Jump to content

Strømforsyning til laptop fra båtens 12volt?

Lars H.

Recommended Posts

Bestillte akkurat en Fortron/Source DC-adapter fra Norek. Demovare til kr. 407,- inkl. mva. og frakt. Påstås å være 120w og 19V.

Skal brukes til båt-PC'en, en HP TC11000 tablet m/ ICE D50 modem, hvis dette funker blir det en kompakt og grei PC-løsning ombord med fast strømopplegg.

Orker ikke invertere og ladere liggende overalt.

- Now this is not the end. It is not even the beginning of the end. But it is, perhaps, the end of the beginning. Winston Churchill.

- Var vi ikke så forbannet implisert i det, ville vi for lenge siden mistet interessen for oss selv. Piet Hein.

Om en har motorbåt, så er det små problemer med å få ladet batteri i en PC. Har du seilbåt er problemet større. Av den grunn velger jeg å bruke eldre bærbare PCer til navigasjon. Disse koples rett til båtens batteri og PC-batteriet fjernes. Har har gjort det slik i 8 år uten noe problem. Om jeg hadde en helt ny og kostbar bærbare PC ville jeg ikke brukt den i det saltholdige miljøet i en båt.

Harddisken holdt på å ryke på min gamle Dell, slik at jeg nå kjøpte en brukt HP (kr 2.500) for å erstatte den gamle. Den koples, som de andre, direkte til båtbatteriet.

Har kjøpt en slik eliminator fra CO til vår laptop ombord. Denne funker kjempebra! Anbefales:)

Hei Lars H.

Ser ut til at du får deg en bra løsning med den du har bestilt ...! :yesnod:

Det er mange leverandører, men de fleste er ganske lik i virkemåten, så det er vel bare forskjeller på fleksibiliteten med valgbare ut-spenninger, diverse utvalg i plugger og f.eks. hva den kan levere av strøm.

Jeg har også meget god erfaring med de 2 variantene fra Clas Ohlson, og den minste varianten som M/B Gamla henviser til er meget bra for de fleste.

Jeg har til meg selv og naboer/båtvenner kjøpt mange av den typen, men i takt med utskiftning til større og kraftigere laptop'er og ved formidling til venner som søker råd om hva de skal kjøpe nå idag, - har jeg anbefalt den større utgaven som kan levere mere strøm........, men dette må hver enkelt finne ut av hva som er deres behov per idag og fremover........! :seeya::smiley::yesnod:

Jeg er meget fornøyd med den største utgaven, som jeg nå bruker til mine nye laptop'er, som brukes vekselvis både i båten, bilen og campingvogna i kombinasjon med Mobilt Bredbånd (Turbo 3G) fra Telenor koblet på USB2.0-porten. (Den senderen/mottakeren trekker også strøm!)

Ha en fin helg på bøljan blå. :sailing:

Redigert av Seastar (see edit history)

Var inne på Mascot.no. LADING av Li-Ion batterier er ganske komplisert, og kjære Ohm kan man bare glemme. Ohms lov funker derimot greit når du skal BRUKE strømmen fra batteriet. Korriger meg hvis det jeg skriver fremdeles er feil.

På Li-Ion tre-steps-laderne til Mascot er første ladefase konstant strøm, andre fase konstant spenning og vedlikeholdslading skjer når spenningen faller under 4,0 V.

En lader for et en-celles batteri har følgende lade karakterisitikk:

Fase 1 = Ladestrøm = 2,7A Ladespenning = stigende til 4,2V

Fase 2 = Ladesspenning = 4,2V, Ladestrøm synker til 1,15 A

Fase 3 = (Ladestrøm < 100 mA, Ladespenning 4,2 )

Vi snakker om celler med utspenning på 3,6 / 3,7 V. Ladespenningen skal ligge ca 0,6V over utspenning for å fullade.

http://www.mascot.no/admin/common/getimg.asp?FileID=1415

Har du en laptop med et batteri 10,8 V (3 celler) skal ladespenningen være 12,6V. Du vil få ladet med lavere spenning, men det vil ta tid og du vil aldri oppnå fullt batteri.

Grunnen til at powersupply ofte er spec'et høyere enn Ohms lov skulle tilsi, tror jeg er at de skal ha spenning nok til trøkke strømmen både gjennom lader, batteri og drive PC samtidig. Spesielt i oppstart drar også lap-topper en del.

Etter det jeg vet, har alle Li-Ion batterier kretser som skal beskytte cellene mot overlading, dyputlading og kortslutning/eksplosjon. Men batteriene har ingen elektronikk som beskytter selve PC-en. Derimot har alle batterier en iboende evne til å glatte ut spennings-peak'er og annet grums fra strømnettet ombord og i land.

Alle PC'er / lap-top'er er oppbygget ulikt med hensyn på hvor godt de tåler spenningssvingninger og peak'er. Derfor kan det være både rett og galt og ta ut batteriet. Det beror på konstruktøren av maskinen hvor mye penger han satset på robust elektronikk og beskyttelseskretser, og kan være ulikt også innen samme produsent.

Samtidig er det klart at et eldre batteri drar strøm. (Hold en lap-top på fanget i 10 minuter med tilkoplet lader, så forstår du hva jeg mener.) For å spare batteriet er det gunstig å ta ut batteriet, for å beskytte PC'en er det best å la batteriet stå i. Derfor tror jeg det må være opp til hver enkelt om de vil nappe ut batteriet eller ikke.

Personlig har jeg liten båt med oversiktlig el-anlegg og små sjanser for store spennings'peaker. På den annen side er det en hvis sjanse for at kabelen løsner i sjøgang. Så jeg ville beholdt batteriet i, for å unngå datakrasj. Av samme årsak som jeg har UPS på hjemmekontoret.

Batterier er ferskvare og holder kun ca 2, kanskje 3 år. Når kapasiteten går ned er det ikke bare brukstiden på batteridrift som synker. Det kan også oppstå "uforklarlige" feil under oppstart og bruk som skyldes lav kapasitet. Selv om det er en forholdsvis stor utgift kan det være fornuftig å spandere et nytt batteri i ny og ne for å unngå uforståelig trøbbel. (Det sammengjelder for øvrig også mobil-batterier.) Li-Ion batterier bør vinterlagres halvfulle.

Se forøvrig: http://en.wikipedia.org/wiki/Li-ion_battery

Der står det bla. at Li-Ion finnes både som 3,3V, 3,6V, 3,7V og 4,0V celler.

Redigert av Runner (see edit history)

Intet problem er så stort og komplisert at man ikke kan løpe fra det......

Ville bare opplyse om at batteri skal vare 2,5år er det opplyst om fra rettsvesenet. Derfor har en 2 års reklamasjons rett på batteri.

Veldig fint innlegg av Runner, men eg er litt ueinig i det at pcen ikkje har elektronikk for å takle strøm variasjoner. Hvis 3.3volt spenningen i pcen går ned til 3volt blir pcen ødelagt. Det samme skjer om 12volt blir 11volt da ryker mangen deler. Derfor er det nok en liten strømforsyning i pcen som passer på dette.

Eg har faktisk klart å ødelegge en pcen en gang med at det kom feil spenning inn til pcen. Dette var en compaq som vi monterte litt for mye utstyr i, og det var en latterlig liten strømforsyning.

Redigert av truls8 (see edit history)
Veldig fint innlegg av Runner, men eg er litt ueinig i det at pcen ikkje har elektronikk for å takle strøm variasjoner. Hvis 3.3volt spenningen i pcen går ned til 3volt blir pcen ødelagt. Det samme skjer om 12volt blir 11volt da ryker mangen deler. Derfor er det nok en liten strømforsyning i pcen som passer på dette.

Du har helt rett i at PC'en har både egen strømforsyning og beskyttelseselektronikk. Det jeg mente å si var at BATTERIET ikke hadde elektronikk for å beskytte PC'en. (Sier seg kanskje selv), men at batteriet har en iboende dempende effekt. Jeg skal forsøke å endre i originalteksten, så det blir klarere formulert.

Du har helt rett i at PC'en har både egen strømforsyning og beskyttelseselektronikk. Det jeg mente å si var at BATTERIET ikke hadde elektronikk for å beskytte PC'en. (Sier seg kanskje selv), men at batteriet har en iboende dempende effekt. Jeg skal forsøke å endre i originalteksten, så det blir klarere formulert.

Unnskyld da var kommentaren min helt på bærtur.

Det tror jeg nok er å ta VELDIG hardt i.

OK, da....

Den vanlige Ohms lov ( U = R*I ) funker rimelig greit når du skal FORBRUKE strømmen i båten/laptop'en etc.

Men; Den vanlige Ohms lov funker IKKE på lading av batterier.

Der funker kun originalen: J = "omega" * E (J = strømtetthet, Omega = konduktivitet, E = elektrisk feltstyrke) pluss et par formler til jeg ikke husker.

Til de av dere som har Dell pc, kan dere bestille en 12 volts lader originalt fra Dell. Den koster i overkant av 500 kroner tenker jeg. Til dere andre, har targus en 12 volts lader som fungerer utmerket! Koster omtrent det samme, og selges hos de fleste dataforhandlere. Å bruke en bærbar pc uten batteri er ingen fare, bortsett fra at du mister ikke lagrede data dersom strømmen skulle bli borte et øyeblikk.

Til de av dere som har Dell pc, kan dere bestille en 12 volts lader originalt fra Dell. Den koster i overkant av 500 kroner tenker jeg. Til dere andre, har targus en 12 volts lader som fungerer utmerket! Koster omtrent det samme, og selges hos de fleste dataforhandlere. Å bruke en bærbar pc uten batteri er ingen fare, bortsett fra at du mister ikke lagrede data dersom strømmen skulle bli borte et øyeblikk.

