Jump to content

Yanmar 4LH-HTE , treg å legge i gear ved varm gearkasse


Kodvaag

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg har en Joda 7500 med en 140 hk 1993 modell Yanmar 4LH-HTE

 

Når den er gjennomvarm, så kan den av og til være treg å koble inn i gear, spesielt forover.

 

Kan det være olje tilstand/mengde/type på gearkassa som gjør dette?

 

Ved kald motor så kobler den umiddelbart.

Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig Treg å legge i gear ved varm gearkasse.

Emnetittelen skal fortelle entydig hva emnet handler om. Hvis det er relevant skal produktnavn/modell være med. CAPSLOCK i tittel er forbudt.

For mer informasjon, se 'Posting i Åpent Forum' samt Etikette

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Hei Kodvaag, og velkommen til forumet.

Nicket ditt ser mistenkelig kjent ut, tar jeg mye feil hvis jeg finner deg på MX forumet også?

 

Ettersom feilen opptrer når girkassen er varm, så er det naturlig å tro at det kan være noe med oljen.

Hvis det er lenge siden den har vært skiftet, så skader det ikke å gjøre det nå. Ikke koster det så mye, og med litt flaks så er det der feilen ligger.

 

Forhåpentligvis er det noen med bedre kompetanse på Yanmar-kasser enn meg, som kan hjelpe deg med mer informasjon.

 

Hilsen

JonnyBoy

(aka John_91BRG)

Edited by JonnyBoy (see edit history)

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Link to post
Share on other sites

Hadde et tilsvarende problem på en helt annen type moter/gearboks.

 

Problemet viste seg å være mekanismen som gikk gjennom gearkassen til wire-festet.

Når wire'en skjøv eller trakk (fram/bakk) var der en sylindrisk sak som skulle vri seg (håper jeg gjør meg forstått :rolleyes: )

 

Når dette ble varm og følgelig utvidet seg, gikk det tregt.

Løsningen var enkel: Løsnet så mye jeg turde og guffet på med 5-56 - og litt tykkere olje eller fett til slutt.

Link to post
Share on other sites

Hei sann. Du har nok 99% sikkert en Kanzaki KM5A kasse som er et såkalt Wet cone gear... de symptonene du beskriver høres ut som om det er slitt kon i kassa di.. da går ikke konen i skikklig inngrep og du vil få forsinkelse når du girer.. Den vil begynne og slure tilslutt når den blir skikkelig slitt.. Løsningen er og bytte kon i kassa.. pris på dette inklusive deler pleier og ligge på ca 12-15 båtlapper.. :nonod: Du kan spare mye kroner på og demontere gearet selv og montere dette.. håper du finner ut av det men desverre så må du nok til doktoren en tur..

 

Du kan bøte på problemet og tilsette tjukkere olje for en stund..

 

PS: hvis du kjører for lenge slik vil du til slutt bare få båten i reversj og det er jo litt surt mitt i ferien.

 

Det skal også sies at disse kassene pleier og ligge på ca 7-16 båtlapper i tipp topp stand.. så ofte så kan du bytte den inn..

 

Det er en meget dyktig yanmarforhandler på østfoldsiden som overhaler gear for yanmar.. Ring Yanmar Norge så setter de deg i kontakt med dem. :flag:

Edited by THORLYN (see edit history)

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Heisann!

 

Takk for alle gode svar.

 

Jeg lover å skrive av koder osv på gearkasse neste gang jeg er i båten.

Kanskje noen vet hvilken oljetype som bør brukes hvis jeg finner ut geartypen?

 

JonnyBoy/John91Brg, ja, hei, det er meg, det er en liten verden!

 

 

Båten min har så stor propell, at Yanmar 140 HK motoren kun greide 2800 rpm. Så har den blitt justert opp (på dieselpumpa) sånn at den greier 3300 rpm. Forrige eier sa at propellen kostet 12.000,- Tipper derfor at motoren yter 180hk?

 

Snekka legger ned baugen i ca 17 knop, og jeg har målt den til 24,8 GPS knop med tre personer og fulle tanker. Selgeren sa han hadde fått den opp i 27 knop med tom båt. Hopper mykt på bølger, og lener seg fint innover i svinger, så Joda har vært heldig med dette snekkeskroget, virker det som.

 

Til nå begrenser "kill-historikken" seg til en Scand Baltic 29, en Carat 7400 og en Sollux 850 TC. Alle tre ført av båtførere som skulle kjøre forbi meg i 15-20 knop med ti-femten meters avstand, når jeg lå i 6-7 knop.

Blir nok en båttur til i helgen.

Tenk deg om to ganger hvis du tar igjen ei snekke som holder 6 knop. Passerer du med 10 meter bør du ha mye motor å gå på, hehe.

 

Shio o-hoi, og til John; Jinbai Ittai!

 

 

Her er bilde av motor og gear:

 

22_1141954309.jpg

 

 

(Ja, det skal lydisoleres til vinteren) :lol:

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

27 knop i en snekke, det står det respekt av! Er det ikke mer "normalt" med 50-60hk i Joda7500? 180hk må jo være på grensen til perverst moro!

Før trodde jeg bare du var sånn passe halvgæærn, men nå har jeg fått det bekreftet :lol::lol:

 

Godt du holder deg på sørlandet, eller hadde jeg (nesten) havnet på listen din jeg også. (Pleier å holde en del mer avstand enn 10 meter da).

Håper du får orden på girkassen din, vet dessverre alt for godt hvor frustrerende det er når ting ikke er som det skal være (spesielt på denne tiden av året).

 

I ettermiddag har det forøvrig vært noen nydelige timer på sjøen, men i morgen satser jeg på ekte livsglede:

jinba_en.gif

Edited by JonnyBoy (see edit history)

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Link to post
Share on other sites

25 knop i og for seg er jo ikke så spesielt.

 

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...mp;WT.svl=Bilde

 

Skal selge denne, den går jo 10 knop mer.

 

 

Det som er priceless er uttrykket til føreren av en "hurtiggående" 15-20 knops båt påbegynne en forbikjøring som går i vasken. :lol:

 

De fleste Joda 7500 har jo 33 hk og 20mm-30mm aksling.

Her er det 50mm aksel, eget thrustlager, slik at ikke motoren tar skyvet, og en gal mann bak spakene. :smash:

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Hei sann. Du har nok 99% sikkert en Kanzaki KM5A kasse som er et såkalt Wet cone gear... de symptonene du beskriver høres ut som om det er slitt kon i kassa di.. da går ikke konen i skikklig inngrep og du vil få forsinkelse når du girer.. Den vil begynne og slure tilslutt når den blir skikkelig slitt.. Løsningen er og bytte kon i kassa.. pris på dette inklusive deler pleier og ligge på ca 12-15 båtlapper.. :nonod: Du kan spare mye kroner på og demontere gearet selv og montere dette.. håper du finner ut av det men desverre så må du nok til doktoren en tur..

 

Du kan bøte på problemet og tilsette tjukkere olje for en stund..

 

Ser ut som du har vært borti liknende problemer før ja.

 

Kom på at jeg har en ekstra defekt gearkasse i garasjen, så jeg gikk ned og tittet på den.

 

Kanzaki KM5A

Gear ratio 2.07

Oil SAE 20/30 HD

 

...står det på skiltet på den.

 

Hvilken tjukkere olje skal jeg i så fall benytte?

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Da var signaturen oppdatert med bildelink.

 

Noen som vet hvilken olje som kan anbefales?

 

Var på ny tur i dag, og den koblet tregt inn i forovergear når den var blitt gjennomvarm.

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Hei sann du har den kassa ja :yesnod: Du kan prøve med single grade SAE 30 olje.. det er det yanmar anbefaller i varmere strøk.. her hjemme så blir gearene fyllt med motorolje 15W40.. du skal altså ha en motorolje single grade 30..

 

Min kompis setter ut sin Ramin 785 til torsdag.. vi har satt inn en yanmar 4LH DTE på 165AHK i den. hi hi det blir brutalt :tongue: Gjett om han er spent på den.. den er beregnet til 26 knop :crazy:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Har vært i båten og tittet litt til på gearproblemet.

 

Jeg har en "Technoflex" gearspake (tror jeg)

 

Det er en enkel spake som er til både gass og gear på en gang. Dytt litt fremover, båten går i gear, dytt litt til, så begynner den å øke pådraget på dieselpumpa.

 

Har lengre oppe i tråden beskrevet det som jeg trodde var et gearkasseproblem, men nå begynner jeg å bli i tvil.

 

Når motoren er kald, så oppfører gearkassen seg perfekt.

 

Når motoren er varm, så kobler den inn litt forsinket forover. Ofte må jeg begynne å gi litt pådrag, turtallet øker, og den hugger i gear.

Dette kjennes IKKE bra, da båten min har svært stor propell med høy stigning. (24,8 knop snekkefart ved 3300 rpm)

 

 

I dag har jeg beveget gasshåndtaket sakte forover (med avslått motor) og sett under dørken samtidig.

