DelCasa Startet 9.Juni.2008 Del på Facebook Startet 9.Juni.2008 Hva gjør man med kast i akselen som oppstår etter at man har dratt motoren i full revers? Holdt på å gå på grund igår, med det resultat at akslingen flikk litt for mye juling. Motoren beveger seg nå til sidene ved gange. Flytter seg en 1-2 cm per omdreining. Girkassa er ok. Selve motoren også. Eller vil det kanskje se sånn ut om ett av bladene på propellen har vært borti noe...? Typisk dette! Fikk jo orden på turboen og diverse annet på lørdag, så går det mindre enn 24 timer, så er det på'n igjen... Sitér dette innlegget Link to post
Land fast Svart 9.Juni.2008 Del på Facebook Svart 9.Juni.2008 Har du sjekket om motorfestene dine er iorden, sprekker eller løse. Kan også sjekke koblingen mellom aksling og gir for eventuel slark her, siden denne har fått litt påkjenning ved kraftig reversering (gir skift). Hadde du skadet propellen skulle du vell merket dette. Håper at dette er en bagatell som lar seg ordne lett slik at sommeren kan nytes som den skal, uten bekymringer. Mvh. Land fast Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 9.Juni.2008 Del på Facebook Svart 9.Juni.2008 Girkassa di er ikke ok lenge hvis du ikke gjør noe med skjevheten snarest. Ta båt på land, inspiser propell, evt trekk aksling og mål kast. Alternativ hvis du ikke gjør noe er total havari. Sitér dette innlegget Link to post
onkelmusa Svart 9.Juni.2008 Del på Facebook Svart 9.Juni.2008 Hei Veldig merkelig at bakking skulle føre til kast i akslingen. Høres ut som at det enten er noe som er løst, eller ubalanse i propellen, eventuelt en kombinasjon. Uansett kjør ikke med dette, det kan fort bli dyrt og føre til havari. Sitér dette innlegget Link to post
Frivakten Svart 10.Juni.2008 Del på Facebook Svart 10.Juni.2008 Falt kilen av så propellen egentlig har løsnet og "sitter" litt i koningen? Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
roaldbj Svart 10.Juni.2008 Del på Facebook Svart 10.Juni.2008 Det er enda et par uker til St.Hans. Dersom du får løftet opp båten så fort som mulig kan du være ute igjen allerede til helga. Jeg kan i utgangspunktet ikke tro at kraftig rversering gir kast i akslingen din. Derimot har jeg mer tro på teorien til Krisida Magni, alternativt at motoren har blitt dratt noe skjevt ved kraftig reversering, eksempelvis grunnet gamle/dårlige motorlabber. Hansi har på ny en grei anbefaling. En ting er ganske sikkert: dette går ikke over av seg selv og vil ganske garantert gi deg ubehageligheter fremover om du ikke finner årsaken til den store motorvibrasjonen. Du kan eventuelt starte med å inspisere motorlabbene dine. Sitér dette innlegget Link to post
Tore B Svart 10.Juni.2008 Del på Facebook Svart 10.Juni.2008 Heller til teorien om løse motorfester med mindre du har thrustlager på akslingen. Ved kraftig bakking blir jo motoren trukket kraftig bakover, det kan jo være en svakhet som har ligget latent, men som ikke blir oppdaget før den ble utsatt for unormalt stor belastning. Sitér dette innlegget Link to post
DelCasa Svart 10.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juni.2008 Takk for svar av dere alle! :) Jeg kommer til å ta den opp på land for inspeksjon. Og nei, båten ligger i ro og har ikke vært i gange siden hendelsen. Ser nesten ut som det er akslingen imellom girkassen og starten på hylsa - det er der det kaster seg mest. Får bare håpe at det ikke koster skjorta å rette på det... Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 11.Juni.2008 Del på Facebook Svart 11.Juni.2008 tror også det er motorfestene. kanske du kan løfte forsiktig på hvert feste med brekkjærn for å sjekke. Eventuelt gire litt for -og akterover mens du sjekker om motoren "flytter" på seg. Sitér dette innlegget Link to post
