Jump to content

gammel evinrude ruser


fs

Recommended Posts

Hva slags motor er det snakk om, hvor gammel ??

 

Den eneste måten en "moderne" ( nyere en 1970 ) motor kan slure er hvis propell hubben har løsnet ( ny kan vulkes inn eller ny propell anskaffes ).

 

Clutchen KAN være utslitt, men da detter motoren ut/inn i gir ( vil smelle å riste fælt )

 

Motorer eldre en ca 1970 kan ha Johnson/Evinrude sitt fantastiske elektriske gir.... dette KAN slure ( ved bruk av feil olje eller er utslitt eller ved elektrisk feil )

 

Gjelder :

Noen 40/65/75/80/85/90/100 hk modeller .

 

 

så er det vel "kvelden"?

Alt kan repareres :yesnod: , alt kommer an på hva du kan/vil gjøre selv med motoren ( de fleste verksteder kan/gidder ikke å jobbe på "eldre" motorer....eldre en 5 > 10 år )

 

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Takk for tilbakemeldinger. Imponerende at noen prioriterer å være på Båtplassen i dette fine været!

 

Vel :blush:

 

 

 

Dette er en 82 mod 2cyl Johnson 60

Han nevnte ikke noe om smell etc.

 

Da er det antagelig propellen som slurer, er vulket inn en gummi hub som skal beskytte motoren ved landkjenning, gir også girkassen et litt lettere liv ved at den svikter litt ved giring

( mere skånsom )

 

Det du kan gjøre er å sette et merke på propell mutteren ( selve mutteren eller aksling ) + et merke på selve propellen ( skal være rett ovenfor hverandre ).

Bruk en vannfast tusj eller riss inn et merke ...

 

Ta båten ut en tur , prøv å få den til å slure...... når du kommer tilbake sjekker du merkene dine....er de fremdeles rett ovenfor hverandre er propellen ok.

Men hvis merkene er forskjøvet har du funnet problemet.

 

Finnes 2 løsninger:

  • Bytte propell, til en helt ny eller til en du VET er 100% .
  • Du kan sende propellen til et propell verksted ( slik som Winrace

)

 

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Enig i det med propellen. Selger byttet imidlertid propell, (kjøpte en splitter ny) uten at problemet forsvant.

Antar følgelig at propellen kan utelukkes.

Jeg hadde en gang problemer med rusing pga. kavitasjon som igjen hadde årsak i groe helt bakerst på kjølen. Jeg fjernet noen få skjell, og alt var ok. Dette ville imidlertid oppstått umiddelbart, ikke etter noe kjøring.

 

Forstår ikke dette :nonod:

Link to post
Share on other sites

Antar følgelig at propellen kan utelukkes.

Antagelig, men sett på et merke for å være 100% sikker :smiley: .

 

 

Jeg hadde en gang problemer med rusing pga. kavitasjon som igjen hadde årsak i groe helt bakerst på kjølen. Jeg fjernet noen få skjell, og alt var ok. Dette ville imidlertid oppstått umiddelbart, ikke etter noe kjøring.

 

Hvordan er det med monterings høyden på motoren ??, kan den være litt høy, eventuelt senke motoren 1 bolt ( hvis mulig) .

 

I samme slengen... hvordan er motoren trimmet, er det PT på motoren, kunne muligens prøvd med å trimme inn motoren litt ( flytte den ned et hull , hvis den er uten PT)

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Hei

Problemet er at båten står på land. Bør nok få tatt en prøvetur selv, da jeg bare har selgers beskrivelse på problemet.

Monteringshøyde er forøvrig ok. (dette er også noe som plutselig har oppstått mao, monteringshøyde er det ikke)

 

Mitt spørsmål er flg: Kan det være noe annet? Har disse motorene noen svakheter i gear etc??

 

Dersom jeg låser veiva, setter motoren i gear, for deretter å legge på krefter/moment på propellaksel vil jeg vel kunne konstatere at drivverket er ok?

Link to post
Share on other sites

Det eneste som kan slure er propellen.......alt annet er låst.

 

Skulle noe i drivverket slure ....

Drivakslingen skulle kunne "slure" hvis sporene i enden var borte ( slitasje/rust ), eventuelt de innvendige sporene i veiva, men dette ville kunne høres og merkes pga dårlig kjøling.

Eneste kur hadde vært ny veiv og ny aksling, men har liten tro på det.

 

Kunne også slure hvis drevene i girhuset var utslitt, men det ville du merket, rister og bråker bra .

Symptomer.... olja ville være full av spon.... kur, bytting av innmat .

 

 

Har mest tro på at propellen kavitere/slipper vannet, har det blitt gjort noen endringer på oppsettet, noen endringer på båt ( økt vekt, økt vekt i front ).

 

Vanskelig å kunne si noe da båten står på land, blir litt vanskelig å teste ut forskjellige ting da :smiley:

 

Er mulig du kunne testet propellen, sett motoren i gir ....prøv å dra motoren rundt via propellen ( OBS TA AV PLUGGHETTER !!! ), er mulig du kan få noe resultat, men ..

 

Har disse motorene noen svakheter i gear etc??

Ikke det jeg kjenner til, var stort sett uforandret i mange år...

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Hei

Takk igjen for gode tilbakemeldinger!

Har egentlig liten tro på sluring i aksler/gear pga. slitasje. Motor er lite kjørt, og kun i sommersesongen.

Har sjekket med forrige eier:

Motor gikk ikke ut av gear, alt ok. når han slapp ned gassen.

Ingen lyder klikking/smell

 

Tror egentlig mest på kavitasjon pga groe jeg da..........

Får prøve å få til en prøvetur.

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Føler motoren min slurer også. .Dette er akkurat i det du gir på , og da motor øker turtall akkurat i det den går i plan.. Slakker av på gassen, og den kommer seg.

Etter det merker jeg ingen ting til sluringen. Lurer på om det i mitt tilfelle er at den "svelger luft" da båten røyser seg kraftig før den går i plan.

 

Mads

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...