John_Kr Posted June 8, 2008 Share Posted June 8, 2008 Hei Båtadvokaten / medlemmer Jeg trenger en uttalelse eller noen gode råd fra deg/dere som har interesse i en slik hendelse. Saken gjelder skade på båt som ligger fortøyd i godkjent marina ifm storm. Jeg er formann i en marina som har 40 båtplasser. Marinaanlegget er fornyet i 2007/08 med nye brygger, uteliggere og bølgedempere. Rett før Jul 2007 fikk vi levert bølgedemperne (2 stk 500mm plastrør a 45 meter) som ble midlertidig fortøyd inn til en av bryggene i påvente av plassering på riktig sted. Demperne ble fortøyd på den siden som uteliggerne stikker ut, dvs bak båtene. Det lå en båt på den siden som uteliggerne ble plassert og denne båten ble da sperret inne. Uteliggerne på brygga er 8 meter lange og båten er 6 meter så bølgedemperen var ikke i nærheten av båten. Der hvor marinaen befinner seg er det svært mye dårlig vær i vinterhalvåret dvs at utplassering av demperne tok noen dager. Før vi greide å plassere ut demperne så fikk vi en skikkelig storm med vindkast helt opp i orkan styrke, dette medførte at når bølgene traff bølgedemperne så slo bølgene over bølgedemperne og traff nevnte båten/kalesjen. Båten lå da med akterenden opp mot været. Etter en stund så revnet kalesjen og båten ble fylt med vann og holdt på å synke. Båten ble berget men påført vannskader. Båteieren påstår at årsaken til denne skaden var plassering av bølgedemperne og han har nå fremmet et erstatningskrav til Båtforeningen. Båtforeningen mener at dersom ikke bølgedemperen har vært plassert der hvor den lå så har båten sunket. Det er sunket flere båter der tidligere pga værforholdene. Båtforeningen har muntlig sakt til medlemmene at de bør plassere båtene på en slik måte at de tåler vær og vind eller de får ta opp båtene for vinterlagring. Slik jeg oppfatter det så har ikke båtforeningen en forsikring som dekker skader som er forårsaket av marinaen på annen manns eiendom. Kanskje vi burde hatt det. Hva mener du/dere om dette, hva skal vi gjøre. Har båtforeningen noe ansvar her eller bør båteieren bruke sin egen forsikring for å få dekket disse skadene. Vi vet jo ikke hva som har hendt dersom bølgedemperne ikke har ligget der hvor de var plassert. Jeg takker for alle tips og innlegg. Tar også gjerne imot IM dersom det er ønskelig. Quote Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Posted June 8, 2008 Share Posted June 8, 2008 Vil tro det avgjørende er om båtforeningen har opptrådt uaktsomt eller om det kan kalles et hendelig uhell. Sannsynligvis er slike skader noe den enkelte båteier må ta på sin kasko. Legger for ordens skyld til at vi ikke har noen form for offisiell juridisk rådgivning her på forumet. En advokat med båt som spesiale har riktignok vært aktiv og gitt mange råd og uttalelser, men dette er gjort på helt frivillig basis og uten noen form for godtgjørelser fra vår side. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
John_Kr Posted June 8, 2008 Author Share Posted June 8, 2008 Takker for svaret Jeg var/er klar over hans posisjon, men jeg har vært vekke fra forumet en lengre periode så jeg har ikke oversikt over hans status. Kunne tenkt meg at han har sett dette og gitt en liten antydning hva er veien videre. Quote Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Posted June 8, 2008 Share Posted June 8, 2008 Gi eieren beskjed om at han må ta opp saken med sitt forsikringsselskap. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
John_Kr Posted June 8, 2008 Author Share Posted June 8, 2008 Hei Ingar Greit, da blir det gjort. Takk for hjelpen Quote Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post Share on other sites More sharing options...
arkmarin Posted June 8, 2008 Share Posted June 8, 2008 Det er båteierens kaskoforsikring som dekker dette. Quote Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post Share on other sites More sharing options...
John_Kr Posted June 8, 2008 Author Share Posted June 8, 2008 Når vi ikke har noe forsikring mot slike hendelser så blir det meningsløst å belaste kontoen til medlemene med slike utgifter. Takker for ditt syn i saken. Quote Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post Share on other sites More sharing options...
rago63 Posted June 8, 2008 Share Posted June 8, 2008 ...... men jeg har vært vekke fra forumet en lengre periode ..... Din Avatar samt innlegg har vært savnet....... Quote ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post Share on other sites More sharing options...
Suzumar Posted June 8, 2008 Share Posted June 8, 2008 Skjønner jo forsåvidt at båteier tenker slik han tenker. Uten å blande juss inn i dette, er det ikke mulig å få til en minnelig ordning der båtforeningen er med på å dekke egenandelen om han tar det på sin forsikring? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Skipper Worse Posted June 8, 2008 Share Posted June 8, 2008 1) Båteieren får selvsagt dekket skadene på sin forsikring. 2) Båteieren kan deretter reise sak mot båtforeningen for å kreve erstattet egenandelen (loven tillater ikke annet dvs han er tvunget til å ta det på forsikringen). Gidder han å saksøke båtforeningen for 4-5.000? 3) Det skal uansett godt gjøres at båtforeningen kommer i ansvar men umulig er det ikke. I så falle rdet vel ansvarsdekning på foreningens kaskopolise? Forøvrig var det svært hyggelig å se John_Kr tilbake i vigør!! Quote I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Posted June 8, 2008 Share Posted June 8, 2008 For at båteier skal få dekket sin skade på forsikringen forutsetter vel det at han har kaskoforsikring, vet vi noe om det? På trådstarters første innlegg kan det virke uklart om båtforeningen har noen form for forsikring? Quote Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
John_Kr Posted June 8, 2008 Author Share Posted June 8, 2008 Ja jeg er i live , har bare vært svært opptatt med andre saker. Hyggelig å se at dere fortsatt er her. Ellers kommer jeg med flere opplysninger etter hvert som saken trer frem, trur det blir en løsning. Jeg mangler desverre noen opplysninger om forsikring både hos oss i båtforeningen og båteier. Quote Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post Share on other sites More sharing options...
Herman Posted June 9, 2008 Share Posted June 9, 2008 Hvis båteier har valgt å ikke ha kaskoforsikring, er det et valg båteier har tatt. Han/hun tok samtidig med valget en vurdering av hvilken risiko det innebar å ikke ha kasko. Kasko eller ikke hos båteier er derfor denne saken totalt uvedkommende. Båtforeningen bør derfor oppføre seg som at båteier HAR kasko. Quote All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøtummel Posted June 9, 2008 Share Posted June 9, 2008 Mange marinaer og båtforeninger forutsetter at båtene som bruker havna er forsikret. Det er vanligvis mye enklere å ta diskusjoner om ansvar, uaktsomhet og skyld samt krav om erstatning med et forsikringsselskap. Så kan forsikringsselskapet spørre båteier om kravene i forsikringspolisen er fulgt opp. Det er også begrenset hvor mye en kalesje tåler. Slår en bølge inn over akterspeilet så skal det være en veldig kraftig kalesje som tåler den belastningen. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Skipper Worse Posted June 9, 2008 Share Posted June 9, 2008 Det er også åpenbart et spørsmål om eiers tilsyn med båten i uværet. "Skadelidtes medvirkning" KAN ha betyning for ansvaret/størrelsen i tilfelle. Quote I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts