Jump to content

Hente båt i Stavanger neste helg


Enzo

Recommended Posts

Ligger/lå denne båten i Breivik? Var forbi for å se om det var mange med i regattaen, som jeg ikke var med på i dag. Mulig jeg er pinglete, men jeg syntes det blåste litt vel mye til at jeg så det likt.

 

Dårlig magefølelse. Sist jeg var med i frisk vinds regatta kostet det meg en ukes utsettelse på ferien...

 

Så friskt ut, og vil si at det nok er i friskeste laget til å sette av gårde sørover i, selv om HRen nok tåler en del mer enn min båt...

Link to post
Share on other sites

Var utpå og seilte onsdagsregattaen nå nettopp - friskt nok ja.

Fikk til og med opp nylonet, men så snurra vi rundt med en gang så den kom ned igjen etter noen minutter.

Det løya litt etter 1830 eller så, men noen vindkast var det skikkelig saft suse i senere også. Iflg vindinstrumentet hadde vi ca 25 knop sann vind, opp i 30 knop i kastene.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Jeg var ute og seilet båten alene i dag. Jammen glad jeg ikke skulle lengre enn pinå og Mariøyhavet.

 

Men båten til Enzo lå godt på plassen sin på Grasholmen klokken 22 i kveld. Men så ingen ombord. (Så over fra øyen på andre siden)

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Nå derimot ser det ut til å være perfekt bør sørover Jærhavet for en soloseiler.

Sitter på kontoret i Tananger og har utsikt mot Feistein fyr. Det blåser 6 m/s fra nord inne på land her, si 8 m/s utpå. Ikke en hvit skavl å se (men nå ser jeg bølgene "bakfra" her jeg sitter da). Skal melde om jeg ser en HR 34 på vei sørover (ja, jeg har kikkert på kontoret :smiley: )

 

RED:

Nå klokken 09:29 ser jeg en seilbåt for sørgående passere Sørskot i fint driv. Litt for langt hold til at jeg kan se om det er en HR 34, men den har hvitt skrog og størrelsen kan stemme med en 34 foter. Later til å ha masthead rigg, men siden han går for stbd halser og jeg ser ham skrått bakfra fra bbd er jeg ikke helt sikker.

Redigert av surprise (see edit history)

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Været i dag ser langt bedre ut ja, selv om yr melder at det skal friskne litt til i kveld. I morgen skal det jo bli riktig så bra.

 

25 knop med 30 i kastene i går ja. Greit at øyemålet mitt ikke er så hakkene ille, jeg tippet 12 m/s fra bryggekanten. Det syns jeg er friskt...og siden mannskapet mitt i går mangler ganske mye erfaring og kunnskap enda, litt for mye til å drive seilskole i. Så iallefall en båt i klassen min som brøt. Og siden jeg ligger i Dusavika hadde det blitt en tøff tur tilbake. Er ikke noe kjekt å kaste inn håndkleet, men det var nok fornuftig...

 

Og hvis Enzo sin båt ligger/lå på Grasholmen er det nok flere 34er i Stavanger...

Link to post
Share on other sites

Da må du hilse! :smiley:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Men båten til Enzo lå godt på plassen sin på Grasholmen klokken 22 i kveld. Men så ingen ombord. (Så over fra øyen på andre siden)

2200 da lå jeg nok i køya og boosta meg opp for ferden som startet 0700 Torsdag.

 

RED:

Nå klokken 09:29 ser jeg en seilbåt for sørgående passere Sørskot i fint driv. Litt for langt hold til at jeg kan se om det er en HR 34, men den har hvitt skrog og størrelsen kan stemme med en 34 foter. Later til å ha masthead rigg, men siden han går for stbd halser og jeg ser ham skrått bakfra fra bbd er jeg ikke helt sikker.

Det må ha vært meg for det kan umulig ha vært noen andre , seilte i nesten 2 døgn før jeg så en eneste annen fritidsbåt.

 

 

Ja. Regner med at det er han som ligger trygt fortøyd innenfor oss i Kr.sand gjestehavn.

Var nok meg ja.

 

Torsdag morgen fra Stavanger , fin bør nedover og utpå ettermiddagen så økte det på såpass at jeg fikk brytende bølger inn i cocpit bakfra , var oppe i pene 13knop for bare en liten fjert av fokka utrullet. Utpå kvelden så brakk jeg inn til Hidra (rasvåg ?) , startet derfra Fredag morgen 0800 og var framme i Kristiansand Fredag kveld der jeg plukket opp kona og ei venninne som er mannskap på veien hjem.

Har gått blindleia i dag før vi stakk ut og lenset oppover , ligger nå i Risør og seiler hjem i morgen. Ser ut som det kan bli litt regnvær og motorseiling men det er jo bare rundt 50mil igjen så det blir nok bra.

 

Båten .......

Ser vi bort fra at båten var plukket helt tom så var det slik jeg hadde tenkt meg , dette er en båt som i mine øyne virkelig ser ut som en seilebåt og jeg er velid fornøyd. Den er veldig myk i bevegelsene i mye sjø , retningsstabil og tyst. Med 19sek.m rett i hekken så kunne jeg slippe rorkulten over lengre tid og den bare styrte seg selv og gikk som et lokomotiv :yesnod:

Det var minimalt med fendre , ingen anker bak , ikke flagg lite av det som faktisk leveres med fra HR men jeg fikk tigd meg til flagg , litt tauverk og når jeg kom meg utpå i Stavanger så oppdaget jeg at det var med litt fendre alikevel.

