Fenris Posted June 7, 2008 Share Posted June 7, 2008 Skal bytte motor i min gamle stålbåt. Den forrige Volvo HD 100 er død. Har fått tak på en Perkins 6.354.4 som ser veldig bra ut Har vært i kontakt med de som har levert gearet mitt ( PRM ) og han anbefaler å bytte det, grunnet ny motor, annet dreiemoment, og at gearet er ca 20 år. Dette sto ikke på mitt budsjett Noen som har erfaring eller hørt om at gear som har fungert plutselig ikke vil mer etter motorbytte ???? Gearet skal være greit i forhold til krefter på ny motor.... Ser frem til å kunne snart Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Tore B Posted June 7, 2008 Share Posted June 7, 2008 Hvis turtall og hk er noenlunde likt hadde jeg forsøkt bare med motorbytte, event. justert litt med propellvalg. Sikkert ikke helt etter boka, men har hørt såpass mange dommedagsprofetier fra de som skal selge noe, som slett ikke har slått til, at jeg hadde ikke gått på gearskifte sån uten videre. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Nemo Posted June 7, 2008 Share Posted June 7, 2008 Gearet skal være greit i forhold til krefter på ny motor.... Ser frem til å kunne snart Turtallet må også være omtrent det samme om momentet på den nye skal være som den du hiver ut. Men det er vel samme turtall på disse motorene? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Hansi Posted June 7, 2008 Share Posted June 7, 2008 (edited) Hvilken type PRM gear snakker vi om og hva er utveksling på gearet ? Er det PRM 401, 402 ?? Edited June 8, 2008 by Hansi (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Fenris Posted June 8, 2008 Author Share Posted June 8, 2008 Det er et PRM 401 med utveklsling 2:1 og maks turtall er det samme som før; 2600 omr på motoren. Normalt turtall den har jobbet på de siste årene er 1800 - 2000 fra motoren Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Nemo Posted June 8, 2008 Share Posted June 8, 2008 Hvor mange hk er de to motorene på da? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Fenris Posted June 8, 2008 Author Share Posted June 8, 2008 Volvoen skulle være 185 ( daffe hk ) Perkinsen er 195.... Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Nemo Posted June 8, 2008 Share Posted June 8, 2008 (edited) Den med 195 hk fann jeg ikke, men fann denne Perkins eller er din med turbo? Her er enda en Perkins 240 Edited June 8, 2008 by Nemo (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
slett meg Posted June 8, 2008 Share Posted June 8, 2008 (edited) Er turtall og hk så lik bude det ikke være noe problem. Er begge motorene 6 sylindret er det en fordel. Er perkinsen 4 syl vil denne ha større variasjoner i moment. Er det dette selger tenker på? Er det store forskjeller i maksimalt moment? Du kan sikkert lett finne ut av hva som er max inngående moment på dette gearet! Edited June 8, 2008 by Byggmester (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
hifo Posted June 8, 2008 Share Posted June 8, 2008 jøss , en liggende sekser dette ikke sant. samma som jeg tok ut av min båt o fjor. min er en marinisert lastebilmotor da.volvo hd100. Quote dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Posted June 8, 2008 Share Posted June 8, 2008 Den liggende Perkinsen har en H foran (horisontal). Den ble vel hovedsaklig bygd på 60-tallet. Jeg vokste opp med en slik 115 hk uten turbo. Engine code TD: H6.354 Six cylinder, 354 in³ (5.8 L) horizontal diesel engine. A slant (skråstilt) engine, used in marine applications. Very rare, used in marine applications. Quote Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Hansi Posted June 8, 2008 Share Posted June 8, 2008 Burde vel kanskje gå greit. Er vel ikke verre enn å kjøre gearet til det eventuelt tar kvelden. Ford - Sabb 180 hk / 200 hk har tatt kverken på flere PRM 401 gear. 402 gearet er noe sterkere selv om motoren min tok kvelertak på det også for et par år siden. Hvis du mener gearet er i ok stand ville jeg bare kjørt med det slik det er enn så lenge. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Fenris Posted June 9, 2008 Author Share Posted June 9, 2008 Burde vel kanskje gå greit. Er vel ikke verre enn å kjøre gearet til det eventuelt tar kvelden. Ford - Sabb 180 hk / 200 hk har tatt kverken på flere PRM 401 gear. 402 gearet er noe sterkere selv om motoren min tok kvelertak på det også for et par år siden. Hvis du mener gearet er i ok stand ville jeg bare kjørt med det slik det er enn så lenge. Heisann... En med erfaring fra PRM. Hva skjer når giret tar "kvelden". Slutter det å dra umiddelbart, eller begynner det å "spinne"... Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.