• 1 måned senere...
Har kjøpt en slik eliminator fra CO til vår laptop ombord. Denne funker kjempebra! Anbefales:)

Jeg har en Dell Latitude D410 Laptop. Denne skal ha 19,5V. Kjøpte en multiomformer fra Clas Ohlson idag, sjekket plugg og riktig polaritet og koblet til.

Omformeren virket og PC'en fikk strøm, MEN PC'en detekterte at jeg ikke hadde original lader. Det poppet da opp en melding om at jeg ikke brukte original lader og at prosessoren da ville kjøre langsommere og at batteriet ikke ville bli ladet.

Pluggen på originalladeren er 7,4mm i diameter med + på innsiden og - på utsiden av hylsen. Men, denne pluggen har også en syltynn senterleder. Det har ikke pluggen som fulgte med CO omformeren. Antar at denne senterlederen (har ikke målt enda) fører spenning som PC'en detekterer.

Kommer til å se an litt om PC'en virkelig blir tregere, hvis jeg ikke merker noe særlig kommer jeg nok til å bruke denne omformeren videre.

Redigert av Svenning (see edit history)

Min erfaring er at Dell laptoppene er svært kritiske til strømforsyningen. Jeg har i tre år fått stadige meldinger om at strømforsyningen via 12 volt anlegget og dell-systemet er for lavt. I år har vi opplevd det snodige at Telenor Mobil virker med 230 volt tilkobling, men ikke med 12 volt pluss adapter tilkobling. Heldigvis kan vi bruke generatoren ombord som gir stabil 230 volt.

Pluggen på originalladeren er 7,4mm i diameter med + på innsiden og - på utsiden av hylsen. Men, denne pluggen har også en syltynn senterleder. Det har ikke pluggen som fulgte med CO omformeren.
Skal du få lading, må selvfølgelig både hylsen (-) og senterlederen (+) ha rett dimmensjon for å få kontakt og gi lading. For meg høres det ut til at du ikke har kontakt på senterledningen(+), og derfor ikke gir lading. Rett plugg: lading. Feil plugg: ingen lading.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Lars, det er ikke helt slik.

Dell sin lader plugg er 7,4mm i diameter. Yttersiden av pluggen (hylsen) er -. Innsiden av hylsen (isolert fra utsiden selvfølgeligvis) er +. I tillegg til inn og utsiden av "hylsen" er det en tynn senterleder.

Når jeg åpner Powerpanelet (Dell-utilities) ser jeg at omformeren er tilkoblet og gir spenning. I tillegg går skjermen opp på full lysstyrke mens jeg har konfigurert den til å være svakere på batteri. Så det ser ut som om PC'en kjører, men sier at den kjører langsommere og ikke slipper lading til batteriet. Har ikke testet nok enda til å vite om denne informasjonen gir et korrekt bilde.

Redigert av Svenning (see edit history)

OK, da har Dell en ekstra pinne for å detektere en original lader. Snakker om å være slu! På denne pinnen ligger det sikkert enten pluss eller minus, noe annet ville være for fancy, men uten en slik original plugg har en jo lite en skal ha sagt. Frekkt gjort av Dell må jeg si.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Ellers som før: aldri bruk en laptop uten batteri - uansett hvor dårlig batteriet måtte være.

Kan nok heller si det motsatt: Bruk aldri en laptop med batteriet i dersom batteriet er defekt eller svært dårlig. Dette kan skade ladekretsen på mange maskiner sånn at PC'en tar kvelden.

Videre så har jeg endelig skjønt forskjellen på oppbyggingen av 6 cellers kontra 8 cellers batteri. Mange bærbare kan leveres med enten 6 eller 8 cellers på samme modell.

6 cellers er som regel 10,8V 4000 mAh (3 celler á 3,6V 2000 mAh x2), mens 8 cellers er 14,4V 4800 mAh, altså 4 celler á 3,6V 2400 mAh x2 (hos Acer).

Men så finnes det jo også 11,1 og 14,8V batterier.

Det meste latterlige er vel at noen modeller ble levert med 4 cellers 14.8V 2200 mAh :lol:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Ta en titt på denne fra www.wiimp.no til kr. 325. Jeg har brukt denne i hele sommer, og den fungerer utmerket på en gammel HP laptop med P4 prosessor som sluker strøm.

HaiCom 12V lader for bærbar PC NKr325.00

!

Larger picture

HaiCom 12V lader (90W) for bærbar PC.

Til bruk i bil/ båt osv. Passer de fleste PC'er.

Laderen er justerbar fra 15-24V (inn til PC) og leveres med 5 forskjellige kontakter. Lader kan derfor brukes på de aller fleste PC'er (IBM, Toshiba, NEC, HP osv).

Pakken inneholder følgende:

HaiCom 12V lader for bærbar PC

5 forskjellige PC kontakter

Målene på vedlagte kontakter er som følger:

1: 4.75mm (OD), 1.70mm (ID)

2: 5.00mm (OD), 2.10mm (ID)

3: 5.50mm (OD), 2.50mm (ID)

4: 6.30mm (OD), 3.00mm (ID)

5: 6.50mm (OD), 4.30mm (ID)

Redigert av Sabb (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...