Lars H. Posted June 8, 2008 Share Posted June 8, 2008 Hei. Sitter nå i båten med en billiglaptop hvor batteriene ikke holder mer enn 45 minutter, så jeg bruker en 300w inverter til å forsyne den med strøm. Det fungerer for så vidt greit, men inverteren støyer noe inn på VHF'n, så jeg tenkte å kjøpe en 12volt til 19volt omformer. Elfa har en grei sak som kan gi 3,8A ved 19volt, og det er nok for laptop'n. (Den til PC'n medfølgende 230volt til 19volt laderen jeg har kan levere 3,42A). Er det noen som har vært borti denne omformeren? Den har partnummer 69-881-82 hos Elfa og koster kr.266,- Lars H. Quote Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
hanssae Posted June 8, 2008 Share Posted June 8, 2008 Har en liknende sak fra CO , fungerer utmerket. Men det er særdeles viktig å passe på polariteten på pluggen til laptopen , den kan ha både + og - på pinnen. Vi blåste en laptop pga at pluggen ble dratt ut og " en " av mannskapet skulle bare sette den tilbake , og da er det som kjent 90/10 % feil. Nå er den fastlimt. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Posted June 8, 2008 Share Posted June 8, 2008 Vi har orginale Dell omformere ombord og de fungerer utmerket for PCene. Ingen støy på VHF. Jeg går ut i fra at omformeren fra Elfa er like god som de som leveres fra Dell - men som er langt rimeligere. Jeg visst ikke at Elfa hadde denne. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Posted June 8, 2008 Share Posted June 8, 2008 Har en liknende sak fra CO , fungerer utmerket. kjöpte min 12V-->19V på CO jeg oxo...funker helt OK..inge stöy på VHF'n! Quote S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
truls8 Posted June 8, 2008 Share Posted June 8, 2008 Det kan være en ide å fjerne batteriet fra laptopen. Da vil du ikkje bruke unødvendig energi på å lade det. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
OT-flyktning Posted June 8, 2008 Share Posted June 8, 2008 Dette ville jeg absolutt IKKE anbefale. Batteriet virker som en buffer som 'svelger' små urenheter i strømforsyningen. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
arkmarin Posted June 8, 2008 Share Posted June 8, 2008 Ta batteriet ut av PCen og sjekk spenningen på det. Om det er mellom 10-18V, så kople 12 volt direkte fra båtens anlegg til PCen. Dette funker bra! Bruk da PCen uten batteriet på plass, da spenningen er for lav til at batteriet lades. Denne løsning sparer strøm i forhold til å kjøre med omformer 12-19V. Quote Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Posted June 8, 2008 Author Share Posted June 8, 2008 Hei. Tror ikke jeg tar ut batteriet, nei. Det er ikke noe galt med det. Packard Bell EasyNote laptop'n har bare et elendig batteri i utgangspunktet. Større og bedre batteri til denne laptop'n er det visstnok ikke mulig å få tak i. Strøm har jeg nok av i båten. Har nå ligget her på Kommersøya siden natt til torsdag, og med kjøleskap på hele tiden og maange timers PC-bruk, har jeg ikke brukt mer enn 50Ah netto. Men så har jeg 166w tilgjengelig fra solcellepaneler, og 345Ah batterikapasitet. Å bruke PC uten batterier har jeg dårlig erfaring med fra en gang på jobben. Vi var oppe med et småfly for å logge GPS-signaler mens Forsvaret (der jeg jobbet da) jammet GPS-signalene over indre Østlandet. Batteriet var def. på laptop'n så vi kjørte rett fra flyets 12v. Men hvem glemte å avslutte loggeprogrammet før flygeren slo av tenningen etter at vi hadde landet? Jo, - jeg! Så dataguruene på jobben fikk mange dagers jobb med å finne igjen og sortere dataene som lå spredd over hele harddisken. Så det er greit med batteriet som buffer om ekstern strømforsyning skulle droppe ut et øyeblikk. Lars H. Quote Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Per T Kålin Posted June 8, 2008 Share Posted June 8, 2008 Arkmarin! skriver. Ta batteriet ut av PCen og sjekk spenningen på det. Om det er mellom 10-18V, så kople 12 volt direkte fra båtens anlegg til PCen. Dette funker bra! Bruk da PCen uten batteriet på plass, da spenningen er for lav til at batteriet lades. Denne løsning sparer strøm i forhold til å kjøre med omformer 12-19V. Jeg har en Dell Inspiron som jeg tok ut batteriet på når strømforsyningen var koblet til, men da ville den ikke starte: Jeg hadde tenkt å slippe å kjøpe nytt batteri til xxxxtusen kroner da jeg kan ta strøm fra båten. Hvis jeg på ett eller annet vis kan koble til 12 Volt å få den til å kjøre så hadde jeg vært særdeles takknemlig for å høre den løsningen. Strømforsyningen (230V) er på 20 Volt. Det er litt mere komplisert å lage 20V fra 24 Volt som jeg tenkte å ha som utgangspunkt. Fastspenningsregulatorene har hoppet over denne utgangsspenningen. Som jeg skjønner så bør en forsyning kunne levere ca 3-4 Ampere når en skal "fore" en laptop. Per Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
truls8 Posted June 8, 2008 Share Posted June 8, 2008 Dette ville jeg absolutt IKKE anbefale. Batteriet virker som en buffer som 'svelger' små urenheter i strømforsyningen. Dette stemmer nok, desverre vil de fleste laptoper bypasse batteriet når det er fullladet. Og du vil da ikkje få ren strøm. Dessuten vil den 12-19volt omformeren lage ren strøm. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
eivindch Posted June 9, 2008 Share Posted June 9, 2008 Jeg har ELFA's strømforsyning. Den fungerer fint. Jeg har også en laptop med batteri som er helt ødelagt, men det må sitte i. Eivind Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Grand Banks jr Posted June 9, 2008 Share Posted June 9, 2008 Litt OT: Mtp dere som ønsker dere Dell batteri til lavere pris, så får man rimeligere batterier på Altitec.no (Østfold, men leverer over hele landet. ) Jeg skal bestille et derfra snart. Ellers kan jeg nevne at jeg prøvde å drive min laptop gjennom strømkonverter i fjor, men fikk problemer da de originale strømkablene som fulgte strømkonverteren var for tynne i diameter... Quote Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Posted June 9, 2008 Author Share Posted June 9, 2008 Jeg har ELFA's strømforsyning. Den fungerer fint.Takk for det svaret. Nå er omformeren bestilt hos Elfa. Denne 72w modellen er forøvrig utgått og erstattet med 90w utgaven til nesten dobbelt pris. Men de hadde fremdeles vel 400 enheter av 72w enheten på lager i Stokholm, så jeg får vel om et par dager SMS om at enheten kan hentes i butikken i Oslo. Lars H. Quote Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
edo Posted June 9, 2008 Share Posted June 9, 2008 Flott tips, var ikke klar over denne, er nå bestillt! Min 300W inverter ble for liten til den bærbare Quote Sollux 24 AC Scand Baltic 29 Scand 360SE Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Posted June 9, 2008 Author Share Posted June 9, 2008 Mtp dere som ønsker dere Dell batteri til lavere pris, så får man rimeligere batterier på Altitec.no (Østfold, men leverer over hele landet. ) Spennende link. Tok kontakt med dem, og de anbefalte et batteri til litt under tusenlappen til min laptop. Og det batteriet hadde 4000mAh i motsetning til mitt originale på 2200mAh, 82% bedre kapasitet! Men, originalbatteriet er på 14,8volt, og erstatningsbatteriet på kun 11,1volt. Kan dette gå bra? Folket hos Alitec påsto i en mail at: "Det skal passe, maskinen skal takle begge alternativene". Selv om jeg er eletronikkingeniør, har jeg null greie på strømforsyning til laptop'r. Er forresten prisen, kr.998, før kr.1497 en bra pris (for kjøper!)? Lars H. Quote Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Grand Banks jr Posted June 9, 2008 Share Posted June 9, 2008 (edited) Jeg har sjekket litt rundt når det gjelder batteriene, og det ser ut til at samme laptop kan gå på både 11,1 og 14,8 V. Muligens laptopen justerer seg til den, og bruker samme Watt uansett (lavere spenning gir mer strømuttak, og vica verca)? Edit: Jeg slettet noe da jeg hadde misforstått teksten til LarsH Jeg ringte dem mtp på ekstrabatteri til min Acer bærbare, og da sa de at disse volt styrkene går om hverandre på noen modeller. Nå har ikke jeg bestilt det batteriet ennå (og ergo ikke testet), for de kommunale avgiftene og studielånet kom først ;-) Altitec er i alle fall seriøse, og omsetter bra. Prisene på Dell batteri er (i alle fall på modellen til min far) godt under halv pris, og de garanterer at batteriene ikke skader laptopen. Da vil de i tilfelle erstatte denne... Edited June 9, 2008 by psolse02 (see edit history) Quote Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Posted June 9, 2008 Author Share Posted June 9, 2008 Jeg har sjekket litt rundt når det gjelder batteriene, og det ser ut til at samme laptop kan gå på både 11,1 og 14,8 V. Muligens laptopen justerer seg til den, og bruker samme Watt uansett (lavere spenning gir mer strømuttak, og vica verca)? . . . . . og de garanterer at batteriene ikke skader laptopen. Da vil de i tilfelle erstatte denne... Joda, men vil helst ikke innom en slik garantisak. At laptopen kan tilpasse seg de to spenningene er sikkert mulig å konstruere den for, men hva med spenningen på 19v fra laderen? Klarer den å tilpasse denne også uten å "brenne av" mye effekt? Dersom laptopen bruker samme effekt i watt, er likevel dette batteriet "større". Det gir 36% flere wattimer enn mitt originale. Så jeg er fremdeles i tenkeboksen. Batteriet mitt og laptop'n er jo helt iorden. Den er bare levert med et "fisete" batteri som kun driver laptop'n i 40 - 50 minutter før det må lades! Laptopen kostet vel ikke mer enn vel 4600kr, men noen ganger kan en som det heter "spare seg til fant". Lars H. Quote Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Concorde Posted June 9, 2008 Share Posted June 9, 2008 http://adem.no/ prøv her Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
truls8 Posted June 10, 2008 Share Posted June 10, 2008 Laptopen trenger stort sett 12 v 5v og 3,3v . Dette med veldig små variasjoner i volt, 11v på 12 v vil ødelegge laptopen tvert. Derfor er det omformere i laptopen som kan ta store spenningsforskjeller. 11volt vil bli omformet i laptopen til de korrekt spenningene. Hvis den går på 11 volt. Det vil også 19volt, det finnes aldri 19 volt i en laptop. Men det kreves sikkert 19volt å lade batteriet, noe en ikkje trenger hvis en fjerner batteriet. Elektronikk ingeniøren kan sikkert svare på korleis den forandrer volten på strømen. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
truls8 Posted June 10, 2008 Share Posted June 10, 2008 Joda, men vil helst ikke innom en slik garantisak. At laptopen kan tilpasse seg de to spenningene er sikkert mulig å konstruere den for, men hva med spenningen på 19v fra laderen? Klarer den å tilpasse denne også uten å "brenne av" mye effekt? En slik volt omformer, de kalles trafo når de blir store. Har en virkningsgrad, eg har skjønt at disse ligger på rundt 98%. Trur ikkje du skal bekymre deg for det, du taper iallefall mye meir med å bruke en inverter og omformeren som kommer med laptopen. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
OT-flyktning Posted June 10, 2008 Share Posted June 10, 2008 det finnes aldri 19 volt i en laptop. Men det kreves sikkert 19volt å lade batteriet, noe en ikkje trenger hvis en fjerner batteriet. Bakgrunnsbelysningen til skjermen kan godt kreve noe annet enn de 12/5/3.3 volt man er vant med fra stasjonære PC'er. Ellers som før: aldri bruk en laptop uten batteri - uansett hvor dårlig batteriet måtte være. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
truls8 Posted June 10, 2008 Share Posted June 10, 2008 (edited) Bakgrunnsbelysningen til skjermen kan godt kreve noe annet enn de 12/5/3.3 volt man er vant med fra stasjonære PC'er. Ellers som før: aldri bruk en laptop uten batteri - uansett hvor dårlig batteriet måtte være. Hvor har du dette fra med at du aldri skal bruke en laptop uten batteri? Edited June 10, 2008 by truls8 (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
olpi Posted June 10, 2008 Share Posted June 10, 2008 (edited) Spennende link. Tok kontakt med dem, .........................Lars H. Jeg har handlet batterier av dem tidligere og de har fungert utmerket. Har batteri fra dem i min HP laptop som brukes i båten. Det er vel snart 2 år siden jeg kjøpte. Har også kjøpt batteri til videokamera fra dem. Begge batteriene har imidlertid akkurat samme merkespenning som originialbatteriene og ser like ut. Ellers bruker jeg inverter når jeg kjører kartprogram fra laptop. Har ikke registrert støy på VHF, men jeg bruker den heller ikke så mye. Skal teste nest gang jeg er på sjøen. Edited June 10, 2008 by OLPI (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
ArildH Posted June 10, 2008 Share Posted June 10, 2008 Har nå bestilt omformer fra Elfa! 266 kr er blitt til 495 inkl frakt, oppkrav, og mva. Men likevel fordelaktig da vi har forskjellige typer PC-er med forskjellig spenning og plugg Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Fjordutsikt Posted June 10, 2008 Share Posted June 10, 2008 Her er også en link hvor du får batterier omformere etc.... http://www.altitec.no/ Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts