Jump to content

Stopp-solenoid VP 41 motor

fjord27ac

Recommended Posts

Hei.

Har en 41 B motor som jeg skal sette inn til uka. Men, det er ikke sånn "dings"- tror det heter solenoid som er elektrisk og gjør slik at dieseltillførselen stoppes når man vrir nøkkel tilbake. Det er opplegg for vaier, men har sett andre som har sånn "solenoid. Er det noen som vet hva det heter,hvor man får kjøpt og til eventuellt hvilken pris?

Hei. den heter vel stop magnet eller no sånt. Dele nr er . 876614 . prisen er vel ca 3400 i norge, men sjekk i usa. jeg kjøpte en dær fra, kom vel på 1800kr.

• 3 weeks later...

Volvo forhandler skiftet for et par uker siden denne stoppmagneten på min 41A. Det finnes forskjellige versjoner i forskjellige prisklasser - avhengig av modellnummeret. Har ikke fått regning enda, men forventer opp mot 4000. Du finner også delen på www.marinepartseurope.com. Der koster den 3800 SEK.

Hvorfor ikke heller kjøpe en wire til en hundrelapp, i stedet for en solenoid til 4000,-? Enkelt og greit, fungerer hver gang.....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Det som er litt spes med den solenoiden er vel at den er omvemdt hvis det er den samme som på 31 motoren. Dvs den åpner med strøm på og stopper når strømmen (tenningen) er borte.

Joda310

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Ja, på den motoren må man muligens bruke originalt. Smart opplegg, mister man strømmen stopper motoren..

Men på motorer som har manuell stopp (wire) kan man bruke en starter/bagasje solenoid i kombinasjon med stoppknapp. Altså at man holder knappen inne til motoren har stoppet.

• 2 weeks later...
  • 4 weeks later...

Hei

Tillater meg å bruke denne tråden ang spørsmål om stoppen på min tamd 31 a motor. denne har en tendens til ikke å virke, vet at nøkkelen kun skal vris tilbake et "hakk" for å stoppe motoren. Ved et par anledninger i går da jeg var utpå å fiska litt ville den ikke stoppe, venta litt og prøvde igjen etter en stund og da fungerte den som normalt. kan problemet være dårlig forbindelse/irr i tenningslås eller stoppsolenoid eller er det bare å bestille ny solenoid. Noen hær med erfaringer på dette feltet?

Vrir du nøkkelen for langt til venstre så fortsetter motoren å gå, slik var TMD 30 motoren jeg hadde og slik er TAMD 31 motoren også. Og 31 motoren har ikke slitt tenningslås, den har vært sånn fra den var ny i 2004. Men hvorfor de er laget slik er jo et annet spørsmål.

får prøve det trixet Krl. takker. Innviklet sak å skru av? Smurte du opp med guffe ala 5-56?

Kan sitte godt da den er fingjenget, bruk fastnøkkel. Brukte ikke noe smøring, kun løsnet og skrudde fast igjen.