Jump to content

Princess 414 med 2 x Tamd 60c, mangler 300 rpm

Fru Jacobsen

Recommended Posts

Hvorfor mangler jeg ca 300 omdreininger? Har en princess 414 med 2 x Tamd 60c på 255 hk. Får aldri mer enn snaut 2500 rpm på den. Jeg kjøpte den for to år siden og trimplanene har aldri virket etter at jeg kjøpte den, Kan dette alene ha stor nok betydning som 300-350 rpm. Den er ikke grodd og proppellene er riktige.Legger til at den fint varver 2800 i fri. Bør jeg begynne med å reparere trimplanene?

Håper noen har erfaring med dette

"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

KIS - Keep it Simple

Har du:

Nok luft - Hvis ikke har du sort eksos : Rene filtere, nok lufttilgang ... prøv med lukene åpne, hvordan er turbotrykket ?? begynner disse å bli slitne og trenger en overhaling? ..... hva med overgangsslangene fra turbolader og innover (hvis de eksisterer)? ... skal ikke mye lekasje der før det merkes...

Nok Diesel .... rene filtere, ingen gjenstengte kraner, eller tett sil i opptak fra tank...

Noen gang fått 2800 med belastning?? ... har noen satt på større propell for å finne den ekstra knopen som muligens lurte en eller annen plass??

Hvordan er det med utstyr ombord..... had du et par tonn med ting og tang ombord, så vil det øke belastningen ?

Hvordan er det med servicen, ..... dyser, ventiljustering osv?

Gir turtellerene riktig turtall .... har du sjekket med mekanisk eller optisk turteller?? (våre var et par hundre RPM feil intil jeg justerte dem etter jeg koplet opp de mekaniske turtellerene i maskin rommet).

Edited by Divemaster (see edit history)

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Du må ettergå de to elementene i forbrenningen fra start til slutt; dvs. luft/diesel. Fra tank/luftfilter til ut av eksosen og via akslingene ut til propellene. Ett eller annet sted på veien finner du dine manglende rpm. Innsugningsmanifolden kan være en synder, er den utett så mister du en god del ladetrykk. Helt galen oppretting kan gi for mye friksjon i opplagrinen av akslene. Osv osv osv. Mulighetene er mange.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Du har 2 motorer, er problemet det samme på begge, altså mangler begge motorene 3-350 omdr? Hvordan står trimplanene dine, i øvre eller nedre posisjon?

Ja det glemte jeg å nevne, jeg mangler like mange rpm på begge maskinene, trimplanene står helt oppe,

Maskinene ryker ikke noe nevneverdig (det er Volvo'er da), filtre er skiftet på begge to, men antar at turboene gir det de skal for det fins ingen svart røyk

"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

er dette en helplaner? hvordan legger den seg i vannet da? kan jo være flapsene legger den mere riktig og da får du mere fart og turtall.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Hvordan vet du at propellene dine er helt riktige? Har du noensinne oppnådd fullt turtall etter at du overtok båten? At du oppnår max turtall med ubelastet motor kan jo muligens tyde på at propellene dine er litt for tunge, får du mye svart røyk fra motorene når du belaster dem med max oppnått turtall?

Det ble en del spørsmål her, men prøver nå bare å resonere litt :smiley:

Takk for mange fine innspill, nei jeg VET egentlig ikke at proppellene er riktige, men har fått opplyst via mail av Princess UK at disse skal være riktige, men i og med at det mangler like mye turtall på begge maskiner har jeg antatt at det enten må være proppellene eller trimplanene. Men uansett.. jeg er hjemme fra sjøen om fjorten dager og da begynner jeg med trimplanene. Får benytte meg av elimineringsmetoden. He he

At du oppnår max turtall med ubelastet motor kan jo muligens tyde på at propellene dine er litt for tunge.

Det skjønte jeg ikke, at du oppnår max turtall uten gear innkopplet(ubelasetet slik jeg tolker det) kan vel ikke ha noe med propellene å gjøre...eller?

stålmarken, problemet til kingsea er at han ikke får fullt turtall med innkoblet propell, mens han fint klarer å få fullt turtall med ubelastet motor. Årsaken kan vel da ligge i for store propeller (diameter eller stigning/pitch)? eller?

Ja det skjønner jeg vik800f. Det kan jo også hende at at noen av de 510 22 år gamle grønne gampene har pensjonert seg, og at oppgitte data fra Princess må nedjusteres litt. Men det vill sikker være en fordel og begynne med det enkleste...å fikse trimplanene, de har man jo bruk for uansett.