Jump to content

Sun Flyer vs Wasa 55


moosewine

Recommended Posts

Har akkurat vært på en meget hyggelig seiltur med Viggo kapteinen på Sun Flyer!

 

Underveis kom vi inn i en liten diskusjon on loggen på båten min :smiley: han mente at den umulig kunne oppnå farten jeg beskrev på kryss(9,5 knop)....

 

Kan du stå på vannski etter din båt Viggo? :wink:

 

 

entity_seglar_400_vattenskidor.jpg

.

Link to post
Share on other sites

Sitat fra svensk eier av Wasa 55:

 

Kan ej plana och knappast surfa. Har haft jolle som planat in i aktern och då har jag loggat 15 knop för spinnacker. Hög mast, över 17 m gör att vinden blåser/viner i den även i lä utomskärs. Lite trång, men är bra då det lutar.

.

Link to post
Share on other sites

Hvis du går 9,5 knop på skarp kryss bør du ha ca 1,60 i lys-tall. :yesnod:

Nja, hvis man bare legger kryss til grunn og antar at den går tilsvarende fortere på de andre kursene, ja. Men jeg tipper tømmerstokken går med 9.5 knop uansett vindvinkel, jeg. Og da blir sikkert ikke 1.25 så "gæernt".

 

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Link to post
Share on other sites

Nja, hvis man bare legger kryss til grunn og antar at den går tilsvarende fortere på de andre kursene, ja. Men jeg tipper tømmerstokken går med 9.5 knop uansett vindvinkel, jeg. Og da blir sikkert ikke 1.25 så "gæernt".

 

Christian 8-)

 

1,24 faktisk! Jeg er veldig fornøyd med lystallet! Det er hverken tømmerstokk eller campingvogn, det er en seilbåt!!!

.

Link to post
Share on other sites

Nok et sitat fra svensk eier av Wasa 55:

 

Båten är perfekt balanserad i medel- och lätt vind. Båten seglar underbart och loggar lätt 10-12 knop, momentant ännu mer. Jag seglade från Vrångö till Läesö förra våren med drygt 10 meters halvvind. Tid; 3.08 ca 9,5 knop i snitt.

 

Mvh Tor

.

Link to post
Share on other sites

Slik tenker jeg:

 

Du sier at du klarer 12 knop med motor (40 hk på en 44 foter). Jeg kan tenke meg at du kanskje klarer å tyne den opp i 9 hvis det er flatt hav. Dette betyr at loggen din viser ca 3 knop for mye. Din påstand om 9,5 knop på skarp kryss blir da ca 6,5. Dette er normalt for en båt med 1,24 i lys....

 

Viggo

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Dette betyr at loggen din viser ca 3 knop for mye.

Sjølufta må ha gjort synet rimelig slørete hvis man ikke aner forskjell på 6,5 og 9,5 knop.

 

Ikke om jeg hadde laget raketten som skysset det første menneske til månen, hadde jeg lystet å være så freidig :wink:

Link to post
Share on other sites

Er nok helst en skaleringsfeil i så fall, jo høyere fart jo mere feil. 9.5 på kryss hørtes noe vel heftig ut....

 

Uansett er det lett å sjekke loggen i dag mot en GPS. Sånne fartsmiler og tidtaking er selvsagt morsomt, men det hører vel fortiden til?

 

Morsom båt dog...

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg tatt et par ankerdrammer, så jeg skal vokte meg for å bli for eplekjekk. Men det blir spennende å se hvis vi treffes på sørlandet i sommer! Tror jeg har god sjangs til å ta deg på kryss, værre blir det vel overall!

 

Måtte bare erte deg litt, hadde en flott dag på sjøen idag og håper du kan bruke meg som fokkeslask en eller to ganger til før jeg drar fra Bergen :smiley:

.

Link to post
Share on other sites

Det er hverken tømmerstokk eller campingvogn, det er en seilbåt!!!

Vet jeg vel, er bare bittelitt misunnelig :wink:

 

Det jeg prøvde å si var at Wasa-en sannsynligvis har et veldig typisk fortrengningsskrog, som toger avgårde i godt antall knop omtrent uansett kurs, muligens litt sånn meterbåt-aktig. Dermed banker du de fleste på kryss, men blir antageligvis hengende litt etter på slør og lens, særlig hvis det er mulig for de med litt bredere og mer flatbunnete skrog å få litt hjelp av bølger til å komme opp på surf. Dette er en god egenskap for en turseiler som tilbringer mesteparten av tiden i solgangsbrisen i f.eks. Oslofjorden eller langs Sørlandskysten, da omtrent 75% av tiden vil tilbringes på kryss.

 

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg tatt et par ankerdrammer, så jeg skal vokte meg for å bli for eplekjekk. Men det blir spennende å se hvis vi treffes på sørlandet i sommer! Tror jeg har god sjangs til å ta deg på kryss, værre blir det vel overall!

Vi får se. Satser på å treffes i sommer! Det blir gøy.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Ferdig på jobb... Vi får legge ut resultatet på denne tråden når vi har hatt en uhøytidelig regatta i begynnelsen av juli!

 

Regner uansett med at jeg vinner festen etterpå!! :wink:

.

Link to post
Share on other sites

Hvis du går 9,5 knop på skarp kryss bør du ha ca 1,60 i lys-tall. :yesnod:

 

Det tror jeg nok han gjør.

Sånne båter type Wasa eller Cayenne går direkte styggfort på kryss. Og så tar de en voldsom høyde.

Men de har ikke en sjangs mot "tre-rom-og-kjøkken" båtene nedoverbakke.

Link to post
Share on other sites

Det tror jeg nok han gjør.

Sånne båter type Wasa eller Cayenne går direkte styggfort på kryss. Og så tar de en voldsom høyde.

Men de har ikke en sjangs mot "tre-rom-og-kjøkken" båtene nedoverbakke.

Si ikke det, under første legg av Frydenbø doublehanded i 2006 var det rett fram slør i frisk vind fra Bergen til Stavanger. Ludvig Daae i en Bav 42 Match kom først til Stavanger, tett fulgt av en flyvepap (Banner 28) og en Wasa 55 et kvarter senere.

Link to post
Share on other sites

Jo, men det bekrefter kanskje også litt hva jeg mente. 42 Match og Banner 28 er jo typiske utforbakkebåter/sleder.

Men akkurat den Match'en og den Banneren blir jo seilt av særdeles dyktige skippere.

Link to post
Share on other sites

Jo, men det bekrefter kanskje også litt hva jeg mente. 42 Match og Banner 28 er jo typiske utforbakkebåter/sleder.

Men akkurat den Match'en og den Banneren blir jo seilt av særdeles dyktige skippere.

Hverken banner 28 eller match 42 er typiske medvindsbåter. De er gode allroundbåter som er raske i alle vindretninger (hvis de blir seilt bra). En mini 650 eller lignende er det jeg vil kalle en typisk medvinds/slørebåt. Den er ikke konkurransedyktig på kryss mot andre båttyper.

 

Jeg tror Moosevine undervurderer lenseegenskapene til wasaen. Kan det ha sammenheng med at de ikke har prøvd ut spinnakeren?

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Mnjo, det kan du kanskje anføre.

Men jeg har seilt litt sånn Banner 28. Den er et beist på bankekryss og trenger mye self-tacking ballast.

Pluss at den banker dritten ut av deg i litt sjø.

Utfor planer den helt opp hvis det blåser litt.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...