Jump to content

WC, antihevert ventilbend på innløps-slangen? Hvor?

opus

Recommended Posts

Heisan !

WC er plassert slik at vannet siger inn/hevert etter at man slutter pumpe for å fylle klosettet.

Dette stopper ved å skifte over den lille hendelen fra "fylle klosettet" til "spyle/tømme klosettet" igjen.

Altså er det WC som forhindrer at vannet flommer over, liten sikkerhet.

(Selvsagt er det kuleventil på inntaket også, men...).

Vanninntaks-slangen går i en bue opp bak skåla og ned til pumpen på WC, og jeg mener den er over vannlinjen på sitt øverste punkt.

Kjøpte et slikt ventilbend for å forhindre denne hevertvirkningen, og tenkte at enkelt kutte innløpsslangen på toppen av denne buen og plassere ventilbendet der.

Skulle tro jeg kunne plassere den der, og at det var det beste?

Men på etiketten til bendet og samme vanlig tegning i Watski-katalogen, så er ventilbendet plassert mellom WC-pumpen og innløpet til skåla?

(Da vil det vel ikke være anti-hevert før pumpen på WC.)

Edited by opus (see edit history)

Det var et godt spørsmål. Det er sikkert flere med deg som vil finne det mer praktisk å plassere bendet mellom pumpa og toalettet.

Jeg tror allikevel ikke jeg ville forsøkt dette siden det er naturlig å tro at ventilen i bendet forutsetter at den sitter på pumpas sugeside. Setter du bendet på den andre siden av pumpa er jeg slett ikke sikker på at ventilen vil fungere etter intensjonen og sikkerhet mot hevert effekt er vel nettop det du ønsker deg.

Valg av Siphon ventil avhenger av system eller hvor ideelt en kan få systemet. Noen ganger sitter ventilen på sugesiden og noen ganger sitter den på trykksiden. Hvis det er spylepumpe til toalett det er snakk om mener jeg du skal ha en siphon ventil som stenger for luft ved undertrykk som da skal monteres mellom vanninntaket og pumpen.

Hei! tror jeg ville montert som på tegningen. Setter du den på suge siden tror jeg du bare vil suge inn luft via hevertventilen. Jeg monterte min etter pumpa i hvertfall.

Eg har montert ventilen etter pumpa. Har fungert bra i fleire år. Vær klar over at den lille klaffen som sit på toppen av ventilen har ein gummimembran under. Denne skal fungera som einvegsventil. Gror den fast, og det kjem den til å gjrera på kort tid, så vil den ikkje opna seg. Då har ventilen ikkje den tiltenkte effekten.

Skru opp ventilen, kast membranen, sett på skruen og plasser ein 20-30 cm lang slangestubb på toppen.

Då vil det ikkje koma vatnskvettar inn i båten når du pumpar.

Ask