Harryland Startet 6.Juni.2008 Del på Facebook Startet 6.Juni.2008 Hei, jeg har en 25 hk mercury motor. Når jeg kobler til vaierene for gassen å starter motoren så går den på full spiker når det gasshåndtaket sier at den skal stå i fri(rett opp), mens når den står i fri og skal gå på tomgang så må jeg ha hendelen slik at det ser ut som den står i full gass forover. Jeg har prøvd å bytte om på vaierene og jeg har prøvd å hele litt olje på dem, men ikke noe har funket. Noen som har den fjerneste annelse om hvorfor den ikke reagerer slik som den skal? håper på raskt svar hadde vært moro å fått ut båten i dag mvh Harryland Sitér dette innlegget Link to post
togli Svart 6.Juni.2008 Del på Facebook Svart 6.Juni.2008 ser du skriver at du allerede har prøvd å bytte om kablene. Det kan jo hende at det er noe galt med kablene slik at de må byttes togli Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 6.Juni.2008 Del på Facebook Svart 6.Juni.2008 Hva slags gass/gir hendel er det du har da ?? . Hvilken motor er det du har ??, helst med ca årsmodell . Har disse komponentene vært bruk sammen før ?? eller er de kjøpt hver for seg, nye/gamle ?. Er alt orginalt, eller har det blitt gjort noen modifiseringer .... Det du kan gjøre er å koble ifra wirene på motoren, beveg hendelen/e slik at du kan ser hvilke wire som er hva... Gir wiren skal være ca halveis ute med hendelen i fri .... Gass wiren skal vel være helt ute på tomgang. trekkes gradvis inn når du gir gass ( er ihvertfald slik på de jeg har vært borti ). Når du har funnet ut hva som er hva kan du holde dem borttil den plassen de skal monteres, du burde da se om wiren må justeres ( begge wirene kan justeres litt ut/inn ) . Sett kontrollen i fri med null gass ....gjør det samme med motoren ( sett stagene i rett posisjon ), prøv å juster wirene så de passer . En ting du må være obs på er....Mercury/Mariner/Mercruiser kan bruke samme kontroll, wirene kan monteres på flere måter, alt etter hva du skal bruke den til . Er det en ekte Mercury du har....eller er det et resultat av Mercury sitt XXX ( får utøve litt egen sensur ) med Yamaha ( altså bastard... ) for noen år siden ?? Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Harryland Svart 6.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juni.2008 gir/gass henelen jeg har en suzuki og har før stått på en suzuki 1989 modell. Motororen er en mercury 25 hk og den er fra 1990. ror det er en ekte merkury, det står illefall "25 mercury" på motoren også med blå skrift under. mvh Harryland Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 6.Juni.2008 Del på Facebook Svart 6.Juni.2008 Gir/gass hendelen er suzuki og har før stått på en suzuki 1989 modell. Mulig den kan brukes med litt tilpassinger . Motoren er en 25 hk mercury 1990 modell.antar at motoren er en ekte mercury. motoren er svar og på lokket så står det "25 Mercury" med en blå strekk under. Ser ut til at dette er en av bastard motorene, noen av Mercury/mariner motorene ble delvis laget av Yamaha . Disse delene har aldri blitt brukt sammen før. Mulig noen her på forumet har vært borti denne kombinasjonen før, er ikke sikkert disse delene passer sammen . Det enkleste hadde vært å få tak i en Mercury/Mariner kontroll boks, eventuelt en Yamaha ( er litt usikker på hva som er Yamaha og Mercury på disse motorene ). Hvis ikke det er noe alternativ må du ihvertfald finne ut om slaglengden på Suki kontroll boksen passer med motoren.....du kan også sjekke om du har noen mulighet til å omplassere kabelen inne i kontroll boksen ( hvis nødvendig ) . I beste fall må du endre kabel festene, men er dessverre ikke lett å hjelpe deg med slikt over nettet ALT kan tilpasses, men ikke alt er like lett...... Noen bilder ?? Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Harryland Svart 6.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juni.2008 Her er noen bilder av motoren og gass/gir hendelen. På det ene bilde inne i motoren kan du se en gulaktig metall bit med en liten krom på. Etter hva jeg har funnet ut så er det dette som er gassen. Denne følger ikke med når vaierene trekker de andre svarte stengenerundt. Hvor kan jeg få tak i en gass/gir hendel til mercury eller yamaha? Har dem det på finn? vet du eventuelt hva det koster fo noe slikt? mvh Harryland Sitér dette innlegget Link to post
stisor Svart 6.Juni.2008 Del på Facebook Svart 6.Juni.2008 Forstår jeg deg rett så virker gass motsatt av hva den skal? Altså full gass på hendel er tomgang mens tomgang er full gass? Har du i så fall åpnet kontrollboks og sett om du kan svitsje om funksjonen? I de kontrollboksene jeg har hatt har det vært mulig snu slik at en velger om en skal "dra" eller "skyve" wire alt etter hvordan gass på motor fungerer.. Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 6.Juni.2008 Del på Facebook Svart 6.Juni.2008 (redigert) Det eneste jeg kan se tydelig på bildet er at du har en Skibsplast Sannsynlig en 14 sportmann... så til saken Du må finne ut om gass og girspaken skyver eller trekker for å gi gass. Yamaha har noen som skal skyve og noen som skal trekke. Ikke alle kan gjøres om helt uten videre etter som jeg forstår. Det ser ut som at denne motoren skal ha skyv. Det finner du ut ved å skyve på girspaken mens du har den koblet av motoren. da ser du hvilken vei wire går. Redigert 6.Juni.2008 av Daffy (see edit history) Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
csvirus Svart 6.Juni.2008 Del på Facebook Svart 6.Juni.2008 Har vært borti slike problemer som du har før, da var det også en suzuki kontrollboks som var synderen (selv om motoren også var en suzuki) der ble det byttet om slik at tomgang på kontrollboksen var maks speed på motoren. Dette var en orginal suzuki kontrollboks, denne viste seg å ikke være mulig og "snu". Jeg måtte derfor finne en annen kontrollboks til motoren. Hvis du finner ut om motoren din skal ha en kontrollboks som skyver eller trekker på gassen kan jeg se om jeg den en av de jeg har liggende passer. Sitér dette innlegget Link to post
Harryland Svart 7.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juni.2008 (redigert) Hei, motoren min skyver og konsollen drar, jeg har nå åpnet kosolen som dere kan se på bildene over. Er det bare å bytte den enevaieren over til det andre sporet og så er det fikset? skl den store greia i midten også snus? Håper på raskt svar mvh Harryland Redigert 7.Juni.2008 av Harryland (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Rui lui Svart 7.Juni.2008 Del på Facebook Svart 7.Juni.2008 (redigert) du må nesten prøve å se:-)det jeg gjorde var rett å slett å komme inn me vaieren andre vei på motoren måtte bore hull til vaieren med det fungerte greit.er ikke alle kontrollbokser som kan snus.men det ser ut som din kan det:-) lykke til. westcruiser Redigert 7.Juni.2008 av westcruiser 32 (see edit history) Sitér dette innlegget ] Link to post
ivar Svart 7.Juni.2008 Del på Facebook Svart 7.Juni.2008 gir/gass henelen jeg har en suzuki og har før stått på en suzuki 1989 modell. Vi hadde samme kontroll på vår 78mod Yamaha 25hk og 87mod 40hk. Såvidt jeg kan se,så ser det ut til at den kan bygges om fra trekk til skyv Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.