Jump to content

Skilsø 750 AC


Geir

Recommended Posts

Vinteren har vært lang og slitsom i år, men endelig har det begynt å lysne, og jeg har fått med meg rederinnen på at vi skal kjøpe båt igjen.

 

Vi har satt en limit på ca 300k, og vi ønsker selvfølgelig mest mulig ut fra dette.

Vi er en familie på 4 (To voksne, en tenåring og en fireåring)

Ønsker å ha en båt hvor vi kan marsje i 15 knop, og makse opp i mot 20.

Vi har båtplass (og campingvogn) ytterst på Tjøme. Det vil derfor bli en del dagsturer, men vi ønsker også å ha mulighet til noen netter i båt. (Var i Gøteborg med båt i fjor, og det gav mersmak.)

 

Dette var litt bakgrunn, så til spørsmålet mitt:

Vurderer en Skilsø 750AC (87 modell) med en TAMD31 motor fra 1997.

Denne forlanger selgeren 330k for.

 

Hva syntes dere om den prisen?

 

Det står i erfaringsdatabasen at dette er en båt som kan være litt rank. Hva menes med det?

 

Er det eventuelt andre forslag til båttype som det er noen som har erfaring med?

 

 

Vennlig hilsen

Geir

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Jeg kjenner ikke Skilsø 750, og kan derfor ikke gi noen råd mht. denne. Det at en båt er "rank" betyr imidlertid at den har litt lett for å legge seg over til siden når du f.eks. beveger deg rundt på dollbordet, eller i mer plagsomme tilfeller - bare beveger deg rundt omkring i båten. Det trenger i utgangspunktet ikke ha så mye å si for sjøegenskapene forøvrig.

 

Lykke til med å finne båt!  

Link to post
Share on other sites

Det er vel den som ligger på Finn.no. Den synes å være meget godt utstyrt (Baugpropell Ankervinsj akter m/fjernkontroll Ekkolodd Badeplattform m/leider Dusj på badeplattformen

Wallas kokeapparat  Ardic varmeapparat (diesel) Kjøleskap Solcellepanel Varmtvannstank ny 2002) - har bl.a. baugpropell som jeg vil tro er en stor fordel samt ankervinsj m/fjernstyring - veldig ok når man skal legge til uten hjelp

Link to post
Share on other sites

Det er vel den som ligger på Finn.no. Den synes å være meget godt utstyrt (Baugpropell Ankervinsj akter m/fjernkontroll Ekkolodd Badeplattform m/leider Dusj på badeplattformen

Wallas kokeapparat  Ardic varmeapparat (diesel) Kjøleskap Solcellepanel Varmtvannstank ny 2002) - har bl.a. baugpropell som jeg vil tro er en stor fordel samt ankervinsj m/fjernstyring - veldig ok når man skal legge til uten hjelp

 

Det stemmer.

 

Hva syntes dere om prisen?

 

Geir

Link to post
Share on other sites

Har likedan båt med TAMD 31 motor nyinstallert i vinter så den er ikke prøvd enda.Båten er rank og følsom for sideveis vektforskyving

og derfor er trimplan et møst på denne båten.Jeg bruker septik-

tanken som trimtank i tillegg.Spesiellt med full vanntank så kan

det være nyttig.(Septik ligger på stb side og vanntanken på bb).Selv

liker jeg båten veldig godt men den har sine klare begrensninger.

Sjøegenskapene feks kan ikke sammenlignes med forrige båten som var

en Saga 25T,men egentlig så er den grei nok syntes jeg.Skilsø`n kan

slingre noe forferdelig,det kommer antagelig av at den er veldig høy

i forhold til lengden.

Andre svakheter ved båten er pusestoff som har sluppet taket.Og orginal rattet er jo bare å rive ut.Det passer bedre i en Mini enn i

båt.

Orginal båt med std orginal motor ligger vel i leiet rundt 250-270 000 etter hva jeg har hørt.Med  -97 TAMD 31 på 124 hk og litt utstyr

i tillegg så syntes jeg at 330 000 er en grei pris.Aanton her på

forumet sier han marsjer 15-18 knop og klarer 22 knop på topp med denne motoren.Til sammenligning så klarte min med TMD 30 på 86 hk

11-12knop på marsj og 14,4 knop toppfart-men hadde klart litt hete-

tokker da.

Har noen bilder ifall du vil ha det,tatt på Tjøme så du vil føle deg hjemme  :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Det er vel den som ligger på Finn.no. Den synes å være meget godt utstyrt (Baugpropell Ankervinsj akter m/fjernkontroll Ekkolodd Badeplattform m/leider Dusj på badeplattformen

Wallas kokeapparat  Ardic varmeapparat (diesel) Kjøleskap Solcellepanel Varmtvannstank ny 2002) - har bl.a. baugpropell som jeg vil tro er en stor fordel samt ankervinsj m/fjernstyring - veldig ok når man skal legge til uten hjelp

 

Du har rett i at baug propell er fint å ha på denne båten.Den tar ror akterover,men bestandig motsatt av hva du ønsker :yesnod: Har den minste Engbo på min,og det hjalp fælt.På forrige båtplassen hadde jeg ca 350 meter å bakke ut hvis jeg ikke klart å snu ved brygga.Var vinden fra fordømte retninga så klarte jeg ikke det... :flag:

Og ankervinsj er også greit å ha,den kan drive som en høydott i sterk vind.

Link to post
Share on other sites

Vi vurderte denne båten i fjor høst når vi kjøpte. Vi valgte noe ganske annet (Fjord 815), men det skyldes ønske om enda mer fart og oppdagelse av at slike båter ikke var mye dyrere enn Skilsø 750/Nidelv 26...

 

Vi syns Skiløsen virket meget bra og "falt" for den da vi surfet på nettet, men oppdaget samtidig på nettet at mange hadde negativt å si om den ifht dette med at den er rank. Vi oppfattet at den hadde et litt dårlig rykte pga dette og snakket også med fabrikken om det. De hevdet at rykte ble skapt av Ingvar J. i Båtmagasinet og den testen han skrev om båten som antakelig var lite positiv (jeg har ikke lest testen).

 

Andre har skrevet om fenomenet allerede så det blir et valg en må ta. Utover det er nok båten veldig fin. Den var veldig stor innvendig iallefall og ser pen ut syns vi også utvendig selv om den er høy...

 

Jeg har vært ombord i en, men den kunne ikke prøves. Vi merket godt ved stilleligge at den er rank. Når du går ombord og tar i rekken og "drar deg ombord" krenger den mye i forhold til f.eks Nidelv 26... Det tror jeg vil bli irriterende ved stilleligge, men det kan eierene svare bedre på selvsagt...

 

Lykke til med valget...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Alt er en vane Bjoris.Det værste er ikke når den ligger stille men når du har vanntank(bb side) og tom septik(på stb),og Ørnhild setter seg i bb setet.1/8 tonn gir da svært utslag i slagsida ved feks 5 knop.Økes farten til over 8 knop får du vekk mesteparten av slagsida vha trimplanene og nettopp derfor er trimplan en nødvendighet på denne båten.Jeg har den testen du referer til hvis noen er interessert.Den levner ikke båten og fabrikken  mye ære syntes jeg,men ihverftfall opplever vi båten helt anderledes enn det Båtmagasinet gjorde i sin tid.

Muligens det er denne testen som er noe av grunnen til båtens forholdsvis dårlige popularitet.Etter min skjønn er dette antagelig markedets rommeligste 25 foter,den er undervurdert i markedet noe som gir hyggelige bruktpriser.Men uten tvil,sjarmen ved båten kommer vel antagelig kun frem etter en tids bruk.Jeg skjønner hvorfor denne blir valgt vekk av mange potensielle kjøpere hvilket er synd da båtens positive sider er flere enn de negative.

 

 

Også heter den ikke AC såvidt jeg vet,men CC.Uansett om den har AC eller ikke.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...