Mart0n Posted June 6, 2008 Share Posted June 6, 2008 Heisann Motortype: Volvo Penta KAD300 - kjørt ca 650timer - 2002 modell Har fått en merkelig lyd fra kompressoren på ene motoren. Det er en hylende lyd som kommer etter ca 3-4min fra start på kald motor. Da kommer den svakt og øker så i itensitet inntil kompressoren kobler ut når motoren blir varm. Etter motor er varm kommer også lyden etter kortere tid når kompressor ligger inne. Jeg vet det er normalt at kompressorer lager lyd, men denne hyle-lyden er ikke på den andre motoren. Den kan til tider høres ut som en sirene som går i maskinrommet :-) Har byttet om koblings-hjulet fra den ene til den andre motoren for jeg trodde det kunne være lageret i den ytre ringen som var dårlig. Det var det ikke. Noen som har vært borti dette eller som kan eventuelt gi noen tips til hva det kan være? /Frode Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Posted June 6, 2008 Share Posted June 6, 2008 Har du sjekket oljenivået på kompressoren? Annen sak er reimene og at de er OK Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Mart0n Posted June 6, 2008 Author Share Posted June 6, 2008 Oljenivået er sjekket. Det er ikke årsaken. Det er heller ikke reimer. Vi har vært borti kvinende reimer. Løsningen der var at det ikke var kompressorreimen som kvinte, men hovedreimen (når kompressor lå inne). Når den ble skiftet og deretter teitet med korrekt moment (slik at rett stramming oppnåes) har vi aldri hatt trøbbel med reimer. Jeg har en mistanke om at det kan være en luft lekkasje på trykk siden på kompressor, men det er så trangt å komme til for å sjekke. /Frode Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
index Posted June 6, 2008 Share Posted June 6, 2008 Uten å ha peiling på kompressorer, mener jeg å ha lest i tidligere innlegg at luftlekkasje etter kompressoren ofte er årsaken til slike ulyder. Ta et søk på kompressor, så finner du sikkert mye interessant lesestoff! Quote "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Mart0n Posted June 20, 2008 Author Share Posted June 20, 2008 Takker "index" for tipset. Det viste seg å være luftlekkasje, men den var ikke lett å lokalisere. Det "lekker" i koblingen mellom kompressor og røret på trykksiden. Vi har ikke fikset problemet enda, men er meget sikker på at dette er feilen, da lyden endrer seg eller forsvinner når vi tar i røret. Grunnen til jeg skriver dette er at det er at ingen hos Volvo (på hele vestlandet) kunne eller ville si hva dette kunne være. baatplassen.no gav meg svaret. Takker. Vil også si at hos oss kom ikke denne hylelyden før 3-4 minutter etter kaldstart (KAD300 kjører kompressor ved kaldstart inntil man kobler i eller motor blir varm). PS! Noen som vet om det bare er en vanlig o-ring i denne overgangen, eller er det noe spes. greier man må kjøpe av volvo? /MartOn Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
LCH Posted July 5, 2016 Share Posted July 5, 2016 Hei Mart0n Er ny her på forumet og leser med stor glede alle de innlegg og erfaringer som deles. Dette er til stor hjelp for en interessert hobbymekaniker som liker å kjenne utstyrt sitt og som gjør sitt beste for at dette fungerer som det skal. Mange takk.... Jeg vil gjerne få dele en erfaring som jeg har hatt med kompressor, ulyd og manglende mate trykk. I fjor sommer hadde jeg de samme symptomer som du beskriver på min KAD 300 ( samme årsmodell og timetall som hos deg). Det hele begynte med litt ulyd på trykksiden under gass på drag med varm motor. Etter noe tid fikk jeg ikke turtallet på motoren over 1500 rpm. Kompressoren slo inn på 1450 rpm med turtallet ville ikke over 1500 rpm. Jeg skiftet alle silikon ringene på trykksiden i fra kompressor og frem til After Cooler, samt den tynne røde ringen som sitter på bendet på turbo siden før AC. Det hører også med til historien at jeg skiftet trykkføler på innsugsmanifolden, dette da jeg mistenkte at denne kunne være defekt og ikke gav signal til dieselpumpen om å øke tilførsel av diesel osv. Ikke noen av disse utbedringen var årsaken i mitt tilfelle. Etter en siste feilsøking og gjennomgang av trykksiden, viste det seg at det var en liten lekkasje i bakkant av toppdekslet på kompressoren. Her var tetningsmassen som var benyttet blåst ut hvilket førte til ulyden og manglende evne til å bygge ladetrykk og turtall. Jeg skrudde av lokket, renset og pakket om med ny "rød silikonpakning" ,tube i fra biltema, samt ny mansjett i mellom ystykke i fra luftfilter og krøk før turbo. Etter dette alt ok. Lyden er borte og motoren er frisk og fin hele veien igjennom registrene. PS. Ringen måtte jeg kjøpte jeg hos en VP forhandler Mvh LCH Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.