fs Startet 7.Juni.2008 Del på Facebook Startet 7.Juni.2008 Hei Jeg har en gammel evinrude som ruser/mister krefter på max turtall. (etter noe kjøring) Hva kan dette være?? Propell er byttet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 7.Juni.2008 Del på Facebook Svart 7.Juni.2008 Utslitt kobling i gearhus? Kommer det klikkende lyder? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
fs Svart 7.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juni.2008 Vet ikke, kjøpte nettopp båten. Selger har opplyst at han har hatt problemer med rusing på full fart etter noe tids kjøring. Dersom det er utslitt kobling i gearhuset, så er det vel "kvelden"? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Droll Svart 7.Juni.2008 Del på Facebook Svart 7.Juni.2008 Hva slags motor er det snakk om, hvor gammel ?? Den eneste måten en "moderne" ( nyere en 1970 ) motor kan slure er hvis propell hubben har løsnet ( ny kan vulkes inn eller ny propell anskaffes ). Clutchen KAN være utslitt, men da detter motoren ut/inn i gir ( vil smelle å riste fælt ) Motorer eldre en ca 1970 kan ha Johnson/Evinrude sitt fantastiske elektriske gir.... dette KAN slure ( ved bruk av feil olje eller er utslitt eller ved elektrisk feil ) Gjelder : Noen 40/65/75/80/85/90/100 hk modeller . så er det vel "kvelden"? Alt kan repareres , alt kommer an på hva du kan/vil gjøre selv med motoren ( de fleste verksteder kan/gidder ikke å jobbe på "eldre" motorer....eldre en 5 > 10 år ) Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post Share on other sites More sharing options...
fs Svart 7.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juni.2008 Takk for tilbakemeldinger. Imponerende at noen prioriterer å være på Båtplassen i dette fine været! Dette er en 82 mod 2cyl Johnson 60 Han nevnte ikke noe om smell etc. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Droll Svart 7.Juni.2008 Del på Facebook Svart 7.Juni.2008 Takk for tilbakemeldinger. Imponerende at noen prioriterer å være på Båtplassen i dette fine været! Vel Dette er en 82 mod 2cyl Johnson 60Han nevnte ikke noe om smell etc. Da er det antagelig propellen som slurer, er vulket inn en gummi hub som skal beskytte motoren ved landkjenning, gir også girkassen et litt lettere liv ved at den svikter litt ved giring ( mere skånsom ) Det du kan gjøre er å sette et merke på propell mutteren ( selve mutteren eller aksling ) + et merke på selve propellen ( skal være rett ovenfor hverandre ). Bruk en vannfast tusj eller riss inn et merke ... Ta båten ut en tur , prøv å få den til å slure...... når du kommer tilbake sjekker du merkene dine....er de fremdeles rett ovenfor hverandre er propellen ok. Men hvis merkene er forskjøvet har du funnet problemet. Finnes 2 løsninger: Bytte propell, til en helt ny eller til en du VET er 100% . Du kan sende propellen til et propell verksted ( slik som Winrace ) Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post Share on other sites More sharing options...
fs Svart 7.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juni.2008 Enig i det med propellen. Selger byttet imidlertid propell, (kjøpte en splitter ny) uten at problemet forsvant. Antar følgelig at propellen kan utelukkes. Jeg hadde en gang problemer med rusing pga. kavitasjon som igjen hadde årsak i groe helt bakerst på kjølen. Jeg fjernet noen få skjell, og alt var ok. Dette ville imidlertid oppstått umiddelbart, ikke etter noe kjøring. Forstår ikke dette Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Droll Svart 7.Juni.2008 Del på Facebook Svart 7.Juni.2008 Antar følgelig at propellen kan utelukkes. Antagelig, men sett på et merke for å være 100% sikker . Jeg hadde en gang problemer med rusing pga. kavitasjon som igjen hadde årsak i groe helt bakerst på kjølen. Jeg fjernet noen få skjell, og alt var ok. Dette ville imidlertid oppstått umiddelbart, ikke etter noe kjøring. Hvordan er det med monterings høyden på motoren ??, kan den være litt høy, eventuelt senke motoren 1 bolt ( hvis mulig) . I samme slengen... hvordan er motoren trimmet, er det PT på motoren, kunne muligens prøvd med å trimme inn motoren litt ( flytte den ned et hull , hvis den er uten PT) Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post Share on other sites More sharing options...
fs Svart 7.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juni.2008 Hei Problemet er at båten står på land. Bør nok få tatt en prøvetur selv, da jeg bare har selgers beskrivelse på problemet. Monteringshøyde er forøvrig ok. (dette er også noe som plutselig har oppstått mao, monteringshøyde er det ikke) Mitt spørsmål er flg: Kan det være noe annet? Har disse motorene noen svakheter i gear etc?? Dersom jeg låser veiva, setter motoren i gear, for deretter å legge på krefter/moment på propellaksel vil jeg vel kunne konstatere at drivverket er ok? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Droll Svart 7.Juni.2008 Del på Facebook Svart 7.Juni.2008 Det eneste som kan slure er propellen.......alt annet er låst. Skulle noe i drivverket slure .... Drivakslingen skulle kunne "slure" hvis sporene i enden var borte ( slitasje/rust ), eventuelt de innvendige sporene i veiva, men dette ville kunne høres og merkes pga dårlig kjøling. Eneste kur hadde vært ny veiv og ny aksling, men har liten tro på det. Kunne også slure hvis drevene i girhuset var utslitt, men det ville du merket, rister og bråker bra . Symptomer.... olja ville være full av spon.... kur, bytting av innmat . Har mest tro på at propellen kavitere/slipper vannet, har det blitt gjort noen endringer på oppsettet, noen endringer på båt ( økt vekt, økt vekt i front ). Vanskelig å kunne si noe da båten står på land, blir litt vanskelig å teste ut forskjellige ting da Er mulig du kunne testet propellen, sett motoren i gir ....prøv å dra motoren rundt via propellen ( OBS TA AV PLUGGHETTER !!! ), er mulig du kan få noe resultat, men .. Har disse motorene noen svakheter i gear etc?? Ikke det jeg kjenner til, var stort sett uforandret i mange år... Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post Share on other sites More sharing options...
fs Svart 7.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juni.2008 Hei Takk igjen for gode tilbakemeldinger! Har egentlig liten tro på sluring i aksler/gear pga. slitasje. Motor er lite kjørt, og kun i sommersesongen. Har sjekket med forrige eier: Motor gikk ikke ut av gear, alt ok. når han slapp ned gassen. Ingen lyder klikking/smell Tror egentlig mest på kavitasjon pga groe jeg da.......... Får prøve å få til en prøvetur. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Isaksa Svart 15.Mai.2011 Del på Facebook Svart 15.Mai.2011 Føler motoren min slurer også. .Dette er akkurat i det du gir på , og da motor øker turtall akkurat i det den går i plan.. Slakker av på gassen, og den kommer seg. Etter det merker jeg ingen ting til sluringen. Lurer på om det i mitt tilfelle er at den "svelger luft" da båten røyser seg kraftig før den går i plan. Mads Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.