Jump to content

Autopilot i snekke ;-)

btor

Recommended Posts

Hei,

Jeg har vært inne på tanken.... Lange strekninger i fjordene og litt prippete båt som er følsom for sideveis vektforskyvninger...

Hva finnes av autopiloter for denne klassen?

Jeg tenker meg noe som 'tar over rattet' på eksisterende anlegg så jeg slipper å skifte til hel-elektrisk / hydraulisk styring. Så må en vel ha giver for rorutslag, og en styringsboks koblet til kompass eller GPS.

Jeg har GPS med NMEA utgang, er dette å foretrekke fremfor kompass..?

Fint hvis noen har synspunkter / forslag til modeller / advasler ;-)

btor

jeg har en atuohelm 3000 som jeg skal selge..denne sto i båten da jeg kjøpte den..blir aldri brukt av meg..har i grunnen bare testet at den virker thats it:-)har ingen peiling på kvalitet på denne typen autopilot..men det er det sikker andre her inne som har?prisantyding vet jeg heller ikke:-)

Edited by westcruiser 32 (see edit history)

]

Modell / merke virker kjent. Har du noen bilder av hvordan dette ser ut på ratt / ved roret og av styringsenhet? Har den kompass eller kobles den til GPS...?

btor

Jeg har samme type i snekka! Man må følge litt og korrigere kurser underveis, særlig i trange farvann samt når noen finner på å flytte seg i båten. Men den er uansett et utrolig praktisk hjelpemiddel, som jeg bruker hver gang jeg er ute på turer av litt lengde. Og dessuten er den vel en av få typer som kan brukes med Teleflex styring. Anbefales!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Hva finnes av autopiloter for denne klassen?

Rorkult eller ratt?

Jeg har bare erfaring med rorkult-autopilot, og bruker den mye når båten går for motor. Men jeg så en ratt-pilot i et annet innlegg her.

Jeg tenker meg noe som 'tar over rattet' på eksisterende anlegg så jeg slipper å skifte til hel-elektrisk / hydraulisk styring. Så må en vel ha giver for rorutslag, og en styringsboks koblet til kompass eller GPS.

Jeg har GPS med NMEA utgang, er dette å foretrekke fremfor kompass..?

....

btor

Kompasset har du naturligvis også, uansett øvrig navigasjonsutstyr.

Men autopiloter har vel et innebygget kompass. Dessuten har de som har NMEA-inngang, også mulighet til å korrigere kursen mot det valgte rutepunktet i GPSen. På min rorkultpilot kan jeg trykke inn en knapp som gjør at data hentes fra NMEA-opplegget i stedet for fra det innebygde kompasset.

En autopilot er en nyttig ting å ha. Men det er viktig å ikke glemme å holde utkikk :smiley:

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

• 10 years later...