Jump to content

Automatsikringer


10ta9c

Recommended Posts

Skal til å legge opp det elektriske fra grunnen, og ser for meg å bygge et sikringsskap med automatsikringer på alle kurser. Noe sånn som dette.

44_147119099.jpg

Hvilke type sikringer trenger man? Solhaug har topolede sikringer med betegnelsen B 2-p http://www.solhaug.as/display.aspx?menuid=63&prodid=170

Så vidt jeg kan forstå , er disse beregnet for 12-24V. Bør man bruke topolede sikringer med både + og minus koblet, eller er det nok å bruke sikring på kun + kretsen? Kan man i så fall bruke en topolet sikring på to kretser? Om jeg heller skulle bruke enpolede sikringer, hvor er disse å få tak i? (Har sett dem på pdf doc fra ABB, men ikker på nettbutikk) Når denne sikringen koster 142 kroner, hvorfor koster et bryterpanel med seks automatsikringer 10000? Er temmelig grønn på dette, så jeg håper eventuelle svar kan legges på mitt nivå.

Link to post
Share on other sites

topolede sikringer kan du bruke når du vil at den skal bryte både + og -. Men da må du kjøpe betraktelig mere sort ledning. Og med 12 volt må det være litt ekstra kvadrat slik at det blir mye kopper. Det beste er vel topolt med 24 volt.

 

Jeg går for 12v med enpolte sikringer. Har kjøpt philippi kombinerte sikringer/brytere. Men det går vel å bruke topolte sikringer på enpolt anlegg, tror det sto slike sikringer ombord hos meg.

 

Kunne vært interresant å høre om tilfeller hvor enpolt anlegg direkte har ført til tæring, eller komplikasjoner. Hva skjer når man ikke sikrer minussiden?

Link to post
Share on other sites

Skal ha 24V anlegg, med noen 12V forbrukere forsynt gjennom omformer. Foreløpig er fordelingen slik: 24V: Motorelektrisk, dieselvarmer, kjøleskap, defroster, hydraulisk styring, lensepumpe og belysning. 12V: Powertilt, trimplan, trykkvannspumpe, septikpumpe, stereo og vhf. Vet ikke om disse 12V komponenetene fungerer, med unntak av stereo og vhf. Stod i båten da jeg kjøpte den. Blir eventuvelt byttet ut med 24V.

Link to post
Share on other sites

Når jeg ser slike automatsikringer som ser ut til et sikringsskap hjemme så spør jeg meg: er disse egnet til likestrøm? Sikringene hjemme er det ikke - de må ha vekselstrøm - eller det er i alle fall sterkt tilrådelig! Men det kan leverandøren sikkert svare på.

Link to post
Share on other sites

Noen vanlige automater er rated for likestrøm, de fleste er kun for vekselstrøm.

Som trikola er inne på, sjekk dette før du kjøper.

 

Jeg brukte automater for belysningen i båten min. Vær klar over at mange av disse " husautomatene " gir et veldig høyt spenningstap, opptil 0,2 - 0,4V mener jeg å huske.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

dersom du bruker automater fra de litt mer seriøse fabrikantene er de for både veksel og likestrøm. på 12V skal det holde med enpolede automater. Blander du derimot inn 230V vil jeg annbefal og bruke en kombiautomat som har både termisk og elektromagnetisk vern, samtidig som den slår ut på lekasjestrøm i jordleder. på båt Må du bruke 30ma kombiatomater på 230V siden.

 

se her for info www.moeller.no ,bruk søkefeltet i høyre hjørne og søk opp xpole! der vil du se flere serier med automater.. velg og vrak!! =) PS.... hold deg unna de Kopp automatene som du linket til fra Solhaug i innlegget ditt, ingen seriøse installatører ville valg noe sånt utstyr, der er for mr.hobbyman hehe...

 

Bildet i innlegget derimot er gamle F&G automater som i dag er Moeller (tidligere klockner og Moeller). det er kvalitet =)

Edited by Ms blackmoney (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Heisann, her har du et eksempel med en 10A fra ABB som tåler opp til 60VDC: http://www.elhandel.no/catalog/product_inf...ucts_id=1665229

 

Håper du er klar over at du "egentlig" ikke har lov til å legge opp det elektriske i båten selv. Det skal faktisk en elektriker gjøre, selv om det bare er 12 og 24 volt. Men det er vel ikke slik det fungerer i praksis.

mvh Espen

Link to post
Share on other sites

Takker for linken. Får undersøke litt nærmere. Ja, jeg vet at det egentlig ikke er lov, men jeg er snill gutt og holder meg under 1000V, så skal i alle fall høyspentgutta få ha sakene sine i fred. Å ha el-produkter tilgjengelige for salg blir som å sette en bolle sjokolade på bordet og fortelle treåringen at han ikke får røre mens du er på butikken.

