Fevik 23 Startet 8.Juni.2008 Link til dette innlegget Startet 8.Juni.2008 Da var jomfruturen unnagjort i nyoppusset båt...og det gav mersmak..!! Men også en liten bismak.. Etter en 20 min.kjøring slo oljetrykksvasleren ut. Jeg stoppet motoren,sjekket olje,,alt ok,startet opp på nytt og da var alt i orden. Kunne heller ikke høre noe forskjell i lyden på motoren når dette skjedde. Dette sjedde en 3-4 ganger i løpet av helga... Hadde ikke problemer med dette når jeg prøvde båten i fjor sommer,og det eneste jeg har gjort siden da er å skifte oljen. Trøster meg selv med at det er oljetrykksbryteren det er feil på,så får vel skifte den. Hva tror dere..noen som har noen erfaring rundt dette på en sånn motor...? Blir veldig glad for tips...også hvor man får tak i ny føler.. Sitér dette innlegget Link to post
Elvegris Svart 24.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2008 Hei Fevik. Har ikke hatt dette problemet med denne motoren. Ofte på dieselmotorer som får varsling for oljetrykk er det bare føleren som må byttes. Det du kan gjøre for å sjekke dette er å koble fra bryteren, evt koble sammen lederene til bryteren. Ta en tur og se om alt går bra. Ny føler kan sikkert kjøpes fra Yanmar Norge AS. Tlf 64834350 Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 24.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2008 Monter på en passende lang slange med et T-stykke i enden.Monter oljetrykksgiveren i det ene løpet og et manometer i det andre. Da har du muligheter til å kontrollere det faktiske oljetrykket og funksjonen på giveren. Sitér dette innlegget Link to post
Elvegris Svart 24.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2008 Nå ble jeg litt blyg,,satt på jobb i tlf med leverandør, skummet baatplassen etter emner om yanmar og svarte fort og gæli på henvendelsen til deg Fevik. Jeg så at ingen hadde svart så jeg prøvde. Det jeg mente er at hvis motorn går fint og ikke går varm, da har du oljetrykk. Oljetrykk vil si evnen motoren har til å fordele olje fra bunnsump til topp av motor. Oljetrykksføleren er en NO (normally open) bryter som lukker seg i det oljen når så høyt opp i motorn som motorprodusenten krever og leder strøm fra den ene polen til den andre på føleren. Da er det en lukket krets og kontrollampen får et plusssignal i begge ender og slukker. Hvis ikke oljen når dette punktet har du for lite olje eller en seriøs lekkasje. Hvis du ikke har tilgang på et manometer så er mitt forslag en enkel måte å sjekke om føleren er kass. Det som er viktig hvis du prøver mitt er at du følger med på tempen til motorn og ber til GjeddeGuden om at ikke den er kass også. Vaia Con Dios Sitér dette innlegget Link to post
NEPTUN-LE6621 Svart 25.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2008 Har overhalt ein Yanmar YSE 12 i båten,og her funka ikkje "givaren" i det heile...... pluss at det var eir på pluggtappen..... Skift heile givaren så kan du stole på den igjen :o) ...vertfall viss motoren er noen år gammal.... Sitér dette innlegget **Båtfolk** -Vassendgutane- Link to post
tom-ass Svart 25.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2008 Jeg hadde YSE12 i en tidligere båt, der var det oljetrykk på rundt 3 når motor var kald, så gikk oljetrykket gradvis nedover ettersom motoren ble varmere. Når motoren var driftsvarm gikk den på mellom 0,5 og 1. Jeg bytta giver og instrument uten at det hjalp, så jeg sjekka olje med jevne mellomrom og ga f**n i oljetrykket. Motoren gikk de to sesongene jeg hadde den, og neste eier hadde den i en sesong uten problemer. Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Tranen2 Svart 25.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2008 (redigert) Elvegris skrev: Oljetrykksføleren er en NO (normally open) bryter som lukker seg i det oljen når så høyt opp i motorn som motorprodusenten krever og leder strøm fra den ene polen til den andre på føleren. Da er det en lukket krets og kontrollampen får et plusssignal i begge ender og slukker. Hvis ikke oljen når dette punktet har du for lite olje eller en seriøs lekkasje. Vaia Con Dios Pussig. ALLE oljetrykksbrytere jeg har vært borti er NC. Den åpner seg ved et trykk over påstemplet verdi. Dette får oljetrykkslampen som er koblet til pluss til å slukke... Oljetrykksmåleren aner ingenting om oljen har nådd "punktet" der oljen skal komme opp til, kun trykk eller ikke trykk. Det er fullt mulig at en motor havarerer pga manglende smøring selv om oljetrykket er normalt. Tenk bare på tette oljekanaler... Redigert 25.Juni.2008 av Tranen2 (see edit history) Sitér dette innlegget Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post
Fevik 23 Svart 28.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2008 Hei..og takk for svar..! Har målt oljetrykket..og det gav ikke utslag på manometeret,så føleren er i orden. Har nå skiftet oljepumpe+lokk,også det uten hell. Tror oljepumpehuset er så slitt at ikke pumpa klarer å lage trykk uten litt hjelp. Er det en seperat del å få tak i...? Så det i noen delefilmer. Tok opp banjokobling på rør som går til toppen og fylte opp med olje og startet,og fikk da trykk. Huset er vel så slitt,at det blir for stor klaring til å skape noe trykk. Litt slitsomt å drive og fylle opp der hver gang man skal utpå sjøen.. Må vel av med fronten på motoren..og det reimhjulet sitter sikkert greit fast etter noen og tjue år.. Noen som veit om oljekanalen fra pumpa går rett til den banjoskruen...? Må tenke om man kan koble seg inn der med en egen separat pumpe..? Blir glad for innspill :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.