Jump to content

Hente båt i Stavanger neste helg


Enzo

Recommended Posts

Jeg seilte i to år med en 40- foter uten lazy bag og liner. Når jeg fikk bag hadde jeg samme aha-opplevelse som mulligan. Men nå har den nye 43 foteren helt misslykket/utslitt bag, og jammen går det an å klare seg uten likevel.. En ny står likevel høyt oppe på ønskelisten.

Redigert av Sun Flyer (see edit history)

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

hadde du båt fra før? hvilken? var den lettsolgt?

 

2004modell Dufour 34.

 

Tok litt tid (ca 3-4uker) å få solgt , prisen jeg forlangte var betydelig lavere enn andre lignende båter i markedet men nå er den ihvertfall solgt. Tror ikke det er så vanskelig å selge sålenge prisen er satt akseptabelt lavt

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med flott skute Enzo :flag_sw:

 

Nyddelig treverk i HR :yesnod:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Der har du en bra båt Enzo.... :smiley:

 

her har du en klubbkompis til mig.....

 

denne 34an har gått Vestindien tor, sen Island,Irland, Gibraltar til Tunisien o hjem......

så hun tål litt den der 34an

 

hamnstor.jpg

 

litt dålig oppdatering med deres hjemside

 

 

 

http://web.telia.com/~u68202531/

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Mabrouk Enzo.... :flag:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Enzo, jeg ser du valgte bort en med ratt. Har du valgt rorkult pga "feelingen", eller pga bedre plass i cock-pit. Eller er det ja takk begge deler?

 

34 seiler bra også.

HR34 må i mine øyne ha rorkult for å være perfekt , den får mer plass i cocpit men fram for alt så er det selve seilopplevelsen som blir bedre med kjepp kontra ratt , jeg har hatt begge deler opp gjennom årene og neste gang velger jeg kanskje ratt igjen men akkurat nå så føles det som jeg har kommet til veis ende i båtvalg og ser ikke for meg noen annen båt på veldig lang tid.

Det er tilgjengelig 4stk HR34 i markedet nå , 2 med kult og 2 med ratt. begge med ratt er 2002 modeller , den ene med kult er 1998 og min er 2004.

 

Leverte forresten Dufouren i dag , han brukte 6timer fra Tønsberg til Oslo og var vist veldig fornøyd :smiley:

 

 

Mabrouk Enzo.... :flag:

Det språket skjønte jeg ikke men tar det som noe positivt :smiley:

Link to post
Share on other sites

Det språket skjønte jeg ikke men tar det som noe positivt :smiley:

Det er nok det, det er arabisk og betyr Gratulerer....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hadde avtale om at lunde båt skulle ordne med en skipper som kunne seile båten ned til Krsand for meg men fikk akkurat nå høre at han ikke gjør det pågrunn av været (tror kona hadde nektet han) Så jeg tenkte å komme meg ned selv i kveld/morgen tidlig og seile selv.

Ser på yr.no at det er meldt en plass mollom 8 og 12sek.m for det stykket nedover , er det så voldsomt ille at det ikke er å anbefale å seile det stykket i slikt vær da ?

Om man runder jærens rev , er det noen retrettmulighet om det blir for gæærnt ?

Link to post
Share on other sites

Meteorologens varsel for RogalandOnsdag og torsdag: Nordvest bris, på kysten liten kuling 12, lengst sør periodevis stiv kuling 15, i natt forbigåande minkande til frisk bris 10. Regnbyer, frå i kveld færre byer. Torsdag periodar med sol.

Torsdag til tirsdag: Torsdag nordvestlig bris, stiv kuling på kysten, minkende om kvelden i nord. Spredte regnbyger, vesentlig på kysten, men også en del sol. Fredag nordvestlig frisk bris. Regnbyger. Forbigående stigende temperatur på torsdag. I perioden fra lørdag til og med tirsdag gir lavtrykksaktivitet vind av skiftende retning, av og til kuling på kysten. Perioder med regn. Uendrede temperaturfo

 

 

Tatt fra YR.no

 

Yr er ikke like bra som SNHI men det gir en indikasjon

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Er det rotete vær, så vil jeg si at Sirevåg er den nærmeste havn i retning sør.

 

yr.no fungerer ofte meget dårlig på vind. De melder nesten alltid for lite. Det du kan stole mest på der er "Meteorologens varsel". Alt det andre inklusiv grafiske fremstillinger er automatisk generert etter datamodeller. Det er ikke vurdert at meteorologer før det går på nett. Du kan til tider finne stor mismatch mellom tekst i venstre spalte, som er datagenerert, og høyre spalte som er Meteorologens varsel.

 

Se også disse:

http://retro.met.no/kyst_og_hav/kystvarsel.html

 

http://retro.met.no/kyst_og_hav/havvarsel.html

Redigert av Akult (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Et tips:

 

De gangene jeg har gått den strekningen har det alltid vært mest rotete (høy og krapp sjø) nordvest av Sirevåg. Utenfor Kvassheim og Raunen. Tror det er smart å legge seg et stykke fra land her.

 

Dette ble bekreftet av lokale fiskere i Sirevåg en gang jeg søkte "nødhavn" der i påvente av bedre vær.

 

Fordelen med dette strekket er at du trenger ikke bruke så mye energi på navigering. Sør for Jærens rev er det renslig, og du kan bare surfe avgårde. Minuset i denne situasjonen er at du ikke er så godt kjent med båten enda...(?)

Redigert av Akult (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Snakket med han som sto og høytrykkspylte båten din på slippen i dag. Han virket noe skeptisk, men mente den båten ville klare det bra uansett.

Nå har de jobbet med båten i hele dag. Pusset og gnikket på propellen og spylt under vannlinjen. Synes ikke det var så mye groe til å ha vært på vannet i et år. Var bare litt i vannlinjen...

 

 

Det viktigste hvis du reiser er å holde seg ombord og ikke finne på å bli tatt av en bølge. Da er løpet kjørt. Men båten, den tåler det nokk (været altså)... :yesnod:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Er jo et par små havner nedover kysten på jæren som kan brukes i nøden:)

Gå inn i Obrestadshavna hvis det er så ille at man ikke kan være utpå med en HR34? Det tror jeg neppe.....

obrestadhavna.jpg

Her et bilde jeg tok ved et tidligere uvær.

 

Sirevåg rett før Egersund er første mulige stopp hvis det drar seg til skikkelig.

RED: ...som Akult har nevt over her ser jeg nå ...

Redigert av surprise (see edit history)

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...