Jump to content

Robertson vhf


Bjorn_Arve

Recommended Posts

Hei Bjørn Arve,

 

Egentlig kan du bruke en hvilken som helst antenne som er laget for maritim VHF. Den fysiske lengde og tykkelsen er ikke avgjørende, men man vil ofte få bedre resultater med en slik antenne som du nevner enn hva min ville få med en mindre "pisk".

 

Det du må passe på er å bruke ordentlig coax-kabel og tilkoblinger i endene av den typen som vi vanligvis kaller PL-259  -   og sørge for at disse festes ordentlig til kabelen. Du kan selvfølgelig også kjøpe antenne med ferdig tilkoblet kabel og plugg.

 

Lykke til!

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Når det først er snakk om antenner her så .Har en gammel VHF antenne i metall ,liten tynn sak med en klump i bånn . Det jeg lurer på , er det lurt og bytte til en antenne av nyere dato ,di som er på markedet nå er kansje mye bedre ,eller er det bare og beholde den gammle jernpinnen  :yesnod:

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Når det først er snakk om antenner her så .Har en gammel VHF antenne i metall ,liten tynn sak med en klump i bånn . Det jeg lurer på , er det lurt og bytte til en antenne av nyere dato ,di som er på markedet nå er kansje mye bedre ,eller er det bare og beholde den gammle jernpinnen  :yesnod:

 

Tine II

Ikke sikkert det er noen vits i å bytte ut den gamle hvis den virker bra. Når du sier den er liten? Vil det si at den er kortere enn de som selges i dag? Det som har noe å si er faktisk lengden på antennen din. Det bestemmer hvordan antennen din stråler og forsterkningen på antennen din.

 

Antenner er egentlig bare en leder som stråler ut. En helt passiv ting. Lengden kan bestemme om den stråler kraftigt i den retningen du ønsker. Hvis jeg ikke tar helt feil er det 5/8 antenner som brukes i dag. D.v.s. at antennelengden er 5/8 deler av bølgelenden for VHF. Bølgelengden = 300 000Km/155Mhz= 1,9. 5/8 deler av 1,9 = 1,1m.

 

Mål lengden på antennen din.

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...