Jump to content

Strømforsyning til laptop fra båtens 12volt?

Lars H.

Recommended Posts

En slik volt omformer, de kalles trafo når de blir store. Har en virkningsgrad, eg har skjønt at disse ligger på rundt 98%. Trur ikkje du skal bekymre deg for det, du taper iallefall mye meir med å bruke en inverter og omformeren som kommer med laptopen.

Det er ikke riktig å sammenligne en dc/dc converter med en trafo. En trafo kan steppe spenningen opp eller ned men det virker kun på vekselstrøm.

En dc/dc konvereter "hakke" opp spenningen for så å transformere den opp og deretter likerett og stabilisere den igjen, dette medfører en vesentlig dårligere virkningsgard enn en trafo.

Du vil også kunne ha en del støy fra dc/dc convertere.

Sollux 24 AC

Scand Baltic 29

Scand 360SE

Mye rart å lese her. Moderne DC-DC konvertere har virkningsgrad på mer enn 85%, noen faktisk oppimot 95%. Rippel på utgangen er neglisjerbar. Konverteringen foregår på høye frekvenser hvor man vanligvis bruker en induktans til å lagre ladningen for så å ta ut ladning i det den hastighet som er nødvendig for å levere den strømmen som kreves. Støy fra denne prosessen er enkelt å filtrere bort.

Bruker selv en DC-DC converter fra CO og er svært fornøyd. Dette er den mest strømbevarende måten å benytte en PC i båt.

Det går en hårfin grense mellom etikk og seigpining.

Hei.

Skal se om jeg får målt strøm inn og ut av 12VDC/19VDC konverteren jeg har bestilt, og komme med virkningsgraden på denne enheten her så snart jeg har fått den i hus. Og gidder jeg, skal jeg gjøre det samme ved bruk av 300w 12VDC/230VAC omformeren sammen med den vanlige medfølgende 230VAC/19VDC laderen.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Samme problem her! Kjøpte strømforsyning på Teknikmagasinet, men pluggen beregnet til HP passer ikke! Fant en annen som "nesten"passer, dvs at jeg må sette noe inntil for at den skal holde seg på plass. Men det hadde jo vært greit med en plugg som passer akkurat da...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

En LapTop med 19 volt spenningsforsyning har gjerne et 14.4 volt li-ion batteri.

Derfor kan du erstatte batteriet med en direkte kobling til båtens 12 volt.

Enkleste måte er å bruke en defekt batteripakke, fjern batteriene og lodd ledninene på kontakt punktene (Du må vite hva som er pluss og minus for dette er ikke noe du kan eksperimentere deg fram til)

Bruk ledning med støyfilter. (det er ikke bare der for å beskytte laptop'en . PC'er støyer fælt.

Hei.

For å være litt pirkete, så tror jeg ikke du finner et Li-Ion batteri på 14,4volt. En Li-Ion celle er på 3,7volt, og uansett hvordan du serie og parallellkobler cellene får du ikke 14,4volt. I batteripakken min er det 4stk celler, hvert på 2200mAh og 3,7v som er seriekoblet. Dette gir et batteri på 14,8v og en kapasitet på 2200mAh. 11,1volt batteriet på 4400mAh som er nevnt, består av to seriekoblinger av 3stk. 3,7v 2200mAh celler i parallell som gir 11,1v med en kapasitet på 4400mAh.

Å fjerne batteriet fra laptop'n og koble 12volt fra båten rett inn på kontaktene, burde være mulig, men jeg vil ikke anbefale det. Batteriet har fler tilkoblinger enn + og - tilkobling og det er elektronikk i battriet også. Om denne kun har med regulering av lading, vet jeg ikke. Men det vet kanskje du? Og er du sikker på at om min laptop både kan håndtere spenninger på 11,1v og 14,8v, så kan den også håndtere spenninger fra 12v og opp til 14,4v (pluss spenningspeaker når du starter og stopper elektriske motorer) som kan komme fra båtens 12voltsanlegg?

Jeg vil i hvert fall fraråde alle som ikke kjenner virkemåten til sin laptop 100% å koble til strøm til en laptop på denne måten.

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

http://no.eetnordic.com/product.aspx?id=MBCUPDA Pluggen regulerer volten ! ca 240,- + mva ! Genial sak !

Ehhh? Dette er vel noe helt annet? En 5volt 1A adapter er vel ikke noe for en laptop? :confused:

Lars H.

Tull!

Hei.

For å være litt pirkete, så tror jeg ikke du finner et Li-Ion batteri på 14,4volt. En Li-Ion celle er på 3,7volt, og uansett hvordan du serie og parallellkobler cellene får du ikke 14,4volt. I batteripakken min er det 4stk celler, hvert på 2200mAh og 3,7v som er seriekoblet. Dette gir et batteri på 14,8v og en kapasitet på 2200mAh. 11,1volt batteriet på 4400mAh som er nevnt, består av to seriekoblinger av 3stk. 3,7v 2200mAh celler i parallell som gir 11,1v med en kapasitet på 4400mAh.

