Jump to content

trenger råd om AQAD 41 og daycruiser kjøp

KaRsK

Recommended Posts

hei skal kikke på en båt med AQAD 41 200hk diesel montert.. (93mod)

1: hva bør jeg kikke etter på denne type motor /drev

2: hva bør jeg legge merke til ved prøvekjøring av båten (daycruiser 93mod)

er veldig uerfaren , så setter pris på alle gode råd /triks for å ikke bli lurt .. :)

på forhånd takk

Den motoren der er noe av det sikreste å kjøpe. Sjekk at båten går greit i plan, sjekk hvordan nåværende eier behandler båten når dere prøver, sjekk temp på motor under marsjfart, sjekk at den klarer fullt turtall, aller helst: sjekk turbotrykk (krever mekanisk innsikt eller mekaniker). Hør etter klakkelyder ved full sving (kan være litt lyd uten at det er krise)

joda310

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Den motoren der er noe av det sikreste å kjøpe. Sjekk at båten går greit i plan, sjekk hvordan nåværende eier behandler båten når dere prøver, sjekk temp på motor under marsjfart, sjekk at den klarer fullt turtall, aller helst: sjekk turbotrykk (krever mekanisk innsikt eller mekaniker). Hør etter klakkelyder ved full sving (kan være litt lyd uten at det er krise)

joda310

takker for svar :) har også sett på en lik båt med kad32 motor.. båten er 4 år nyere enn den med aqad41 motor og har heller ikke like mye utstyr som førstnevnte..

så da blir liksom valget : 93 mnod aquad41 200hk (41 knop)

97 mod kad 32 160 hk (38 knop) begge båten ligger i samme prisklasse.

Ser vel for meg at den med 200 hk er litt bedre med mye last osv i båten ?

noen som kan komme med hjelpende innspill :)

mvh

Hvor stor båt snakker vi om?

Ut fra oppgitt fart kan det virke som om dette er en liten båt.

AQAD41 maskinen er ganske tung i forhold til den 4 sylindrede Kad32.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

AD41 er en kjempemotor. noe helt annet enn en rekke 4`er. God lyd og rikelig med krefter. Har samme motor fra 2001. Enkelt å ta service og uten noe for for elektronikk (untatt instrumenter da).

selve motoren er meget god, men du bør sjekke kjølesystemet særlig godt, sjekk etter vannlekkasjer både salt og ferskvann. viktig er også hvordan det ser ut i motorommet. det bør ikke være en rekke hjemmelagede løsninger og være ryddig og rent.

Drevet bør også sjekkes grundig, og dukumentasjon på konservering bør fremlegges.

Hvis båten er på land, kan du tappe en skvett olje av drevet og se på farge og etter spon. Hvis båten har vært vinterkonservert på et verksted, kan du be om service historikk :flag:

Lykke til med kjøp :seeya:

Norske båter er best!

båtene er 25 fot

Da er nok 41 motoren et godt alterativ, på en mindre båt kan den være litt tung.

Som andre har beskrevet er dette en av VP motorene med meget godt renome.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI