Jump to content

Oljetrykk Yanmar yse 12


Fevik 23

Recommended Posts

Da var jomfruturen unnagjort i nyoppusset båt...og det gav mersmak..!!

Men også en liten bismak.. Etter en 20 min.kjøring slo oljetrykksvasleren ut. Jeg stoppet motoren,sjekket olje,,alt ok,startet opp på nytt og da var alt i orden. Kunne heller ikke høre noe forskjell i lyden på motoren når dette skjedde. Dette sjedde en 3-4 ganger i løpet av helga... Hadde ikke problemer med dette når jeg prøvde båten i fjor sommer,og det eneste jeg har gjort siden da er å skifte oljen. Trøster meg selv med at det er oljetrykksbryteren det er feil på,så får vel skifte den. Hva tror dere..noen som har noen erfaring rundt dette på en sånn motor...? Blir veldig glad for tips...også hvor man får tak i ny føler..

Link to post
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hei Fevik.

 

Har ikke hatt dette problemet med denne motoren. Ofte på dieselmotorer som får varsling for oljetrykk er det

bare føleren som må byttes. Det du kan gjøre for å sjekke dette er å koble fra bryteren, evt koble sammen

lederene til bryteren. Ta en tur og se om alt går bra. :sailing:

Ny føler kan sikkert kjøpes fra Yanmar Norge AS. Tlf 64834350

Link to post
Share on other sites

Monter på en passende lang slange med et T-stykke i enden.Monter oljetrykksgiveren i det ene løpet og et manometer i det andre. Da har du muligheter til å kontrollere det faktiske oljetrykket og funksjonen på giveren.

Link to post
Share on other sites

:diving: Nå ble jeg litt blyg,,satt på jobb i tlf med leverandør, skummet baatplassen etter emner om yanmar og svarte fort og gæli på henvendelsen til deg Fevik. Jeg så at ingen hadde svart så jeg prøvde.

 

Det jeg mente er at hvis motorn går fint og ikke går varm, da har du oljetrykk. Oljetrykk vil si evnen motoren har til å fordele olje fra

bunnsump til topp av motor. Oljetrykksføleren er en NO (normally open) bryter som lukker seg i det oljen når så høyt opp i motorn som motorprodusenten krever og leder strøm fra den ene polen til den andre på føleren. Da er det en lukket krets og kontrollampen får et plusssignal i begge ender og slukker. Hvis ikke oljen når dette punktet har du for lite olje eller en seriøs lekkasje.

 

Hvis du ikke har tilgang på et manometer så er mitt forslag en enkel måte å sjekke om føleren er kass.

Det som er viktig hvis du prøver mitt er at du følger med på tempen til motorn og ber til GjeddeGuden om at ikke den er kass også.

 

Vaia Con Dios

Link to post
Share on other sites

Har overhalt ein Yanmar YSE 12 i båten,og her funka ikkje "givaren" i det heile...... pluss at det var eir på pluggtappen.....

 

Skift heile givaren så kan du stole på den igjen :o) ...vertfall viss motoren er noen år gammal....

**Båtfolk**

-Vassendgutane-

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde YSE12 i en tidligere båt, der var det oljetrykk på rundt 3 når motor var kald, så gikk oljetrykket gradvis nedover ettersom motoren ble varmere. Når motoren var driftsvarm gikk den på mellom 0,5 og 1.

 

Jeg bytta giver og instrument uten at det hjalp, så jeg sjekka olje med jevne mellomrom og ga f**n i oljetrykket. Motoren gikk de to sesongene jeg hadde den, og neste eier hadde den i en sesong uten problemer.

Bygdetulling med båtførerbevis!

Link to post
Share on other sites

:diving: Oljetrykksføleren er en NO (normally open) bryter som lukker seg i det oljen når så høyt opp i motorn som motorprodusenten krever og leder strøm fra den ene polen til den andre på føleren. Da er det en lukket krets og kontrollampen får et plusssignal i begge ender og slukker. Hvis ikke oljen når dette punktet har du for lite olje eller en seriøs lekkasje.

 

Vaia Con Dios

Pussig. ALLE oljetrykksbrytere jeg har vært borti er NC. Den åpner seg ved et trykk over påstemplet verdi. Dette får oljetrykkslampen som er koblet til pluss til å slukke... Oljetrykksmåleren aner ingenting om oljen har nådd "punktet" der oljen skal komme opp til, kun trykk eller ikke trykk.

 

Det er fullt mulig at en motor havarerer pga manglende smøring selv om oljetrykket er normalt. Tenk bare på tette oljekanaler...

Edited by Tranen2 (see edit history)

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Share on other sites

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...