd og Ray marine har god kombiløsning , Simrad er for dyr. Det finnes ett hav av bra lodd , det er vikktigere å få en svinger som passer til makrell leting og til de dybdene du skal fiske på da de beste loddene blir litt dårlige for å lete etter makrell med , med standard svinger. Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 5.Juni.2008 Del på Facebook Svart 5.Juni.2008 Synes Furuno LS-4100 er et ok lodd for lite penger - var en del å spare på nett fra usa da jeg handlet men mulig prisene har fallt i gamlelandet. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 5.Juni.2008 Del på Facebook Svart 5.Juni.2008 Enig med det. Furuno LS 4100/6100 er mye lodd for pengene. Med korrekt montert svinger har de en svært god oppløsning. Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 5.Juni.2008 Del på Facebook Svart 5.Juni.2008 En annen fin ting med LS4100 er at det blir en fin navigator koblet til GPS. Jeg har fellt mitt inn i pidestallen på en Bavaria seilbåt og forer det med gps data fra gps montert under dekk. Er jo ingen plotter men gir meg fart og styreinfo ved rormanssplass. Har gjennomgående bronsegiver. Vurderer nå et likt ekkolodd med hekkgiver i en AL 430 som jeg også har. Sitér dette innlegget Link to post
Per T Kålin Svart 5.Juni.2008 Del på Facebook Svart 5.Juni.2008 Med særdeles stor fare for å fornerme noen. Humminbird. Garmin, Eagle, er for meg "dinkytoys" og ikke beregnet på ........... Koden og Furuno nevnes her. Jeg har selv Furuno ekkolodd, og Koden GPS. 15 år gammelt og aldri noe tull. Når en ferdes til sjøs med båt så leter en ikke i "billigkassa" når en handler utstyr. Jeg ble anbefalt å kjøpe ei litt større (bedre) antenne enn det som hørte til mitt ekkolodd. Kanskje noe å tenke på for flere som monterer slikt utstyr. Per Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 5.Juni.2008 Del på Facebook Svart 5.Juni.2008 Og med ekstra stor fare for å fornærme enda fler. Jeg er enig. har Furuno lodd og Furuno GPS som secondary. Sitér dette innlegget Link to post
HaHa Svart 5.Juni.2008 Del på Facebook Svart 5.Juni.2008 (redigert) Ikke fornærmet, men for meg var valget billig 'leketøy' eller loddline (som er vanskelig å finne fisk med...). Men jeg har også lagt meg på en løsning med innvendig montering og en installasjon som griper lite inn i interiøret. Med andre ord lett å røske bort hvis jeg skulle få lyst/råd til et skikkelig ekkolodd. Redigert 5.Juni.2008 av HaHa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 5.Juni.2008 Del på Facebook Svart 5.Juni.2008 Prisen på LS 4100 er ca 230 dollar med hekkgiver og 160 dollar uten giver. Er ikke så veldig dyrt sett i forhold til billigmerkene. Sitér dette innlegget Link to post
HaHa Svart 5.Juni.2008 Del på Facebook Svart 5.Juni.2008 (redigert) Det er jo gunstig, spesielt siden den kan vise GPS-data, noe leketøyet mitt ikke kan. Redigert 5.Juni.2008 av HaHa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 5.Juni.2008 Del på Facebook Svart 5.Juni.2008 (redigert) Den kan også vise vinddata. Og så har den waypointnavigasjon dersom en GPS er tilkoblet. Redigert 5.Juni.2008 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Per T Kålin Svart 5.Juni.2008 Del på Facebook Svart 5.Juni.2008 (redigert) Når jeg kjøpte ekkolodd så var det kun for å vite hvor bunnen "ER" til enhvær tid. At jeg kan bruke det når jeg hiver ut fiskesnøret har jo kommet som et pluss i tillegg. Jeg valgte derfor et av de minste Furunoene. Ekkoloddet er for meg å sammenligne med oljetrykkslampa i bilen. Kunne ikke tenke meg å dra ut i dag uten denne tryggheten. Det ser ut for meg som mange av dere andre også har denne oppfatningen og det er jo bra. Per Redigert 5.Juni.2008 av Per Kålin (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roger-k Svart 5.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juni.2008 Takk for alle svar. Min far har et Hummenbird, med to frekvenser. Mener at det kostet 6800kr for fire år siden. Det er vi veldig fornøyd med, men når det er snakk om så mye penger, så kan en jo velge et annet anerkjent merke, slik som dere egentlig sier. Sitér dette innlegget Link to post
roger-k Svart 5.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juni.2008 Har dere kjenskap til Lowrance? Eller er det også et "billig" merke? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 5.Juni.2008 Del på Facebook Svart 5.Juni.2008 Lowrance er "proffserien", hvor da samme produsent også lager billigserien Eagle. Har sett at Eagle blir anbefalt fremfor andre billigmerker som feks Humminbird og Garmin. Og da at Lowrance blir anbefalt fremfor alle disse. På forumet til fiskersiden fremheves stadig Lowrance som et godt valg av lodd. Sitér dette innlegget Link to post
