Tore P Posted June 8, 2008 Share Posted June 8, 2008 Jeg har en Garmin GPS av 3000-serien, 10,4" skjerm. Kan jeg ta strøm fra hovedbatteri hvor som er koblet til en ny suzuki 40HK, eller er det en fordel å ha et eget batteri til GPS? Jeg har ingen annen elektronikk i båten som krever særlig strøm. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Sebaldus Posted June 8, 2008 Share Posted June 8, 2008 Hei Strømforbruket på en slik GPS er nokså lite i forhold til annet utstyr man trekker ombord. Du kan nok helt klart bruke den med det batteriet du allerede har. Pass bare på at det kobles riktig med sikkring og at du gjerne har en hovedbryter som kutter strømmen når båten forlates så du slipper flatt batteri om gpsen får stå på i en uke. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Akult Posted June 8, 2008 Share Posted June 8, 2008 På båter med to batteribanker kobles vanligvis GPS/plotter til "service-banken", mens man gjerne velger å ha forbrukere som krever stor startstrøm til startbatteribanken. Så som baugpropell, ankervinsj og selvfølgelig startmotor. Plotteren er gjerne ømfintlig for spenningsdipper, og kobler ut hvis spenningen dropper ned mot 10 volt, noe den kan gjøre i det en kraftig elektromotor starter. Det er kanskje ikke nødvendig for deg å montere ny bank, men ovennevnte kan være greit å ha i bakhodet om du skulle oppleve problemer. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts