OT-flyktning Svart 10.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2008 Kanskje de derfor kalles i katqaloger gjerne termiske overlastbrytere o l. Har flere ganger lagt merke til at det ikke brukes ordet "sikring" på noe av dette utstyret. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 10.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2008 Ms blackmoney skreiv: Sitat: (Husky @ 08.06.08 22:32) Heisann, her har du et eksempel med en 10A fra ABB som tåler opp til 60VDC: http://www.elhandel.no/catalog/product_inf...ucts_id=1665229 Håper du er klar over at du "egentlig" ikke har lov til å legge opp det elektriske i båten selv. Det skal faktisk en elektriker gjøre, selv om det bare er 12 og 24 volt. Men det er vel ikke slik det fungerer i praksis. Automaten det her er linket til har en Undc på 60 V DC, dvs at den i praksis ikke virker under 60v dc, automater er som det meste av elektrisk utstyr spenningsavhengi. dersom du bruker en slik automat vil den ligge inne og holde seg der til du vipper den ned! den vil ikke virke elektromagnetisk! det vil i praksis si at båten din brenner ned før automaten slår ut! Det er ikke nok spenning i anlegget til at den virker som en sikring skal gjøre. Mao beskytte installasjonen mot overlast Eg les det slik: Automaten det her er linket til har en Undc på 60 V DC, dvs at den er godkjent for bruk i likestrømsanlegg med spenning inntil 60 volt. Ein sikringsautomat er ikkje spenningsavhengig, den reagerer kun på strømstyrker. Magne Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 11.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2008 her er noen sikringer jeg vil sette opp. Disse har jeg handlet hos Jørg Becker. Håper jeg har skaffet meg riktig type, jeg skap bruke dem på 12V. De er "rated" til 28 V. Epost er sent til Jørg for å sjekke dette. Hei på dere alle og hilsen fra Tyskland. Bare som kopi hva jeg skrev til Traust. "Dette er ikke noe du må bry deg om. Sikringene du har er beregnet for spenninger -opp- til 28V. Betyr at kontaktavstanden er beregnet for det, slik at gnisten blir slukket ved utløsning. Omvent skal slike sikringer ikke brukes for høyere spenninger (f.eks. 230V). Da kunne det hende at lysbuen ikke blir slukket ved utløsning av sikringen = brannfare. Noe utløsningskarakter, som er avhengig strøm (Ampere), er mer eller mindre uavhengig av dette. En 20A sikring løses ut ved overbelastning uansett om det er 12 eller 230V. Strøm er strøm, mens spenningen er det som bestemmer om både kontaktens avstand og materiell." Uansett, gjelder for alle: Bruk kun sikringer som er beregnet a) for spenningsområdet du skal sikre (f.eks. 12, 24, 50, eller mer Volt, men nærmest mulig spenningen du operer med. b) for likestrøm, eller vekselstrøm, siden det finnes forskjellige kontakter og materiell. c) til overgrensen strøm som systemet ditt kreves (type apparater, type kabe og fordeling mht. varmebelastningen som skal sikres m.m.). Feil på valg av sikringen betyr kanskje at den ikke virker som den skal, når den egentlig skulle. Så ser det muligens litt dumt ut når alt er "smeltet", mens det bare er sikringen som finnes igjen. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Suzuki Svart 11.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2008 Ikke gjør ting så unødvendig kompisert Joerg; Noen " husautomater " er rated, sertifisert og godkjent for 12V likestrøm også. Sjekker man at man får tak i sånne, kan de fint brukes i båt. Vær OBS på utstyr som krever minimalt spenningsfall, her KAN " husautomater " skape problemer. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Joerg Becker Svart 11.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2008 Ikke gjør ting så unødvendig kompisert Joerg; Noen " husautomater " er rated, sertifisert og godkjent for 12V likestrøm også. Sjekker man at man får tak i sånne, kan de fint brukes i båt. Ja, for mange er det komplisert nok allerede. Men jeg synes at andre anbefalinger kan føre til antakelser som "..da går vel kanskje den da og" også. Av slik finnes det mange nok allerede (se gjerne mange "gode" anbefalinger av "hjemmesnekkerer") og er delvis rent grus for meg, så prøver jeg kun å unngå det som "kan antas". Et klart beskjed om det som er "plikt" er da bedre, synes jeg. Ellers er det du sier selvfølgelig helt riktig, Suzuki. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.