Jump to content

Ladeproblemer Mercruiser

sas

Recommended Posts

Høres ut som samme dynamo som jeg har på min 99 modell 5 liter mercruiser forgassermotor, jeg har hatt ett par tilfeller der den tykkeste kabelen som går fra B eller B+? har brent av en gang og løsnet fra kabelsko en annen gang, førstnevnte gang skyldest nok dette en dårlig kontakt, og andre gangen ingen kontakt i det hele tatt :cryin: Jeg mistet selvfølgelig ladespenning ved begge tilfellene, så mitt forslag om det ikke allerede er gjort er at du bør gå over ledninger og koblinger på dynamo m.m, men siden du beskriver det som en periodisk feil, er det nok også sannsynlig at noe er deffekt med dynamo/likeretter...

Har nå sjekket ledningene. Finner ikke noe direkte feil, men den orasje ledningen som går til starteren blir veldig varm i nærheten av dynamoen. Skal få testet dynamoen i morgen. Tror ikke det er noen feil på den, men en sjekk er vel smart alikevel. Det er ikke riktig at den oransje kabelen blir så varm at man nesten ikke kan holde den i hånda. Noen som har erfarin?

Du snakker her om samme kabel som jeg har nevnt tidligere her i tråden, jeg har hatt 2 tilfeller med denne, ene gangen var den brent av, andre gangen løsnet i kabelsko, har ikke sjekket temp på denne ved drift, men en 55 amper dynamo skulle vel levere noe sånt som en 750 watt, så om en har stort forbruk, altså opp mot dynamoens grense, er vel egentligen denne kabelen underdimensjonert. 750 watt ved 13,8 volt krever kabel av dimensjon, neste gang min "orange" kabel feiler, skifter jeg den ut med en kraftigere. Vel og merke kan dårlig kontakt her også gi unormal oppvarming.

Ett annet tips, bruk ett eksternt voltmeter (f.eks ett multimeter) og sjekk ladespenningen direkte på batteriet, dersom du har litt krypstrømmer og småfeil lenger uti systemet, kan dette påvirke voltmeteret du har på dashbordet, Når jeg slår på lanternen spesielt, faller spenningen på dashbordvoltmeteret mitt med en hel volt, men da jeg sjekket på batteriet, var det her ingen feilsymtom, så da har jeg mest sannsynlig en liten jordfeil eller så uti ledningsnettet, men ikke av en så stor grad at den påvirker fra start av.

Hvis en ledning blir varm har man en unaturlig høy strømgjennomgang i kabelen uten at en sikring ryker. Det mest naturlige er da å lete etter et spenningsfall i en annen krets som gjør at ladestrømmen går gjennom feil kabel.

Det er mest naturlig å da sjekke spenningsfallet i ladekretsen mellom b+ på dynamoen og batteri + samt B- på dynamoen og batteri minus.

Det er ikke utenkelig at dette er en senseledning eller lignende, og at et spenningsfall i ladekretsen fører til at en del ladestrøm også går gjennom den tynne kabelen.

To parallellkoblede kretser hvor den ene kretsen får økt strømgjennomgang på grunn av spenningsfall i den andre.

Hvis du ikke har kompetanse til å måle feilen, monter en ekstra kabel mellom B+ på dynamo og batteri for å så sjekke temperaturutviklingen i den tynne kabelen.

Lykke til.

Jeg har nesten tilsvarende problem på min mercruiser 350 gasser. 96mod. der er ladingen død når jeg starter motor. må liksom gi litt gass for å få satt ignag ladingen.. men under cruising detter ladingen ned på 12,5V. altså hvis jeg kjører på høyere turtall blir ladingen borte.. Og ja, dette høres ut som en reim som er slakk eller slitt. men det er det ikke. helt ny og har vært prøvd veldig stram også... På tomgang lader den 13,7v ved full throttle lader den ikke over hodet. har sjekket børster.. kanskje noen har ett stalltips til meg?

Et tang amperemeter er veldig greit å ha, for da kan du også måle strømmen for å finne ut hvor den eventuelt tar veien.

Det vil alltid være problemer med å resonere seg frem til muige årsaker til slike problemer, for båtenes ladesystem er så forskjellige.

Man må bruke et tang amperemeter for å få noen enkle svar først.

Lader dynamoen eller detter den fysisk ut, er det et laderele som kobler inn et defekt batteri når du gir litt gass etc.

Løp og kjøp et tang amperemeter og sjekk multimeteret om dette viser riktig.

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Jeg har nesten tilsvarende problem på min mercruiser 350 gasser. 96mod. der er ladingen død når jeg starter motor. må liksom gi litt gass for å få satt ignag ladingen.. men under cruising detter ladingen ned på 12,5V. altså hvis jeg kjører på høyere turtall blir ladingen borte.. Og ja, dette høres ut som en reim som er slakk eller slitt. men det er det ikke. helt ny og har vært prøvd veldig stram også... På tomgang lader den 13,7v ved full throttle lader den ikke over hodet. har sjekket børster.. kanskje noen har ett stalltips til meg?

Jeg har også opplevd at ladespenningen har sunket noe når en har kjørt opp på cruisingfart, dette problemet har vært fraverende lenge nå, men som sagt stoler ikke jeg dashbordvoltmeteret, da jeg har målt rett på batteriet angående lanternene som nevnt tidligere her, og da var ikke spenningsfallet her tilfelle, tror altså at en kan bli litt lurt av voltmeteret på dashbordet, da denne vel måler over ett eventuellt spenningsfall langt ute i ledningsnettet, eller kan bli forstyrret av andre ting, eneste jeg har funnet som kan påvirke ladespenning på batteriene er om jeg spiller høyt på stereon med 2 stk basser, da kan den droppe ett par desimaler på målt ladespenning på batteriene. Mine batterier er forøvrig nye i fjor og identiske, ingen tegn til at disse er dårlige, starteren skinner like lett på batteri 1 som 2, eller som når begge er inne.

At ikke ladingen er tilstedet med det samme du starter opp, om du starter opp med 600 rpm, tror jeg ikke det er så unormalt at du gjerne må opp i en 1000 rpm før ladespenningen stiger til ønsket verdi, men da bruker den også å holde seg der selv om en slipper av gassen til tomgang igjen

Redigert av SeaRaymond (see edit history)
  • 15 år senere...

Hei. Eg har liknande problem med min mercruiser 4,2 D-Tronic. Bruka meir enn den lada og må lade opp batteri når eg kommer i havn. Veldig tynn ledning frå b+ som det er opplagt (Max 4mm2) eg ønsker å korte ned lengde og auke tvarrsnitt som skisse nede til venstre på bilde, da vert det Max 1 meter ledning frå dynam til batteri og eg tenker å bruke 16 eller 25mm2, men må eg fjerne noko av IMG_4753.jpeg.70a7d6c417be11523a25dc64413a38e8.jpegden eksisterande leidningane eller kan det vere som det er?

nokon som har erfaring med dette?

det er teikna inn eit forslag oppe til Høgre også men dette er ikkje ønskelig pga lengde sjølv om det i prinsippet er likt. Takksam for svar frå Nokon som veit:)

IMG_4753.jpeg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...