Jump to content

Valg av stålprop. til daycruiser, Ballistic eller Apollo

ullrich

Recommended Posts

Hei.

Skal kjøpe stålprop. til min Mariah Sc19 daycruiser. Tror valget er mellom Michigan Ballistic eller Apollo. Hva mener dere, folkens? Båten har en 4.3L Mercruiser, 190HK. Båten gjør 39-40 "GPS-knop" på 5000rpm(ifølge analog instrument i dashbordet), så jeg må nok forandre str. Turtallsperren slår inn hver gang jeg har WOT enten jeg har 1 pers eller 6 i båten:-(.

Skal kjøpe fra USA, så å prøve ulike propeller er uaktuelt.(regner med jeg får høre hvor dumt dette er, men men... :lol: )

Det er større virkningsgrad på en stålpropell kontra aluminium. Dette medfører en litt annen diameter og stigning. Hva er den originale dimensjonen på propellen din? Etter som turtallsperren slår inn så går jeg ut i fra at du har en forliten propell i dag. Har du vært i kontakt med båtleverandøren for å forhøre hva han anbefaler?

De fabrikkantene du nevner er jo gode kjente merker.

Jeg har prøvd mange forskjellige stålpropllere og det som kjenetegnet de billige merkene er at de ruster, mye forurensninger i stålet medfører rustdannelser. Jeg bruker en Yamaha PRO propell i dag og den ruster IKKE.

Ellers så er det ekstremt viktig at du får rett diameter og stigning. Å bestille fra USA er vell og bra, men da må du være 100% sikker på dimensjon.

Edited by John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Ballistic.... -Har en bekjent som byttet til en 19" av denne fra en vanlig 19" alu på en 205 mercruiser/Maxxum og dét ble en annen båt.... :smiley:

Kan ellers anbefale Delta Propellers der borte. Greie priser, og ittno tull...

Edited by rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Dykke? Får du ikke tiltet opp drevet nok (på full tilt) til at du får både lest av og skiftet propell fra brygga?

Dessverre. Har badeplattform, så det går nok ikke.

Regner vel med du har den originale alu propellen på nå, det er en Black Maxx 14" 23pitch

Glimrende! Har du samme maskin? Hvordan virker det for deg mht turtall på WOT?

Jeg fikk sjekket propellen i dag. Det viser seg å være en sort aluminium med Mercury-navn/logo i str. 14.5 X 19P. Har surfet litt rundt på Mariah-forumet i US, og der virker det som de anbefaler/kjører med 4-blads 14 1/8 X 20 eller 14 3/8 X 21. Tipper båten din er endel lettere enn min SC.

OK, da er kanskje 21" et godt sted å begynne. Prøv å finne en god, rask propell, som f.eks. Mercury Enertia, Turbo, Stiletto, Apollo (=arvtageren etter Ballistic, som utgår). Det er mange steder man kan kjøpe, men jeg synes www.boatownersworld.com har godt utvalg & priser på disse merkene. Har tidligere også kjøpt fra propline.com, deltaprop.com, SMIParts på eBay, brukt på eBay, o.a. Går som regel smertefritt.

Har surfet litt rundt på Mariah-forumet i US, og der virker det som de anbefaler/kjører med 4-blads 14 1/8 X 20 eller 14 3/8 X 21.

Bare husk at 4-blads gir topp akselerasjon, men ikke så bra toppfart.

Prøv å finne en god, rask propell, som f.eks. Mercury Enertia, Turbo, Stiletto, Apollo (=arvtageren etter Ballistic, som utgår).

Hmmm... Utgår Ballistic fra Michigan? Den er dyrere enn Apollo uansett hvor en kjøper(ca 100-150 dollar). Flere opplysninger rundt dette? Burde ikke det vært motsatt isåfall?

Ang. Ballistic vs. Apollo: På Boatownersworld blir man møtt med teksten: "BALLISTIC - THESE PROPS HAVE BEEN REPLACED

BY THE NEW APOLLO SERIES. CLICK HERE". Jeg vet ikke mer enn det, men ser at begge typene fortsatt er i salg nesten overalt.

Jeg solgte akkurat en Enertia-propell til en kar som hadde en 21P Ballistic fra før. Den gav ham litt for høyt turtall, så han ville prøve en 19P Enertia istedet. Her er tilbakemeldingen han gav:

"Kombinasjonen Enertia 19" og 135 Optimax på en Nor-Dan 6100 ble helt perfekt. Merka stor forskjell i aksellerasjon samtidig som speeden ble den samme som for 21" Ballistic propellen.

Men det som overrasket meg mest var at båten ble mye mer retnings stabil på lav fart (rundt 5 knop), med Ballistic`en jaget båten mye mer. For meg virker det som om at Enertia propellen skjærer bedre i sjøen uten å lage for mye kov bak hekken....."

Jeg kjører selv en 17P Enertia på en Uttern D66 med en 200 hk Verado. Har prøvd mange propeller oppigjennom, men må si at Enertiaen overrasker positivt på alle måter, med bra aks. og bra toppfart, samtidig som den er trimvillig og holder godt grep. Ikke billig, men veldig bra.

Jeg solgte akkurat en Enertia-propell til en kar som hadde en 21P Ballistic fra før. Den gav ham litt for høyt turtall, så han ville prøve en 19P Enertia istedet. Her er tilbakemeldingen han gav:

"Kombinasjonen Enertia 19" og 135 Optimax på en Nor-Dan 6100 ble helt perfekt. Merka stor forskjell i aksellerasjon samtidig som speeden ble den samme som for 21" Ballistic propellen.

Dette ble jeg ikke mye klok av :smiley: . Er det ikke slik at lavere P gir høyere turtall og motsatt? Eller kanskje Enertia-propellen har mindre diameter?

:smiley: Skjønner. Synd at disse Enertia propellene er så dyre. Vet ikke om jeg er villig til å betale over 600$ for en propell når jeg kan få en Michigan Apollo for 200$.

Får gå litt i tenkeboksen :crazy:

Du finner nye Enertia propeller på eBay til ca. $400-440, noen ganger brukte til litt mindre, men om det er verdt så mye mer enn f.eks. en Apollo til $200 eller en Stiletto til $300 blir vel alltids et spørsmål om prioritering/betalingsvilje/osv. Forskjellene mellom "best" og "godt nok" er tross alt ikke særlig stor, og til prisen gir nok en Apollo mye ytelse for pengene. Jeg har uansett god erfaring med å kjøpe nytt eller "nesten nytt" på eBay, sistnevnte til omtrent halvparten av amerikansk nypris.