roger-k Svart 5.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juni.2008 Ja, jeg har faktisk sett at Eagle blir anbefalt fremfor Humminbird, men det ser ut som det er like mange meininger som folk. Får se litt narmere på Furuno LS4100. Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 5.Juni.2008 Del på Facebook Svart 5.Juni.2008 Jeg har vært en god del med i en lystbåt som fikk installert et prisgunstig kombinasjonsinstrument med kartplotter/ekkolodd av merke Lowrance LMS-332C i 2005, og dette instrumentet har iallefall klart å imponere meg med svært gode ekkoloddbilder. Skjermen, med SolarMax TFT, har en oppløsning på 480 x 480 pixels. Svingeren er en standard hekksvinger med frekvens 200 kHz og 2400 W effekt(peak-to-peak) montert innvendig i en beholder fylt med vann. I dag mener jeg denne kombiplotteren heter Lowrance LMS-520C. Medlemmet Abbor her på forumet har blant annet ekkolodd fra Lowrance og kan sikkert bidra med mer informasjon. Han har med sine innlegg avslørt at han har mye kunnskap om hydroakkustikk og ekkolodd. Sitér dette innlegget Link to post
p-kaill Svart 5.Juni.2008 Del på Facebook Svart 5.Juni.2008 Mitt råd er følgende : Om du skal bare bruke ekkoloddet til navigasjon å se hvor dypt det er så kan du kjøpe hva som helst. Dersom du skal bruke det proffesjonelt til å finne fisk og selektere ut hva slags fisk det er - er mitt råd kjøp et FURUNO og da helst farge og god bunnseleksjon, vil nevne at mitt yrke er fisker. Sitér dette innlegget Link to post
Selco18 Svart 5.Juni.2008 Del på Facebook Svart 5.Juni.2008 Jeg har brukt flere typer lowrance, og til trolling er det helt prima! Til havbruk vil jeg anbefale tofrekvens lodd og fargeskjerm! Alt fungerer og er du ikke ute etter "state of art" som enkelte er, så kan man velge mellom de annerkjente merkene du nevner! Furuno er et merke som kommer mer inn på det private markedet, og det ene jeg har sett på kan jeg ikke si jeg likte skjermen da det var heller dårlig oppløsning. Men loddet ellers var greit nok. Absolutt å anbefale å handle i USA da dollarkursen er så gunstig forhold til norske ståler. Sitér dette innlegget Link to post
lnjk Svart 5.Juni.2008 Del på Facebook Svart 5.Juni.2008 Hei Min erfaring er at makrell krever høyfrekvens (200 khz). Har selv en Simrad CE 50 med kombi svinger (50 og 200 khz) men det er vanligvis 200 khz jeg bruker ned til 100m. Fordelen med begge frekvensene oppe på en gang er at det er greit å skille mellom makrell og f eks sild. 200 khz har vanligvis smalere stråle noe som gir rettere dybde til bunn, samt at ekkoet på denne frekvensen kommer raskere tilbake hvis du mister det i "grønnsjø". Det er mange gode lodd på markedet og du får vanligvis det du betaler for. Mitt var dyrt nok. Mvh Jonn Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 9.Juni.2008 Del på Facebook Svart 9.Juni.2008 Støtter helt klart de som anbefaler Furuno. Har i dag et Furuno FCV-620 og et Lowrance LMS-525C på båten. LMS-525 har jeg bare hatt noen uker, men hadde Lowrance LCX-15MT før det, så jeg kjenner Lowrance loddene godt. Furuno er mitt favorittlodd, den digitale filtreringa på modellen jeg har er helt suveren og som det eneste lodd jeg har prøvd fungerer det helt utmerket i automatisk modus, og loddet er svært brukervennlig. Har etter hvert prøvd mange forskjellige lodd beregnet til fritidsbruk og for meg er Lowrance en god nummer to. Skarpe skjermer med høy oppløsning, og loddene er gode til å skille ut enkeltfisker i stimer. Når det gjelder å finne sprangsjiktet er faktisk Lowrance bedre enn Furunoloddet mitt. Siden Eagle har samme ekkoloddelektronikk som tilsvarende Lowrancemodeller kan jeg også anbefale disse, har også et 12 år gammelt Eagle som jeg bruker på en mindre båt som fortsatt fungerer utmerket, dette 75W rms Eagle loddet fungerer faktisk på betraktelig dypere vann enn nye 10-15 tusenkroners Humminbird. Humminbird er det bare å styre unna hvis en skal fiske på dypere vann enn 60-70m. En ting å være klar over er at Furuno sine lodd bare er klassifiserte som vantette i henhold til IP klasse 55, mens de fleste av konkurente har IP klasse 67 eller x7. Ville vært skeptisk til å ha et Furunolodd permanent montert på en åpen båt. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 9.Juni.2008 Del på Facebook Svart 9.Juni.2008 (redigert) Hvis det er fisk, finne bunnforhold en er ute etter kan JMC anbefales. Redigert 9.Juni.2008 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 9.Juni.2008 Del på Facebook Svart 9.Juni.2008 Moltech Norge AS er en annen link til ekkolodd, sonar, navigasjons utstyr leverandør. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.