Jump to content

Sveising av AISI 318L "syrefast"

Smurph

Recommended Posts

Hadde manøvreringsøvelser med admiralinnen i helgen. To tillegginger gikk greit, tredje gangen durte hun rett inn i kaien. Pulpiten tok imot det meste men ikke helt uten komplikasjoner, så den er vel for tur til utskifting. Ny koster jo flesk, og siden jeg har et MIG-aparat i garasjen som en bekjent har satt der til oppbevaring på ubestemt tid så melder tanken seg om jeg kanskje kan mekke til noe selv... Og når jeg først er i gang så burde jeg vel kunne klare både gennakerpeke og badeplatform :yesnod:

Polerte AISI 318L-rør får jeg jo tak i hos f.eks. Norsk Stål, og noe som kan brukes som beslag kan jeg sikkert finne hos en skraphandler, evt. handle på nettet. AWS - ER316LSi sveisetråden fra Biltema er vel grei nok? Ser at den har en vesentlig lavere strekkfasthet enn "standard" AWS - 316L, men silisumet gir vel bedre sveisbarhet, og det blir vel uansett sterkt nok med 420N/mm2? Dessuten har de en hydraulisk rørbøyemaskin som det sikkert kunne være fornufitg å investere i. Material- og verktøykostnadene blir uansett små i forhold til å kjøpe ferdig vare.

Har kun sveist vanlig svartstål tidligere - er det vesentlig vanskeligere med rustfritt? Regner med å måtte øve meg en god del før jeg får det ordentlig til :smash:

Edited by storMy_Fana (see edit history)

Bundin er bátleysur maður

Vel--- Du bør nok ha beisepasta (Avesta Blue) og poleringsutstyr også --- Den normale metoden å sveise syrefaste tynnveggede rør på, er ved bruk av TIG-apparat og tilsatstråd samt bruk av Argon som dekkgass. Dyrere apparater sveiser dette med pulsstrøm, og en dyktig sveiser lager forbindelser som ser tilnærmet sømløse ut.

Det er ikke lett å få dette pent med MIG, i tillegg er syrefaste rør i metervare småsalg uten rabattavtale svindyrt..... :nonod:

Og om jeg ikke har tatt motet ifra deg enda; Bruker du beisepasta så for guds skyld beskytt deg ordentlig!

Edited by rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Husk også dekkgass på baksiden av sveisen når du sveiser syrefast. Som andre nevner er TIG supert til syrefast. Som alternativ til ren Argon kan Mison Argon benyttes (den er noe billigere) iflg infoen jeg fikk fra Tess.

25mm polert 316L rør koster 178,- + MVA/meter fra Norsk Stål i 6m lengder. Ikke billig, men ikke nok til å bli skremt av, heller. Med litt flaks så kan jeg muligens finne det noe rimeligere hos f.eks. Bruktjern på Flesland.

TIG kan jo være et alternativ - kan evt. leie et apparat. Men er ikke TIG vanskelig å lære? Jeg kan seff sette hele arbeidet bort, eller kjøpe ferdig vare - men halve moroa er jo å lage det selv :cool:

Hvis du har brukt pinnesveis tidligere, burde du ikke ha altfor mye problem med å TIG'e. Clouet er å holde lysbuen der den skal være, bruke nok strøm og dyppe tilsatsmaterialet tilstrekkelig ofte. Ikke smelt tilsatsmaterialelet i lysbuen, men i "smeltebadet". Lykke til :smiley:

Hadde en interessant og opplysende samtale med en pensjonert sveiser i går. I følge ham selv den første sveiseren med TIG sertifikat i Norge!

Han sa at det er alldeles ikke nødvendig med et eget, dyrt TIG-apparat så lenge man ikke skal sveise aluminium. Det holder lenge med en vanlig likeretter (som jeg kan låne av min svoger) og en TIG-tilsats (som kan kjøpes på Biltema). Det viktigste, i flg ham, er uansett å slipingen av elektroden. Dessuten kunne han gjerne gi meg noen leksjoner i TIG-sveising og ellers være behjelpelig. Så da blir det vel både pulpit, gennakerpeke og badeplatform ila høsten :smiley:

-Da setter du igang og øver. Dette er slett ikke vanskelig for en "pinnesveiser" som evner å se smeltebadet. Jeg vil anbefale deg å kjøpe beisepasta (Avesta Blue One) på Tess (850.-) og fine polerskiver fra Scotch-brite samt polerpasta for en fin finish.

Eksprimenter med sliping av elektroder og strømmengde. Poenget er å bruke så lite strøm at grunnmatrialet flyter akkurat og samtidig holder tilsatsmaterialet smeltende til forening av grunnmatrialet. Du vil nok plages til å begynne med; men plutselig er det på plass

Jeg sveiser noe syrefast med en liten elektronisk inverter og TIG forsats på jobben. Går helt greit, men når "Rør-Jan" på jobben starter pulsmaskinen og bruker sin 10-årige erfaring som sveiser (Legger inn formier som rotgass) ser det pinadø støpt ut.... (Kremt; han sveiser alt jeg skal ha privat... :lol: )

Ellers så er det bare å øve, øve og øve. Klarer du og oppnå en kvalitet på sveisene som gjør det solid&presentabelt, går regnestyket klart i din favør. I tillegg gir skreddersøm på syrefaste detaljer mer brukervennlighet og mye misunnelse.... :cool:

Lykke til! :smash:

Edited by rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...