Jump to content

Stingray 24 / Mercruiser 1.7 116 HK, undermotorisert?

Matt

Recommended Posts

Noen som vet hvem som kan svare på om båten min er undermotorisert ? 24 fots Stingray som er ca 2 tonn og har en Mercruiser 1.7 - 116 HK diesel. Er det noen i Norges land som har dette som et slags yrke hvor jeg kan henvende meg ? Jeg vurderer nemlig å heve båtkjøpry pga dette, men mangler en form for dokumentasjon på om dette er tilfelle. Har mistanke om at importøren har valgt feil motorinstallasjon for denne båttypen.

Hei, tyder nok på at du har en motor som ikke har mulighet til å fungere tilfredstillende i en Sting Ray på ca: 2 tonn.

Ta dette opp med forhandler/selger. Hvor lenge har du hatt båten forresten?

det er ingen fasit på motorisering av båter, men jeg har kjørt diverse båten i den størrelse klassen du har. Har selv hatt en 23fot's Wellcraft , og den var utstyrt med en 260hk bensin, noe mindre enn det ville vært galskap i den båten. Har kjørt den motoren du har i diverse båter, men ikke i en så stor som du har. Kjøpte du båten brukt??

kan for min del høres litt ut som en som er importert med forgasser motor, og dermed satt inn en her i norge for og få den ce godkjent. Vet det er gjort med mange importbåter da de motorene er billige og ta inn. Etter min mening er den motoren alt for liten for din båt. testet den i en 18 fot's bayliner, den overbeviste ikke med krefter der heller.

Edited by Ms blackmoney (see edit history)

Båten er kjøpt hos importør, og har hatt samme installasjon siden den var ny i 2006. De sier selvfølgelig at den ikke er undermotorisert, men jeg må finne ut av dette fra noen som har ekspertise på området så jeg har noe "å slå i bordet" med. Noen som kjenner til folk som kan dette ?

kikket mye på denne båten under båtmessen som var i fjor! men da med en større diesel på 200hk. Hva sier brosjyrene som er trykket opp av båten anngående fart osv?

hva har selger sagt?

Brosjyrer og selger sier 28 knop, jeg får 24 på max. Men samma det, for å kunne heve kjøpet må jeg ha noen ekspertuttalelser som jeg kan bruke juridisk. Risikerer ikke at dette skal skje igjen, når garantien er utløpt......

Ja, men i prislisten har de også diesel-alternativer. Nå med VP motorer, og den minste er 130 hk, som i realiteten betyr det samme som min på 120 HK. Men pussig at de har gått bort fra Mercruiser og over på VP (kan jo ha noe med avtaler på pris å gjøre da)

Er ikke noe ekspert på hva som er undermotorisert eller ikke men kan bare si hva jeg mener. Finn ut hvor mange personer båten er godkjent for.Fyll opp brenstoff og max antalll personer. Få båten opp på plan og trekk av 10% turtall. Om båten planer fremdels tviler jeg på om du har noen sak. Kommer den ikke opp på plan eller motoren må kjøres med for høy belastning for å holde den på plan, så er båten undermotorisert!

Edited by Byggmester (see edit history)

Har du noe mer opplysninger, hvilken marsjfart har du på båten med normal last? Tenker da på det turtallet som Mercuiser anbefaler som maks ved kontinuerlig drift. Dersom båten går greit i plan ved dette turtallet med fulle tanker og 4 personer + bagasje så tror jeg at det blir vanskelig å hevde at den er undermotorisert.

Når det er sagt så tror jeg at denne motoren er alt for liten til Stingray 24. Ser også på Wave sine sider at motoren er beregnet for båter under 23 fot:

Cummins Mercruiser 1.7MS er det minste dieselalternativet fra Mercruiser. Motoren er spesielt konstruert for innstallasjon i mindre båter fra 15 til 23 fot.

Dersom du har skriftlig oppgitt at båten skal gjøre 28 knop men kun gjør 24 så er det en mangel i seg selv.

Edited by SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Ja, men i prislisten har de også diesel-alternativer. Nå med VP motorer, og den minste er 130 hk, som i realiteten betyr det samme som min på 120 HK. Men pussig at de har gått bort fra Mercruiser og over på VP (kan jo ha noe med avtaler på pris å gjøre da)

Volvoen er på 2,4 liter og altså ganske mye større enn Mercruisern. Og den er i tillegg også chipvennlig :wink:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Brosjyrer og selger sier 28 knop, jeg får 24 på max. Men samma det, for å kunne heve kjøpet må jeg ha noen ekspertuttalelser som jeg kan bruke juridisk

Syntes Mercruiseren på 116 hk gjør en god jobb som greier å få 2 tonn opp i 24 knop. :yesnod:

p.s. Dette var ikke noen ekspertuttalelse. :wink:

Juridisk så er det kontrakt, selgers uttaleser og brosjyrer som gjelder.

Sier selger 28 knop, ja da skal båten gå 28 knop.

Mange båter selges med for små motorer, men det er kjøper som velger motor.

For ca 20 år siden ble en finsk båtbygger dømt til å betale et oppreisningsbeløp til en kunde som hadde kjøpt Marino 9000. Båtbygger hadde oppgitt 15 knop som marsj, men realiteten med den motoren var 12 knop.

Retten ville ikke heve kjøpet, men satte et oppreisningsbeløp på enten 45000,- eller 75000 NOK. Dette er da ca 1987 kroner, og ville vært et vesentlig større beløp i 2008-kroner.

Kilde: Jeg leser gamle Båtmagasin for tiden, og der stod det referert til en slik sak.

Jeg antar at Skipper Worse kan norsk rettspraksis når det gjelder dette, og evt kan hjelpe deg. Kjøp en advokattime hos ham eller en annen båtadvokat.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B