Retox_93 Svart 21.September.2012 Link til dette innlegget Svart 21.September.2012 Låner denne tråden litt. Holder på med en 04 40 hk Mercury.. Den starter altså ikke! Har byttet batteri og eneste som skjer er at det kommer en liten ''gnist'' lyd fra motoren. Tilten fungerer heller ikke lengre. Når e vrir nøkelen begynner den å pipe, ett hak til der starteren skal slå inn kommer det en liten ''gnist'' lyd ifra motoren. Ikke noe mere. Batteriet er ok! Høres ikke ut som den lyden når batteriet er tomt. Sikkert litt vanskelig å fåstått dette men :) Hva kan dette være? Nye motorer er ikke mins sterke side! Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 21.September.2012 Link til dette innlegget Svart 21.September.2012 Droll skrev On 14.6.2008 at 10.53: Og det var alt ??, ble pluggene tatt ut ?? Hadde dette vært min motor : Hadde tatt ut pluggene og rengjort disse ( fukt i pluggene kan kortslutte gnisten ), eventuelt bytte pluggene ( kan også sjekkes med annen motor ( gressklippere vi si deg om det er gnist på pluggene )) Hadde skaffet meg ei verksted håndbok for modellen , hadde der funnet ut hvordan dødmans knappe var koblet, hadde koblet ut denne ( er som regel en ledning på switch boksen som jordes for å stoppe motoren ).Andre ting som hindrer gnist via samme tilkobling kan være.... tilt bryter ( ikke start med motoren opp tiltet ), via gir ( ikke start i gir (oftest i kontrollboks) ) . Gnist/ ikke gnist ?? JA : Sjekke tennigs tidspunkt i henhold til spec, en antagelig 2 justeringer på tenninga ( tomgang og full gass ). Gått videre med bensin systemet, drenert ALT, koblet til liten løst tank med NY bensin jeg VET er god . Sjekke alt av slanger, kan være feil her også, ikke første gang en slange har blitt delaminert . Sjekket/byttet alle filtre ( ikke alle papir filtre liker vann, de tetter seg ). Sjekket bensin pumpe( membran og ventiler ), motoren ville startet med feil på pumpa hvis du hadde pumpet opp trykk med belgen .. Sett etter lekkasjer ( også luft inn i systemet ). Tatt av og renset forgassere ( burde starte å gå litt selv med veldig møkkete forgassere også ... ), viktig å merke seg justeringa på blande dyse . NEI : Begynt videre feilsøking på tenning... Ikke gnist på noen plugger..... felles nevner blir da stator, sjekk denne i henhold til spesifikasjoner. Stator ok ??, neste felles blir da switch boks, verre å sjekke men finnes muligens data på den også i manualen , isåfall sjekk denne i henhold til spec . Switch boks ok ??, neste blir da trigger, regner med at en finner spec i manualen til å sjekke den også . Gnist på noen plugger ?? , byttet om på ledningene ut til coilene ( med en som virker ), ville da kunnet sjekke ut coilen. Alle coiler ok, ville da bytte om på ledningene ifra trigger ( med en som virker ), ville da kunnet sjekke ut triggeren. De 2 ovenfornevnte tester burde kunne sjekket ut de vitale komponentene. Samt sjekket over alle ledninger i tennings systemet, spesielt jordings ledninger.. Noen motorer har også egne ekstra moduler som kan overstyre tennings tidspunktet ( idle advance, overrew/highrew retard ) Hvis alt er utført vil motoren gå ( med forbehold om interne mekaniske skader ), hele dødmann kretsen ble koblet ut ( stopp bryter/startsperre/ ++ ) . Moralen her , begynn i den ene enden, ikke hopp ifra side til side . Forbrennings motorer er veldig enkle, trenger bare luft/bensin/tenning ( til rett tid ) og de vil gå ( snakker om bensin motoren her ) Har ikke tatt med det mekaniske her, regner med at du hadde merket om noe hadde skjedd. Men for å være sikker... en kompresjons test eller bedre en lekkasje test hadde gitt deg svaret .... Hurtig tester: Ta ut pluggene, sjekk disse, koble til pluggledningene , fest pluggene slik at de ligger imot gode, dra motoren på starteren . Hvis gnist, sprøyt inn litt bensin direkte i sylinderene ( eller inn i forgasserne ( hold spjeldene åpne ), sett inn pluggene, dra motoren på starteren , noe liv ?? Arne Kjetil Dette svaret burde vel alle som har startproblemer på motoren automatisk fått som svar. Amatørmekaniker-bibel( altså bra for oss amatører som mekker uten å vite hva vi gjør) Takk Arne Kjetil! Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.