Jump to content

Navigasjonshjelpemidler


bliss X

Recommended Posts

Hadde et spørsmål i denne anledning:

I Søgne Dykkerlubb bruker vi en vanlig PC med inverter.

Dette har vært en grei løsning hittil da vanlig monitor har vært eneste alternativ prismessig.

Men nå som LCD skjermene har falt i pris lurte jeg på muligheten av å kjøre alt på 12V.

Men har ikke klart å oppspore noe 12V supply for PC.

Finnes dette virkelig ikke??

 

PS: hvis noen lurer på hvorfor dette heter "poll" er det fordi ordet var slik intergrert i programvaren at jeg valgte denne løsningen fremfor å vente til jeg hadde tid til å skrive om programmet.

Link to post
Share on other sites

12V strømforsyning til "hjemme-PC" finnes men koster fort over 3000.-

 

Mener å huske at www.rs-components.no har sorten men kunne ikke finne den i farten.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Noe av problemet med stasjonær PC på 12v er at poweret normalt leverer 5v, +12v og -12v.(de to siste for å drive serieportene). Dette innebærer at man må ha en eller annen form for DC/DC converter, og det blir vanskelig å "bare gå inn på likeretter" med 12v som nevnt i tidligere innlegg.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Denne pollen har gått en stund, og den har vel "dødd" litt av seg selv etterhvert. Inidlertid, det ser ut som om de feste av de som har pltter ombord har valgt PC alternativet.  Det er jo en ganske billig god løsning, så det er vel ganske naturlig.  Har man båt er det mange steder det kan puttes penger.   Det som forbauser meg litt er at det er såvidt mange som bare har GPS.  Når man først har den, er jo vegen kort til å koble til en avdanket lap top eller tilsvarende, for å kunne disponere den unike plottermuligheten som gjør navigeringen til en helt annen opplevelse.

 

Det som forbauser meg mest er imidlertid at så mange som 84% av oss båtfantaster har ett eller annet navigasjonshjelpemiddel som går ut over kart og kompass.  Det ville jeg ikke trodd da de første GPS ene kom for bare få år tilbake (eller går tiden fortere enn jeg tro?).   :smiley:

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Her tror jeg du tar feil.

 

Hvis jeg oppfatter deg riktig, mener du at framtiden ligger i kartplottere, men jeg forstår ikke hva du mener med: om en 3 - 4 år får man interessante kartplottere med vektoriserte kart slik at de vil overta etterhvert

Alle kartplottere bruker da vektoriserte kart?

Hva vil være så interessant med dette om 3 - 4 år?

 

Tror det blir stadig mer vanlig å ha PC i båt, og PC'en har mange fordeler framfor en kartplotter.  Den har selvsagt også en del ulemper, men den største fordelen er at den kan brukes til mange andre oppgaver enn kartplotting.  

 

Bærbare PC'er, PDA'er, mobiltelefoner og andre dingser kommer forsatt til å utvikle seg i rasende fart, og vil stadig være aktuelle enten man er i båt, på hytte eller på månen. :smiley:

 

Etterhvert som mobile og trådløse nettverk utvikler seg tror, jeg det blir mer vanlig å kunne være "online" enten man er i båt eller på land, vha en PC /PDA  (eller lignende framtidig "dings")  

 

Kanskje kommer det PC'er beregnet på utendørs fritidsbruk? PC'er med gummierte kanter, innebygget GPS, farger som matcher fritidsdressen og  sprutsikkert design?

Link to post
Share on other sites

Hei

 


Lasse: - - - -, og PC'en har mange fordeler framfor en kartplotter.  Den har selvsagt også en del ulemper, men den største fordelen er at den kan brukes til mange andre oppgaver enn kartplotting.

Helt uenig Lasse.  Fordelen med en dedikert kartplotter er at den kun er beregnet til å vise kart ombord i en båt og under de forholdene som er der. Skulle jeg hatt med en lap-top (som jeg ikke har) i båt, måtte det være for å sitte tørt og godt nede i salongen og surfe trådløst på internett eller spille spill. Har imidlertid ingen behov eller planer om det personlig. Ellers enig med deg i det du sier om at det er vektoriserte kar som prukes i kartplottere, det er ikke noe som kommer om mange år. Jeg kjøpte min 10'' plotter i 1997, vektoriserte C-map kart. Hva som kommer noen år frem i tid, kan en bare spekulere i.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det er vanskelig å spå om fremtiden.....

pr i dag er det dog ikke vanskelig å forstå at folk foretrekker pc. For det første er dette langt billigere enn kartplotter og langt, langt bedre.

 

At pc er mer brukervennlig, har bedre skjerm og bedre kart er etter min mening hevet over tvill. Riktignok er pc vanskelig å plassere i en liten båt noe som er et stor drawback.

Etterhvert som små lcd-skjermer faller i pris (noe de vil siden de blir mer og mer vanlig i bil) vil dette blir mye greiere, men da vil vi sikkert også oppleve at de dedikerte plotterne vil få skikkelig skjermer og følgelig ta et langt steg nærmere pcen,

 

Dette med at bærbare ikke passer i båt er det mange som sier. Det er klart at de ikke har noe å gjøre i cockpiten på en seilbåt men mange jordomseilere har jo hatt pc ombord i årevis uten problemer. Desuten kan man bruke en gammel pentium 100 til kart som man får kjøpt for et par lakser og da kan man heller bytte pc med noen års mellomrom. En ren plotter vil jo være utdatert etter noen få år alikevel og er du riktig heldig da må du kjøpe nye kart siden den nye plotteren bruker et annet format

:cheers:

 

Selv er jeg heldig og har en 10kg tung bærbar pentium 120 med magnesiumschassis som jeg fikk tak i på qxl. Denne er vanntett og støttett og så tung at den holder seg greit på plass uten å være surret. Hadde jeg fått tak i en ok flatskjerm hadde jeg heller bygget en dedikert plotterpc og hatt under førerstolen med skjermen i taket. og trådløs trackball mus....Det hadde vært digg. Da skulle jeg hatt to harddisker og muliget for å boote opp to helt seperate systmer hvorav det ene var en instalasjon med KUN kartprogram og ikke noe annet fiks-fax som kan skape problemer.

 

Umulig å spå om fremtiden, men skal man ha en "folkeplotter" pr i dag blir nok det en bærbar pc med kart...

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...