Jump to content

Hvor får man tak i blandebend (exhaust elbow) til Perkins?

tetra

Recommended Posts

Blandebendet til min Perkins 4.236 med en Bowman varmeveksler har tatt kvelden og jeg må få tak i et nytt. Det var ikke så lett. Jeg kontaktet Universal Diesel som i utgangspunktet sa de ikke kunne skaffe, men i hvert fall prøvde og da bestilte en del fra England. Den passet dessverre ikke, dvs flensen passet nok, men den rørstussen som vannet kommer inn i står på toppen og stanger da inn i en del av varmeveksleren. På den jeg hadde var den vinklet litt til siden.

Varmeveksleren dette skal kobles på heter Bowman PE390-3566 og har en åttekantig flens, (men den delen jeg hadde var faktisk firkantig, og det virket jo da de fire hullene jo traff).

PE390-3674 på side 21 i http://www.ejbowman.co.uk/pdf/marine.pdf er vel ekvivalent, flensen bendet skal festes i er den som er lengst borte, og man ser at en del av varmeveksleren stikker ut over den, så rørstussen kan ikke gå rett opp, eller den må ikke være for nær. Bendet bør også bøye minst 45 grader nedover, ellers blir det ikke plass.

Alle tips på hvor jeg kan få tak i en ny del mottas med takk.

Jeg kjøpte nytt til min Perkins 4108 hos Euromarine i Stavanger, levert på få dager til en mye lavere pris en Universal Diesel kunne skaffe til. Jeg sendte bilder av det gamle pr mail slik at jeg var sikker på å få rett type.

Euromarine .... Mob 92449483.