Jump to content

Kobling av intervallvindusvisker

Karavoli

Recommended Posts

Skal montere en ny vindusviskermotor som har 2 hastigheter. Stopp - intervall - viskvisk :lol:

Jeg har en Carlingswitch med off - on - on. Noen som har koblingsskjema å vise til for dette?

Skal montere en ny vindusviskermotor som har 2 hastigheter. Stopp - intervall - viskvisk :lol:

Jeg har en Carlingswitch med off - on - on. Noen som har koblingsskjema å vise til for dette?

Har montert på biler i gamledager.

Du må ha et rele som har en hvilekontakt ( NC) og en arbeidskontakt ( NO). Har du selve enheten som lager intervallene er releet integrert.

Det blir litt vanskelig å forklare, men den ledningen som er for parkering av viskeren skal gå via NC kontakten i releet. NO kontakten skal ha +fra sikring på den ene siden. ( Er normalt koblet inne i intervallenheten) og den andre kontakten på NO skal til + visker motor.

Når releet trekker brytes parkeringskretsen, men det blir samtidig spenning til motor via NO ( som da er lukket) kontaktene. Viskeren starter. Releet faller som regel tidlig i viskersyklusen. Med viskersyklus mener jeg den tiden viskeren bruker fra start og tilbake til park posisjon. Når releet faller, mister motoren + spenningen fra NO kontakten, men får den igjen via NC kontakten og mekanisk kontakt som er innebygd i motorhuset. Når viskeren er på plass, brytes strømmen i den innebygde mekaniske kontakten i motorhuset. Dermed stopper den i riktig possisjon. Ny syklus begynner når releet trekker på nytt etter tidsforsinkelsen.

Koblingen med NC kontakt er ikke nødvendig på alle systemer. På noen biler klarer man seg med NO kontakten. På andre blir det kortsluttning om en ikke bryter parkeringskretsen når motoren får + spenning via NO kontakten.

NC kontakten er altså i serie med parkeringskretsen, og NO kontakten paralelt med + motor.

Jeg mener å huske at sort og hvit ledning er NC kontaktene, Rød + på intevallbryter, Brun - på intervallbryter, men fargen på + til motor husker jeg ikke. Dette var på intervalbrytere fra Bosch og VDO som var beregnet for ettermontering i biler. Sa 25 år siden. Jeg regner med at koblingene ikke har endret seg mye.

Edited by prin435 (see edit history)

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Koblingsskjema for Carling bryteren her: http://www.maritim.no/pdf/carling.pdf

Ok..

Har skrevet ut koblingsskjemaet og fått tak i Carlingswitch bryteren (10113-02) type AV - PÅ - PÅ.

Men jeg blir litt forvirret av koblingsskjemaet. Kan noen forklare meg med teskje hvordan jeg kobler til bryteren?

(

1: spenning ut (trinn 0)

2: Lask til 4

3Spenning ut (trinn 1)

osv)

Hva menes med lask til og flere spenning ut trinn 1 og 2 osv????

Setter pris på en grundig forklaring her!

Måsinj

Jeg tviler på at viskermotoren har innbygget tidsforsikelse for intervall. Regner med at intervallinngangen egentlig er inngang for parkering av visker. Noe som må til for å få til interval med ekstern intervalgiver.

Om det er slik at det er innebygget elektronikk for interval er saken enkel. Glem laskene. Da blir +12VDC på 5, intervall på 3 og motor på 6. Jeg har aldrig sett motor med innebygget elektronikk, men det er ikke utenkelig at det har kommet på markedet.

Intervall eller det jeg kaller parkering, fungere normalt slik at med spenning inn går motoren til enden for så å stoppe. For å få startet den igjen må du ha spenning på motor. Om den spenningen er konstant går selvfølgelig motoren. Når den fjernes og det opprettholdes spenning på parkering går viskeren til den ene siden og bryter motorstømmen selv.

Er det slik kan du legge konstant spenning på intervall. Du trenger da en entrinns bryter ( kan selvfølgeig bruke totrinns) som gir spenning til motor i stilling på. Den fungerer da som følger. Bryter på, viskeren går til du slår av bryteren, parkeringsfuksjonen sørger deretter at motoren kjører viskeren til endestilling og stopper motoren. Du får ikke intervall.

Jeg kan forklare deg koblingen, men da må jeg vite mer om viskermotoren.

Edited by prin435 (see edit history)

Pretty Woman, Oslo

Vindusviskermotoren er av typen Roca.

Det står på eska: Wipwer system 2000. Slow and fast speed. Heavy duty motor and magnets. Two speeds, slow 35 sweeps/min and fast 55 sweep/min. Selfparking.

Slik jeg forstår er det ikke intervall inbygd i motoren. Den har 2 hastigheter........

Da må du legge fast 12VDC på byterens pinne 5. Bryterens pinn1 skal på ledning merket 1. Bryterens pinne 3 skal til ledning merket 2 og bryterens pinne 6 skal på viskermotorens ledning merket 3.

Skal du ha intervall, må du ha en tidsbryter. Den gangen dette ikke var standard på biler, var det å få kjøpt med 5 hastigheter tror jeg. Vet ikke om det er til salgs nå. De ble laget av VDO og Bosch.

Den har en relekontakt nomalt sluttet/hvilekontakt (NC)som skal kobles i serie med ledningen som er mellom bryterens pinne1 og motorens pinne 1. ( Hvit sort fra intervalbryteren i gamle dager) Innpulspenningen som tidsrele gir ut skal på enten 2 eller tre på motoren (Valgfritt). Skal se om jeg finner en ferdig intervallbryter på nettet.

Pretty Woman, Oslo