Jump to content

Bytte VP HD 100 med Perkins 6.354.4, må jeg ha nytt gear


Fenris

Recommended Posts

Skal bytte motor i min gamle stålbåt. Den forrige Volvo HD 100 er død.

 

Har fått tak på en Perkins 6.354.4 som ser veldig bra ut :flag:

 

Har vært i kontakt med de som har levert gearet mitt ( PRM ) og han anbefaler å bytte det, grunnet ny motor, annet dreiemoment, og at gearet er ca 20 år. Dette sto ikke på mitt budsjett :confused:

 

Noen som har erfaring eller hørt om at gear som har fungert plutselig ikke vil mer etter motorbytte ????

 

Gearet skal være greit i forhold til krefter på ny motor....

 

Ser frem til å kunne :sailing: snart

fenris111.jpg
Link to post

Hvis turtall og hk er noenlunde likt hadde jeg forsøkt bare med motorbytte, event. justert litt med propellvalg. Sikkert ikke helt etter boka, men har hørt såpass mange dommedagsprofetier fra de som skal selge noe, som slett ikke har slått til, at jeg hadde ikke gått på gearskifte sån uten videre.

Link to post

Er turtall og hk så lik bude det ikke være noe problem. Er begge motorene 6 sylindret er det en fordel. Er perkinsen 4 syl vil denne ha større variasjoner i moment. Er det dette selger tenker på? Er det store forskjeller i maksimalt moment? Du kan sikkert lett finne ut av hva som er max inngående moment på dette gearet!

Redigert av Byggmester (see edit history)
Link to post

Den liggende Perkinsen har en H foran (horisontal). Den ble vel hovedsaklig bygd på 60-tallet. Jeg vokste opp med en slik 115 hk uten turbo.

 

Engine code TD: H6.354 Six cylinder, 354 in³ (5.8 L) horizontal diesel engine. A slant (skråstilt) engine, used in marine applications. Very rare, used in marine applications.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Burde vel kanskje gå greit. Er vel ikke verre enn å kjøre gearet til det eventuelt tar kvelden. Ford - Sabb 180 hk / 200 hk har tatt kverken på flere PRM 401 gear. 402 gearet er noe sterkere selv om motoren min tok kvelertak på det også for et par år siden. Hvis du mener gearet er i ok stand ville jeg bare kjørt med det slik det er enn så lenge.

Link to post
Burde vel kanskje gå greit. Er vel ikke verre enn å kjøre gearet til det eventuelt tar kvelden. Ford - Sabb 180 hk / 200 hk har tatt kverken på flere PRM 401 gear. 402 gearet er noe sterkere selv om motoren min tok kvelertak på det også for et par år siden. Hvis du mener gearet er i ok stand ville jeg bare kjørt med det slik det er enn så lenge.

 

Heisann... En med erfaring fra PRM. Hva skjer når giret tar "kvelden". Slutter det å dra umiddelbart, eller begynner det å "spinne"...

fenris111.jpg
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...