Jump to content

Sveising av AISI 318L "syrefast"

Smurph

Recommended Posts

Hadde manøvreringsøvelser med admiralinnen i helgen. To tillegginger gikk greit, tredje gangen durte hun rett inn i kaien. Pulpiten tok imot det meste men ikke helt uten komplikasjoner, så den er vel for tur til utskifting. Ny koster jo flesk, og siden jeg har et MIG-aparat i garasjen som en bekjent har satt der til oppbevaring på ubestemt tid så melder tanken seg om jeg kanskje kan mekke til noe selv... Og når jeg først er i gang så burde jeg vel kunne klare både gennakerpeke og badeplatform :yesnod:

Polerte AISI 318L-rør får jeg jo tak i hos f.eks. Norsk Stål, og noe som kan brukes som beslag kan jeg sikkert finne hos en skraphandler, evt. handle på nettet. AWS - ER316LSi sveisetråden fra Biltema er vel grei nok? Ser at den har en vesentlig lavere strekkfasthet enn "standard" AWS - 316L, men silisumet gir vel bedre sveisbarhet, og det blir vel uansett sterkt nok med 420N/mm2? Dessuten har de en hydraulisk rørbøyemaskin som det sikkert kunne være fornufitg å investere i. Material- og verktøykostnadene blir uansett små i forhold til å kjøpe ferdig vare.

Har kun sveist vanlig svartstål tidligere - er det vesentlig vanskeligere med rustfritt? Regner med å måtte øve meg en god del før jeg får det ordentlig til :smash:

Redigert av storMy_Fana (see edit history)

Bundin er bátleysur maður

Vel--- Du bør nok ha beisepasta (Avesta Blue) og poleringsutstyr også --- Den normale metoden å sveise syrefaste tynnveggede rør på, er ved bruk av TIG-apparat og tilsatstråd samt bruk av Argon som dekkgass. Dyrere apparater sveiser dette med pulsstrøm, og en dyktig sveiser lager forbindelser som ser tilnærmet sømløse ut.

Det er ikke lett å få dette pent med MIG, i tillegg er syrefaste rør i metervare småsalg uten rabattavtale svindyrt..... :nonod:

Og om jeg ikke har tatt motet ifra deg enda; Bruker du beisepasta så for guds skyld beskytt deg ordentlig!

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

25mm polert 316L rør koster 178,- + MVA/meter fra Norsk Stål i 6m lengder. Ikke billig, men ikke nok til å bli skremt av, heller. Med litt flaks så kan jeg muligens finne det noe rimeligere hos f.eks. Bruktjern på Flesland.

TIG kan jo være et alternativ - kan evt. leie et apparat. Men er ikke TIG vanskelig å lære? Jeg kan seff sette hele arbeidet bort, eller kjøpe ferdig vare - men halve moroa er jo å lage det selv :cool:

Hadde en interessant og opplysende samtale med en pensjonert sveiser i går. I følge ham selv den første sveiseren med TIG sertifikat i Norge!

Han sa at det er alldeles ikke nødvendig med et eget, dyrt TIG-apparat så lenge man ikke skal sveise aluminium. Det holder lenge med en vanlig likeretter (som jeg kan låne av min svoger) og en TIG-tilsats (som kan kjøpes på Biltema). Det viktigste, i flg ham, er uansett å slipingen av elektroden. Dessuten kunne han gjerne gi meg noen leksjoner i TIG-sveising og ellers være behjelpelig. Så da blir det vel både pulpit, gennakerpeke og badeplatform ila høsten :smiley:

-Da setter du igang og øver. Dette er slett ikke vanskelig for en "pinnesveiser" som evner å se smeltebadet. Jeg vil anbefale deg å kjøpe beisepasta (Avesta Blue One) på Tess (850.-) og fine polerskiver fra Scotch-brite samt polerpasta for en fin finish.

Eksprimenter med sliping av elektroder og strømmengde. Poenget er å bruke så lite strøm at grunnmatrialet flyter akkurat og samtidig holder tilsatsmaterialet smeltende til forening av grunnmatrialet. Du vil nok plages til å begynne med; men plutselig er det på plass

Jeg sveiser noe syrefast med en liten elektronisk inverter og TIG forsats på jobben. Går helt greit, men når "Rør-Jan" på jobben starter pulsmaskinen og bruker sin 10-årige erfaring som sveiser (Legger inn formier som rotgass) ser det pinadø støpt ut.... (Kremt; han sveiser alt jeg skal ha privat... :lol: )

Ellers så er det bare å øve, øve og øve. Klarer du og oppnå en kvalitet på sveisene som gjør det solid&presentabelt, går regnestyket klart i din favør. I tillegg gir skreddersøm på syrefaste detaljer mer brukervennlighet og mye misunnelse.... :cool:

Lykke til! :smash:

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...