Det er mye i denne som er på en annen måte enn den franske damen jeg leverte fra meg denne uken så jeg får håpe jeg blir godt vant med det.

 

Den Franske damen har fortsatt navnet Enzo og den Svenske veninnen heter mariette så jeg bør vel muligens bytte nick nå :confused:

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Behold navnet Enzo. er så forvirrende når folk bytter navn. Det er som Enzo vi husker deg uansett! :wink:

 

Høres ut til å være litt av en drømmebåt du har fått deg! Sikkert en veldig utfordrende og kjekk ut du har (hatt) også :yesnod:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

yr.no fungerer ofte meget dårlig på vind. De melder nesten alltid for lite. Det du kan stole mest på der er "Meteorologens varsel". Alt det andre inklusiv grafiske fremstillinger er automatisk generert etter datamodeller. Det er ikke vurdert at meteorologer før det går på nett. Du kan til tider finne stor mismatch mellom tekst i venstre spalte, som er datagenerert, og høyre spalte som er Meteorologens varsel.

 

 

For det første: Gratulere med ny båt Enzo. En av de bedre modellene fra HR.

 

Så dette med yr.no--- Hulda har var ute tidlig i uken da yr meldte 15 m/s for Hvaler. Det ser ut til at Hulda må bli hybel for meg i uke 35 i Tananger Havn. Jeg monterte derfor stormfokka og skulle ut å prøve. Man må forberede seg tidlig. Stormfokka er en nokså liten selvslående fokk kroket til kutterstaget. Gikk ut fra Strömstad og skulle opp å leke litt i Sekken. Noe jeg merket ganske tidlig i Norskerenna, var at dette var ualminnelige friske sekundmetere. Kom klar av den siste svenske øya og ut i rom sjø med W 15 m/s. Hulda er ei tung balje med 50% av depl. i kjølen/bunn av båten. Totalt depl. et sted mellom 12- og 13 tonn. Litt mot vinden, 6- til 7 knop på GPS. Baugen forsvant inn i en brottsjø, brunt Glomma-vann fosset akterover. Over taket på dekksalongen og ned i cockpit, så ut som disse galematiasene som har regatta nede i Roaring Forties. Vannet fossa gjennom glipene i hetta på redningsdrakta og landet i underbuksa uten at trøya ble våt. En brottsjø kastet Hulda i været så vi landet nede i en bølgedal med et brak. Dette er de spenstigste 15 m/s jeg noen gang har vært ute for. Og vinden startet om natta og jeg var ute samme formiddag. Jeg har ikke hatt så gøy på meget lenge. GPS hevdet at vi hadde vært oppe i 9,8 knop (måtte være verikalt da vi ramla av den ene sjøen). Krengningsmåleren ga 42 grader som maks. Man bør nok ta yr.no's vindmeldinger med en klype salt.

Link to post
Share on other sites

Da er vi kommet hjem.

Lå i natt i Kragerø og ble vekket klokken 0330 av en tresnekke som peiset rett i sida på oss mens vi lå ogsov ved brygga , kom meg opp på dekk og ropte HEEEEYYY men mannen som hadde skalla i oss gjorde som han ikke så meg så det ble litt skråling før jeg fikk stoppa dri***ekken som umulig kunne ha vært edru (var et helv.... leven og fyll på brygga der vi lå) , heldigvis så var det ingen skade jeg ikke bare kan polere bort men det ødela nattesøvnen.

Startet i morges videre hjemover og fikk alt slags vær ,sol,regn,vindstille og mye vind. Utenfor svenner så kom det en byge som sluppet ut av en sekk og det var dråpen som fikk det til å renne over for kryssfokka , den revnet en god meter i akterliket men det er nok bare å lappe den så holder den vel fram til jeg får nye seil.

 

Oppsummert en veldigfin tur

Link to post
Share on other sites

Artig tråd, selv for meg som ikke skjønner et døyt av seilbåter.... Vet hva storseilet er, men der stopper det :smiley:

Alltid moro å lese om folks ny-anskaffelser, og erfaringer med dem.

 

Liker seilfolkets holdning til vær og vind, at båter kan være ute selv om det ikke er vindstille og skyfritt....

 

Gratulerer med båten :flag:

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Link to post
Share on other sites

Da er vi kommet hjem.

Lå i natt i Kragerø og ble vekket klokken 0330 av en tresnekke som peiset rett i sida på oss mens vi lå ogsov ved brygga , kom meg opp på dekk og ropte HEEEEYYY men mannen som hadde skalla i oss gjorde som han ikke så meg så det ble litt skråling før jeg fikk stoppa dri***ekken som umulig kunne ha vært edru (var et helv.... leven og fyll på brygga der vi lå) , heldigvis så var det ingen skade jeg ikke bare kan polere bort men det ødela nattesøvnen.

En kompis av meg som hentet en større grand soleil fikk en snekke i skutesiden sent om natta i fjor juni. Det var i Risør. Det er nok en del partysteder man bør unngå på sørlandet... :sad:

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...