Link to post
Share on other sites

12 V kan man vel legge selv? Mener det var en elektriker som fortalte meg dette. Det blir noe annet skal man installere 220V trafo hjemme til 12v spotter, men 12V fra 12V batteri er etter det jeg har forstått lov å pusle med selv.

Link to post
Share on other sites

Egentlig er til svakstrøm og sterkstrøminstallatør. I båt er svak eller sterkstrømutdannelse også pligtig i 12 og 24 volt. Stor prosent utfører dette arbeid self men kan bli litt vanskelig situsjon vis de oppstår brann ut fra anlegget. Bilopprettere og mekanikere har fleste rettighet inntil 50 volt. Beste oppsetning av anlegg har sikring på pluss og minus i svakstrømmen også. Vis 2.5mm2 minusledning kortslutter i 25mm2 ledning med sterk sikring blir en båtbrannen til.

Link to post
Share on other sites

Jeg kan forstå at hvis båten brenner etter å ha koblet feil vil det bli vanskeligheter med forsikringselskapet, men er det forbudt? Og i henhold til hvilken type fartøy; fiskeriregistrert, passasjersertifisert etc - også fritidsbåter?

Link to post
Share on other sites

I Forskrift om kvalifikasjoner for elektropersonell (FKE) heter det:

 

Lavvoltsanlegg (under 50 volt) kan utføres/monteres av ikke-faglærte dersom:

 

1. effekten ikke overstiger 200 VA og

2. monterings- og bruksanvisning følges nøye og

3. hele anlegget er lett tilgjengelig for visuell inspeksjon og kontroll og

4. tilkopling til 230 V-nettet forestås av registrert virksomhet dersom tilkoplingen ikke er forutsatt gjort over transformator med sertifisert plugg/stikkontakt.

 

For lavvoltanlegg som forlegges i ikke brennbart materiale gjelder ikke begrensningen i pkt. 1 og 3.

 

Det ligger altså en effektbegrensning på ca 200W og i en båt er ikke det mye...

mvh Espen

Link to post
Share on other sites

Det blir nok alt under 50V - punktum.

 

voltampere er vel bare et uttrykk i forbinnelse med vekselstrøm etter hva jeg har forstått. Slik at det er ikke riktig å tolke 200VA = 200W

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

En skal ikke være ukritisk i bruk av automatsikringstype. Noen av disse har relativ stor motstand. Det betyr at man kan få uventet høyt spenningsfall. For å ta et eksempel. Et moderne kjøleskap har gjerne elektronikk som senser på batteriet og kopler ut ved for lav spenning, kanskje ved 11,5 volt. En kompressormotor har ca 5 ganger større startstrøm en ved normal drift.

Dette tilsier en startstrøm på opp mot 25 ampere i noen millisekunder. Om batterispenningen er 12,5 volt og automatsikringen har for høy motstand 0,04 ohm, vil kjøleskapet aldri starte. Derfor bør man også vurdere om det faktisk er bruk for topolet automatsikring. En annen side er at man kan ju unngå å brukke automatsikringer på spenningsfølsomme apparater.

Link to post
Share on other sites

voltampere er vel bare et uttrykk i forbinnelse med vekselstrøm etter hva jeg har forstått. Slik at det er ikke riktig å tolke 200VA = 200W

 

Dersom du har rent ohmsk last er 200VA = 200W. Er det innslag av spoler eller kondensatorer blir det noe mindre(motorer, power supply o.l.).

mvh Espen

Link to post
Share on other sites

OK, jeg kan ikke så mye om det, men poenget er at begrensninger for å utarbeide arbeid av ufaglært personell i henhold til voltampere da må gjelde vekselstrøm.

 

Man bruker ikke uttrykket voltampere i forbinnelse med likestrøm, gjør man?

Link to post
Share on other sites

Man bruker ikke voltampere på likstrøm nei, fordi spoler og kondaensatorer må ha en frekvens for å kunne gi et bidrag i denne sammenheng. Så her kan man sette likhetstegn mellom VA og W.

mvh Espen

Link to post
Share on other sites

VA er vel en betegnelse eller SI enhet som forteller noe om effekten når vekselspenning og strøm blir faseforskjøvet. Ved Cos phi lik 1 er vel VA og watt lik. Er Cos phi lavere enn 1, blir effekten VA x cos phi faktoren. (For eks. x 0,7)

 

Når energikilden er stor i forhold til den induktive belastningen er VA og Watt lik fordi man ikke har noen faseforskyvning.

I denne sammenhengen, selv om vi snakker om likestrøm, vil jeg tro at man kan benytte watt direkte overført selv om det er litt feil å si det slik.

