Jump to content

justering av gass/gir hendel


eysteind

Recommended Posts

Har kommet så langt i prosjektet at eg skal montere ny en spaks kontroll. Har nå holdt på i to kvelder for å prøve å finne en innstilling som virker, men syns det er fryktelig vanskelig.

Derfor spør eg om noen har noen tips om hvordan eg gjør dette på enkleste måten.

Klarer nå å sette spaken i både frammover og revers, men den er veldig treg, eg vanskelig å sette i fri.

 

Skal eg justere på girhendelen på girkassa eller på klipset som er festa i spaken?

Link to post
Share on other sites

Hei!

Ser at ingen har svart på denne enda, så jeg får prøve med noen spørsmål for å kartlegge litt.

Regner med at det er 2 wirer i strømper som går fra håndtaket og ned til motoren.

Går alle overføringer lett når du betjener dem direkte? Både gassen og gearoverføringen? Altså uten at noe er koblet på?

Er spaken lett å betjene uten at wirene er koblet på motoren?

Er du sikker på at ingen av wirene/strømpene ligger i klem eller har for skarp knekk? Det skal nok ikke så mye til før det kan bli tregheter i overføringen hvis strømpen ligger i for krapp sving.

Jeg kjenner ikke typen spak og overføring du skal montere, men det skal ikke være nødvendig å bruke store krefter for å betjene den ihvertfall. Det er vel mange muligheter for justering på systemet, så du må nok bare prøve deg fram og justere kanskje både oppe og nede tenker jeg. Mener å huske at det var ganske mye å justere på inni hendelen oppe ihvertfall på båten min. Men jeg måtte lage nytt feste til gassen husker jeg for å få det til å virke skikkelig....

Link to post
Share on other sites

Har hatt samme problem som deg, nye wirer og demontering av spaken, renset og smurt. Etter dette gikk alt som en lek.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Hei!

Har bare et siste spørsmål før eg monterer spaken. Begynte pluselig å tenke på hvilken side av kontrollboksen gassarmen skal gå. Om eg gjør dette feil vil vel båten gå bakover når eg setter spaken frammover og omvendt.

 

Har tatt noen bilder av girhendelen:

Når den står på skrå er den i nøytral. Men går den frammover eller bakover når den står parallellt med akslingen, og det samme når den står rett opp.

Bilde

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...