Å fjerne batteriet fra laptop'n og koble 12volt fra båten rett inn på kontaktene, burde være mulig, men jeg vil ikke anbefale det. Batteriet har fler tilkoblinger enn + og - tilkobling og det er elektronikk i battriet også. Om denne kun har med regulering av lading, vet jeg ikke. Men det vet kanskje du? Og er du sikker på at om min laptop både kan håndtere spenninger på 11,1v og 14,8v, så kan den også håndtere spenninger fra 12v og opp til 14,4v (pluss spenningspeaker når du starter og stopper elektriske motorer) som kan komme fra båtens 12voltsanlegg?

Jeg vil i hvert fall fraråde alle som ikke kjenner virkemåten til sin laptop 100% å koble til strøm til en laptop på denne måten.

Lars H.

Teori:

En Li-ion har en nominell spenning på 3.6 volt (dvs 14.4 v i ei pakke) og om den skulle være 3.7 - so what? Utladningskurven er det som er av betydning her. Den er linjær far ca 14 til 12 volt. (Dvs. Laptop'en begynner å rope på hjelp - om oppladning) først ved ca 12v.

Blyakumulatoren (båtens batteri) har en nominell spenning på 2.2v (dvs et "12" volt batteri har en fulladet spenning på 13.2v)

Praksis:

Rå "12 volt" fra båtens batteri kan erstatte et 14.4v (eller 14.8v) li-ion batteri.

Jeg vil i hvert fall fraråde alle å lytte til det bombastiske rådet, gitt ovenfor

Spenningsregulatoren i en moderne laptop er av meget god kvalitet.

Snakk med noen som har litt mer enn elementære kunnskaper innen elektro/elektronikk (Ikke en som selger spenningsforsyninger og heller ikke en som kan holdes ansvarlig dersom du gjør en feil f.eks PC leveranddørens service apparat) - og lytt til svaret du får der.

Er du så litt nevenyttig og kan lodde litt så -----

Jeg drepte en HP Laptop ifjor ved å koble den på en "modifisert sinus" inverter, mens IBM Thinkpaden min aldri har hatt problemer med slik inverter.

Skaffet meg en slik i år

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=348961#ProductTabs

og har ingen problemer verken med den reparerte HPen, en annen HP, konas Toshiba eller med Thinkpaden.

Føler meg trygg nå.

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Snakk med noen som har litt mer enn elementære kunnskaper innen elektro/elektronikk (Ikke en som selger spenningsforsyninger og heller ikke en som kan holdes ansvarlig dersom du gjør en feil f.eks PC leveranddørens service apparat) - og lytt til svaret du får der.

Er du så litt nevenyttig og kan lodde litt så -----

Og da tror jeg de fleste vil gi det rådet at: hold fingrene unna!

Tull!

Huff da, og jeg som trodde jeg hadde litt greie på dette og alltid forsøker å holde meg til sannheten og ikke drive med tull om slike ting? Men rett skal være rett, sylindriske Li-Ion batterier har nominell spenning på 3,6v. Det er nyere flatoppbyggede Li-Ion batterier som rates med 3,7v nominell spenning. Det hadde i hvert fall de cellene jeg utførte omfattende tester på for bruk i FFI sine AUV'er over et halvt år. Når det gjelder vanlige åpne bly/syre batterier, har det vel vært vanlig å angi nominell spenning til 2,1v, slik at et 6 cellers batteri har en nominell spenning på 12,6v? Det jeg skrev om hvordan bygge opp et laptopbatteri, var det tull det også siden du siterte det også?

Lars H. :wflag:

Det jeg skrev om hvordan bygge opp et laptopbatteri, var det tull det også siden du siterte det også?

Lars H. :wflag:

Unskyld. Den delen burde være fjernet fra sitatet. Jeg aner ikke hva som finnes inne i denne typen batteripakke (med unntak av batterier). Jeg kan gjette, men det er hverken her eller der.

FFI - hmmm. FTD/FLO IKT før AST .

Jeg skal passe litt bedre på i fremtiden før jeg slenger med leppa til deg.

Jeg skal passe litt bedre på i fremtiden før jeg slenger med leppa til deg.

"No bad feelings". Men å skrive at noen her farer med tull, enten vedkommende er baker, elektronikkingeniør, prest eller hva, synes jeg er ufint. Å korrigere for feil, er noe helt annet. Det må alle tåle. Dermed sier jeg meg ferdig med dette, og venter på SMS fra Elfa om at DC/DC omformeren jeg bestilte er klar for henting i butikken.

Lars H. :cheers:

Jeg var på CO og kjøpte lader til laptopen i dag.

PCen min skal ha 18.5V. Jeg ladet den i dag med 18V - og det gikk forsåvidt greit, men tok lengre tid enn vanlig.

Hva skjer hvis jeg lader dem med 19V? Ryker jeg noen sikringer inni der da, eller går det greit?

(Sikkert uansett best og lade med 18V, men kjekt å vite)

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...