Jump to content

Tohatsu 25 hk 4- takt, erfaringer?

chagall

Recommended Posts

Hei BP venner, er i ferd med å bli "hjernevasket" av familien til å kjøpe en ny Tohatsu 25 hk efi 4-takt til vår felles fiske/landstedbåt With 442. Noen som har erfaringer med denne motoren.? Mine innvendinger er at den kanskje blir litt tung på denne båten , da den veier 70 kg og at det er en( 4-takt) :wink: .

Takknemlig for tips om denne motoren. :yesnod:

Har en nabo som har en slik motor og bruker denne i yrkesfiske. Snakket med han om erfaringer da jeg lurte på en sånn selv. Mener han var veldig fornøyd bortsett fra en eller annen del som var knekt i forbindelse med rorkulten. Brukte lite bensin og gikk pent.

Selv endte jeg opp med 2-takteren grunnet lav vekt og litt mer effekt. Bruker langt mer bensin men resonnerte slik at den kostet langt mindre også.

Har en nabo som har en slik motor og bruker denne i yrkesfiske.Brukte lite bensin og gikk pent.

Selv endte jeg opp med 2-takteren grunnet lav vekt og litt mer effekt. Bruker langt mer bensin men resonnerte slik at den kostet langt mindre også.

Hei, takker for svar, men 2-takteren er ikke lett å få kjøpt lenger. Det er vel ca: 20 kg. forskjell i vekt på 2-4 takt.

Hvor stor båt har naboen din til denne 4 takteren?

Kjøpte min 2-takter i april så er fortsatt mulig å få tak i. Men for all del...dette er en motor som er tørst og vet å gi lyd fra seg. Mener det er en Tobias 15 foter han har denne på.

ÅÅÅÅjassåja! - Det er ikke så nøye med en 25-hester da??? - Så det går an å kjøpe noe annet en Mercury? :lol: Åsså gressklippertakt, da gitt :nonod: - Helt utilgivelig.... :wink:

Edited by rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

ÅÅÅÅjassåja! - Det er ikke så nøye med en 25-hester da??? - Så det går an å kjøpe noe annet en Mercury? :lol: Åsså gressklippertakt, da gitt :nonod: - Helt utilgivelig.... :wink:

Hei `rago63`, familien er lei av å dra igang 25 hk`en :headbang: "De står på krava" og vil ha el. start med rorkult !! og 4-takt i tillegg :cryin: Foreslo å vente på Evinrude,for å vinne tid, som vistnok kommer med E-tec systemet på 25/30 hk i nær fremtid, men fikk lite gehør for dette. :nonod:

Trøster meg med at da får jeg ha Ryds`en og Mercury Optimax`en for meg selv. :lol::cheers:

Hei `rago63`, familien er lei av å dra igang 25 hk`en :headbang: "De står på krava" og vil ha el. start med rorkult !! og 4-takt i tillegg :cryin:

-Any efforts to make a 2-stroke engine run is worth the lost of american soldiers lives..... (Kremt; modifisert sitat :lol: ) Ehh - Kan jeg få anbefale en brukt YAMAHA 25 Electric Autolube? :yesnod:

Trøster meg med at da får jeg ha Ryds`en og Mercury Optimax`en for meg selv. :lol::cheers:

Hmmm ---- Ser du er iferd med å skaffe deg et alibi for egen nytelse...... :lol:

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Hei BP venner, er i ferd med å bli "hjernevasket" av familien til å kjøpe en ny Tohatsu 25 hk efi 4-takt .....

Hvordan går det med 4-takts kjøpet Chagall ? Kan være litt skummelt å få en 4-takter i stallen vet du, kanskje det kan gå så langt som at du vurderer å bytte Optimaxen i en stillegående stor 4-takter. :smiley:

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Hvordan går det med 4-takts kjøpet Chagall ? Kan være litt skummelt å få en 4-takter i stallen vet du, kanskje det kan gå så langt som at du vurderer å bytte Optimaxen i en stillegående stor 4-takter. :smiley:

Hei `roesok`, ikke noe avgjort ennå, men som jeg sa i mitt tidligere innlegg. "Familien står på krava" :cryin:

Ser ut som jeg må gi meg for "overmakten". Fordelen er at jeg og kona forhåpentligvis da har Optimax`en mer for oss selv. :lol::flag:

Å bytte Optimax i en 4- takt (gressklippertakt) kommer ikke på tale. :lol:

Hei BP venner, er i ferd med å bli "hjernevasket" av familien til å kjøpe en ny Tohatsu 25 hk efi 4-takt til vår felles fiske/landstedbåt With 442.

Fordelene med denne motoren foruten at den har frontmontert girveksler og termostatstyrt kjølesystem er at den i tester har fått skryt for å være kraftig (omtrent som "gamle" 2-taktere) . Det skyldes kanskje at dette er delvis samme motor som 30 hesteren (slagvolum etc)

Å bytte Optimax i en 4- takt (gressklippertakt) kommer ikke på tale. :lol:

:lol::lol::lol: Men hva kom først? 4-takter i bil eller i gressklipper :wink:

Edited by Helge (see edit history)

Fordelene med denne motoren foruten at den har frontmontert girveksler og termostatstyrt kjølesystem er at den i tester har fått skryt for å være kraftig (omtrent som "gamle" 2-taktere) . Det skyldes kanskje at dette er delvis samme motor som 30 hesteren (slagvolum etc)

Kan også ta med at den har EFI (electronic fuel injection) og er identisk med Mercury`s nye 25 hk, som blir produsert av Tohatsu. Eneste forskjell på de to er utforming av motordeksel og selvfølgelig farge og decaler. :yesnod:

Mulig det er en forskjell til, da jeg mener å ha hørt at Mercury har frontmontert gearveksler og Tohatsu har sidemontert.?

...og er identisk med Mercury`s nye 25 hk, som blir produsert av Tohatsu. Eneste forskjell på de to er utforming av motordeksel og selvfølgelig farge og decaler.

Da burde vel du velge Mercury-utgaven? :lol:

Mulig det er en forskjell til, da jeg mener å ha hørt at Mercury har frontmontert gearveksler og Tohatsu har sidemontert.?

Om du ser inne på www.tohatsu.no reklamerer de der med frontmontert girvelger.

Da burde vel du velge Mercury-utgaven? :lol:

Ett sted går grensen `Helge` :lol: , Mercury er synonymt med Optimax (2-takt) for meg. Jeg har lagt ned "veto"mot Mercury 4-takt i familien med min finansiering, men aksepterer samme motor med Tohatsu navnet. Syntes jeg har vært meget tolerant. :lol::lol:

Mercury er synonymt med Optimax (2-takt) for meg.

For meg er Mercury synonymt med det beste av utenbordsmotorer på 60 og 70-tallet.

De konkurrerte den gang med Johnson, Evinrude og Chrysler + noen få andre mer ukjente merker. Men de sorte Mercury var tøffest - og gikk best. Tilbrakte mange sommerdager i små, lette plastbåter med 20-25 hk Mercury. På full gass, og det var det hele tiden, kunne denne dra vannski. Har også stått på panseret til en VW Boble etter en Mercury 25 hk!

Men så kom 70-tallet og med det introduksjonen av Yamaha og Mariner, som lenge hadde samme modeller. Etter hvert også Suzuki, Honda og Tohatsu. De første Suzuki og Tohatsu bråket mye, da var Yamaha bedre. Så bra at det vel var Norges mest solgte utenbordsmotor i ca 30 år. Og Mercury kom på 70-80 og 90-tallet mer i bakgrunnen. I dag er vel det meste av jevnt god kvalitet. Mye av motorsalget er nå låst i båtpakker, tidligere kunne en velge hvilke motor en ønsket på en Askeladden, Skibsplast eller Uttern.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

. Mye av motorsalget er nå låst i båtpakker, tidligere kunne en velge hvilke motor en ønsket på en Askeladden, Skibsplast eller Uttern.

Ser ut som låsingen til båtpakker begynner å slå sprekker. Har gjort en del undersøkelser i Østlandsområdet, hvor valgfriheten har blitt utvidet. Kommer kanskje av at markedet har blitt litt tregere, spesiellt for båter i 17-21 fot. :yesnod: