Jump to content

Noen med sensor VSD trykkvannspumpe her?

Lotus

Recommended Posts

Bestilte meg akkurat en trykkvannspumpe som skal levere jevn vannstrøm under alle forhold.

Noen som har erfaring med Jabsco Sensor Max 17 Variable Speed Drive eller en tilsvarende pumpe fra Flojet?

Er de så bra som reklamen skal ha det til? Uten pulsering i vannstrømmen og tilnærmet lydløs funksjon virker jo unektelig litt for godt til å være sant? På den annen side er jeg fornøyd bare den bråker og pulserer litt mindre enn min gamle pumpe.

Og for tilsammen 1575 kroner inkl. frakt, moms og tollgebyr ferdig levert på døra, kan jeg i alle fall ikke klage på prisen.

Har hatt disse i mine 2 siste båter og er meget fornøyd. Når du åpner vannkranen merker du at trykket faller en del før pumpen får opp farten men den gir jevn vannstrøm etter dette og støyer vesentlig mindre enn tilsvarende pumper med vanlig trykkbryter. Disse enten står eller går på 100% og det er på full fart de støyer mest.

I nåværende båt har jeg akkumulatortank i tillegg til en eller annen form for akkumulator i røropplegget (antagelig en større luftlomme i rørene som ikke vil ut). Dette gjør at pumpen har veldig lett for å gire seg opp i full fart uten at det egentlig er behov for det.

Et tips for alle slike pumper er å lime en skumgummiplate til skottet, lime på en finerplate utenpå denne og så skru pumpen fast i platen. Da fjerner du den støyen som forplanter seg i skottet.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Bra å høre at du er fornøyd. Det lover godt for min pumpemontering.

Takk for ideene om skumplast eller øyeskruer med strips. Siden pumpen ligger nesten vannrett hos meg, festet direkte på noe lektegreier, blir det blir det en sandwich med to tynne finerplater og litt skumplast i midten. Holder det med en centimeter tykkelse på skummet? Er temmelig trangt nedi der.

Edited by Lotus (see edit history)

• 3 weeks later...

Da er pumpen montert. Selve monteringen var noe knot, men resultatet var særdeles bra.

Med full guffe på varmt+ kaldt kraner både på bad og i bysse, bråker pumpa omtrent likt som den game 17 liter/minutt pumpa. I alle andre sammenhenger er det utrolig bra. Med halv guffe på en kran, er den tilnærmet lydløs. Det aller beste er imidlertid at vannstrømmen er akkurat som hjemme i heimen; jevn og fin og uten variasjoner.

Monteringen var en utfordring. Det er brukt 1 kv.mm ledningsdimensjon ut fra pumpa (trekker inntil 12A, men jeg klarte ikke å få den til å bruke mer en drøye 9A). Etter 5 cm henger en firkantet plastboks på ca 5 x 4 x 4 cm som er støyfilter. Ledningene går bare rett inn og ned i diverse elektronikkgreier som er støpt inn i epoxy eller noe som ligner. Det betyr at skjer det et brudd i en av de 3 ledningene,er det ikke mulig å lodde/reparere og hele pumpa er plutselig ubrukelig. Monterte pumpa og denne EMI-boksen på en egen plate og stripset opp, teipet og klamret strekkavlastning etter alle kunstens regler. Satser på at det holder veldig lenge.

Selv om pumpa svarer til forventningene og mere til, er jeg litt skuffet over at man ikke i det minste kunne spandert på 2,5 kv.mm ledning og skikkelige gjennomføringer. Dette er jo en dings som vibrerer i alle fall litt under bruk.

Även jag har positiva erfarenheter av denna pumptyp. mycket tystare i de flesta driftssituationer och jämnare flöde.

Beträffande accumulatortank så hade jag sådan sedan tidigare, när jag monterade pumpen. Det fungerade fint.

Men så läste jag i dokumentationen att det var onödigt med accumulatortank, så för att inte fara omkring med onödiga kilon så rev jag ut accumulatortanken. Men då fick jag den effekten att vattnet 'tvekade' när jag öppnade kranen. Så dit med accumulatortanken igen och allt blev perfekt som tidigare. Vattnet kommer direkt när man öppnar kranen, precis som hemma. Och pumpen snurrat igång mjukt och tyst och letar upp rätt varvtal efter behov. Men liksom SveinHa beskriver så kan det innebära att pumpvarvtalet svävar lite innan det blir konstant. :cheers:

Edited by ebonita (see edit history)

Har ingen akkumulatortank. Ingen problemer med at pumpen girer seg opp eller ned når jeg ikke vrir på kranen. Perfekt vannstrøm uansett. HVis jeg åpner en kran litt forsiktig, starter pumpen med bare noen få omdreininger for deretter å øke farten når jeg åpner kranen mer.

Vrir jeg en kran fullt åpen så kjapt jeg klarer, girer pumpen seg opp litt ekstra i et sekund før den går ned igjen til riktig turtall, men det stuntet gjorde jeg bare for å teste. Normalt tapper man i litt roligere tempo, spesielt i båt der vanntanken er av begrenset størrelse. Da er det bare helt perfekt. Beste trykkvannspumpa jeg har hatt.