 

Men så til selve poenget. Det har oppstått en myte om at den som forestår en installasjon i likestrømsanlegg under 50 volt ikke trenger dokumentert kompetanse, men dette er feil.

Link to post
Share on other sites

Myte?

 

Vel, til våre egne fritidsbåter man kan vel holde seg til forskriften som Husky siterer en del av http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/...31214-1133.html

 

Viser spesielt til §13, og veiledningen under som beskriver "mindre arbeid". Hvor begrensningen er bla 200VA, som kanskje er en trykkleif - kanskje de mener Watt med mindre 200VA kan oversettes direkte med 200W. Dessuten gjelder vissnok ikke denne begrensningen så lenge installasjonen er gjort i ikke brennbart materiale.

 

Så da kan jeg ikke se at en som skal gjøre noe med det elektriske i sin egen fritidsbåt trenger annen kompetanse enn den han selv tilegner seg vha bruksanvisningen. Som han plikter i følge samme forskrift.

 

 

 

Er det en forskrift jeg ikke har fått med meg?

Link to post
Share on other sites

Heisann, her har du et eksempel med en 10A fra ABB som tåler opp til 60VDC: http://www.elhandel.no/catalog/product_inf...ucts_id=1665229

 

Håper du er klar over at du "egentlig" ikke har lov til å legge opp det elektriske i båten selv. Det skal faktisk en elektriker gjøre, selv om det bare er 12 og 24 volt. Men det er vel ikke slik det fungerer i praksis.

 

 

Automaten det her er linket til har en Undc på 60 V DC, dvs at den i praksis ikke virker under 60v dc, automater er som det meste av elektrisk utstyr spenningsavhengi.

dersom du bruker en slik automat vil den ligge inne og holde seg der til du vipper den ned! den vil ikke virke elektromagnetisk! det vil i praksis si at båten din brenner ned før automaten slår ut! Det er ikke nok spenning i anlegget til at den virker som en sikring skal gjøre. Mao beskytte installasjonen mot overlast

Edited by Ms blackmoney (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg tror det som er beskrevet i §13 er dekkende, men så skal man da forholde seg til det som er skrevet.

Så får en eventuelt saksøke den som har skrevet bruksanvisningen hvis denne er feil eller saksøke seg selv hvis det viste seg at man ikke hadde greie på dette allikevel. :smiley:

Hvis man gjør en kontroll i en båt og kortslutter alle kursene for å teste vernene, så tror jeg mange ville se at §13 ikke alltid blir fulgt.

 

Jeg mener myten er at mange båteiere og folk som jobber i bransjen ikke er klar over at det finnes krav på dette området.

Link to post
Share on other sites

Viser spesielt til §13, og veiledningen under som beskriver "mindre arbeid". Hvor begrensningen er bla 200VA, som kanskje er en trykkleif - kanskje de mener Watt med mindre 200VA kan oversettes direkte med 200W. Dessuten gjelder vissnok ikke denne begrensningen så lenge installasjonen er gjort i ikke brennbart materiale.

FKE skiller ikke mellom likestrømsanlegg og vekselstrømsanlegg her, de sier bare at spenningen skal være under 50V. Derfor bruker de VA som gjelder for begge.

 

Fritidsbåter er vel stort sett i brennbart materiale, med mindre det dreier seg om stålbåter med stålinnredning...

 

 

Automaten det her er linket til har en Undc på 60 V DC, dvs at den i praksis ikke virker under 60v dc, automater er som det meste av elektrisk utstyr spenningsavhengi.

dersom du bruker en slik automat vil den ligge inne og holde seg der til du vipper den ned! den vil ikke virke elektromagnetisk! det vil i praksis si at båten din brenner ned før automaten slår ut! Det er ikke nok spenning i anlegget til at den virker som en sikring skal gjøre. Mao beskytte installasjonen mot overlast

 

Spenningsmerkingen på automaten angir øvre grense for spenningen den kan brukes på. Det er strømmen som slår ut vernet, og det er ganske vanlig at den er f.eks. 10A i en båt. 10A automat med B-karakteristikk vil da slå ut elektromagnetisk med 50A kortslutningsstrøm. Neppe noe problem kabeltversnittene en bruker på 12V og 24V.

mvh Espen

Link to post
Share on other sites

ok da har jeg lært noe nytt i dag og :smiley:

 

sitter vel litt 3åringen med sjokoladebollen foran meg jeg også.

 

2008_0610phillippi0009.jpg

 

her er noen sikringer jeg vil sette opp. Disse har jeg handlet hos Jørg Becker. Håper jeg har skaffet meg riktig type, jeg skap bruke dem på 12V. De er "rated" til 28 V. Epost er sent til Jørg for å sjekke dette.

Edited by traust (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...