 

Det som skjer når jeg beveger spaken fra posisjon "rett opp" til "rett frem" er:

 

1: Spak fra "fri" til "tomgang forover":

Inngående spake inn på selve gearkassen beveger seg sånn at kassen legger i gear. (men dog ikke helt til endeposisjon)

 

2: Spak fra "tomgang forover" til "bittelitt pådrag":

Wiren begynner å dra i dieselpumpa, sånn at turtallet øker litt... samtidig som inngående spake inn på selve gearkassen beveger seg ytterligere 10-15% mot stilling "forovergear". Når motoren er i gang gjør dette at turtallet øker fra 500 til 800 rpm, og da hugger den i gear med et kraftig rykk.

 

Kan det være en justeringssak på gasshendelen, hvor mye gearwiren skal gå før gasswiren begynner å bevege seg?

Håndtaket er forøvrig ganske slarkete.

 

Sånn ser håndtaket ut:

22_-1257443648.jpg

 

Sånn ser gearet ut:

22_1141954309.jpg

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Hei sann du har den kassa ja :yesnod: Du kan prøve med single grade SAE 30 olje.. det er det yanmar anbefaller i varmere strøk.. her hjemme så blir gearene fyllt med motorolje 15W40.. du skal altså ha en motorolje single grade 30..

 

Min kompis setter ut sin Ramin 785 til torsdag.. vi har satt inn en yanmar 4LH DTE på 165AHK i den. hi hi det blir brutalt :tongue: Gjett om han er spent på den.. den er beregnet til 26 knop :crazy:

hei, har dere testet båten til kompisen nå? hvor mange knop fikk dere ramin 785 i?

Link to post
Share on other sites

Den er testet :smiley: han gjør lett 23 knop.. propellen er beregnet for liten.. båten er brutal i skyvet til snekke og være og han oppnår topp turtall og vel så det.. :smiley: hi hi den har kjølvann som en zodiac. Det som er artig er at båten oppfører seg ekseplarisk i den farten.. legger seg pent innover i sving og er en fryd og manuvrere.. Han er godt fornøyd men ønsker seg kanskje litt tyngre propell.. men man trenger vel kanskje ikke så mye større fart på ei "snekke" :smiley:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jeg har en lang liste med utbedringer å gjøre på denne båten til vinteren.

Ønsker derfor å gjøre minst mulig nå i sommer.

 

Klarte å få gearkassen til å oppføre seg fint på følgende måte:

 

Bak på Teleflex håndtaket er det to wirer.

 

Den ene gasswiren går til dieselpumpa og regulerer pådraget, og den andre gearwiren går til gearkassa og velger retning.

Der hvor gearwiren er festet bakpå teleflexhåndtaket, der kan man regulere hvor langt fra senter armen skal være, og på den måten bestemme hvor mange cm gearwiren skal bevege seg.

På min stod denne i nest ytterste hakk.

Jeg flyttet denne til ytterste hakk, for å få mest mulig vandring på gearvelgeren nede på kassa.

Videre slakket jeg gasswiren ca 10 mm, slik at den skulle rekke å få full vandring på gearvelgeren FØR den begynte å betjene dieselpumpa.

(Til alle dere som er bekymret for at jeg ikke får fullt pådrag: Slapp av, får enda full åpning ved full gass, så det blir ikke kø i blindleia)

 

Disse to utbedringene gjorde at gearkassen oppfører seg fint BÅDE ved kald og varm motor, og jeg har utsatt oljeskiftet til vinteren.

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

  • 1 year later...

Hei Kodvaag

Gammel tråd, men jeg har samme "symptomer" som deg ang gearkassa. Hvordan fortsatte dette, holdt det "livet ut" bare ved å justere wire??

 

Mvh

Christian

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Link to post
Share on other sites

Jepp...

Men "livet ut" var jo... vet ikke hvor gammel kassa mi var i forhold til din.

Motoren var opprinnelig en 1993 modell gått 5300 timer, men fiskeren som eide den før byttet komplett gearkasse. (og startmotor)

 

Men ja, når jeg justerte wiren, etter det fungerte de nperfekt.

Virket sånn den trengte lengre vandring på den wiren som legger inn gearet.

 

tsk tsk, Yanmar... :lol:

Edited by Kodvaag (see edit history)

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Yanmar ja.... Man kan leve uten, men for et liv :lol:

 

Da skal jeg jammen prøve og justere litt jeg også. Den har gått ca 2500 timer, så den er jo nesten ikke innkjørt, jo....

 

Mvh

Christian

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Link to post
Share on other sites

Den har gått ca 2500 timer

 

Stemmer det... du har sånn gammal båt du, min er bare kjørt 1600 timer. :lol:

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...