DelCasa Svart 11.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juni.2008 Jo, men vil løse motorfester alene kunne stå for at motoren beveger seg fra side til side da? Bør det ikke være en eller annen ugjevnhet ett eller annet sted som smitter inn via akselen til motoren? Som propellen f.eks? For om dette bare er motorfestene, har jo jeg hatt mer flaks enn noen tror jeg... Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 11.Juni.2008 Del på Facebook Svart 11.Juni.2008 Motoren din kan ha blitt vridd litt sidelengs i akterkant under bakkingen, dette vil kunne gi det kastet du merker. Jeg tror du må løsne akslingen fra klemflensen, eller klemflensen fra girkassa og måle avstand med søkeblad i posisjonene kl 3 - 6 - 9 og 12 i forhold til aksling/klemflens for å se om du har fått skjevhet på motoren. Dette kan gjøres mens måten ligger på sjøen. Perosedyren er beskrevet i en annen tråd her på BP. Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 11.Juni.2008 Del på Facebook Svart 11.Juni.2008 (redigert) hvis det ikke er merker på propellen som tyder på at du har vært borti noe tror jeg det ikke kan bli kast selve akslingen bare med å trekke full revers. Er det lenge siden motorfester ble byttet? det virker sansynligvis at noe slikt som roaldbj beskriver har skjedd. Redigert 11.Juni.2008 av traust (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
DelCasa Svart 11.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juni.2008 roaldbj: Takk for god info! Fant noen tråder her som beskrev endel om denne klemflensen - greit med slike forum!! traust: Aner ikke når de ble byttet sist. 92-modell med ettermontert ny motor (Yanmar 88Hk TD/4JH2-DTE). Lot merke til at det lå ett eller annen firkantet med hull i, i kjølsvinnet. Mulig det er fra en av motorfestene for jeg har ikke sett noe der før. Uansett, nå er det influensa som herjer, så jeg får vente til den har rast fra seg... Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 11.Juni.2008 Del på Facebook Svart 11.Juni.2008 Lot merke til at det lå ett eller annen firkantet med hull i, i kjølsvinnet. Mulig det er fra en av motorfestene for jeg har ikke sett noe der før. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 11.Juni.2008 Del på Facebook Svart 11.Juni.2008 Flott, vet ikke om du fant dette innlegget: https://baatplassen.no/i/index.php?s=&s...st&p=348950 Under har jeg lagt inn skissen fra Sverre Olav som viser avstanden mellom aksling og klemflens i de fire retningene radialt. Sitér dette innlegget Link to post
C-marine Svart 11.Juni.2008 Del på Facebook Svart 11.Juni.2008 Det burde jo ikke bli kast i akslingen, med mindre du har en aksling som ikke tåler påkjenningen. Laget for mindre motor størrelse, eller at den er blitt skadet på en annen måte. God bedring til deg og motoren Sitér dette innlegget Båter: Yamarin 4410/ Yamaha 40hk, Gplast 700SE/yanmar 120hk, Andunge/seil, Aquaquick MS 300/5hk tohatsu Enda en med båt lappen! Link to post
avsluttet Svart 11.Juni.2008 Del på Facebook Svart 11.Juni.2008 (redigert) kanskje det er en av gummiklossene du ser i kjølsvinet. Yanmar har på noen av motorene sine litt spesielle motorfester med 2 gummiklosser. Redigert 11.Juni.2008 av traust (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
DelCasa Svart 11.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juni.2008 Herre min hatt så glad jeg er for deres hjelp!! Dere skulle bare visst! Jeg vurderer nå faktisk å la en profesjonell se på dette for om motoren må justeres, evt nye fester må på plass (som kanskje er like greit i og med at jeg ikke aner når det ble gjort sist) så er dette vel ett stykke arbeid som gjør det noe komplisert for meg. Jeg skal iallefall skru løs klemflensen og gjøre målingen, så får vi se. Tusen takk for meget god informasjon og hjelp til dere alle!! Sitér dette innlegget Link to post
Frivakten Svart 11.Juni.2008 Del på Facebook Svart 11.Juni.2008 Maser igjen, men har du sjekket propellen? Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
DelCasa Svart 11.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juni.2008 (redigert) Bare å mase. hehe Nei - eller, ihvertfall ikke nøye nok. Det vil også bli gjort før jobben blir "satt bort". Men har nok ikke vært borte i noe. Jeg rakk å bakke unna før det gikk for langt. Hadde med meg 3 andre personer som kjente til dette med å gå på grund, og de sa klart at dette ikke var noe. Det var kun ett smell, og det kom når jeg satte giret i revers. Ellers så merket jeg ikke noe. Ikke noe "butting" eller skraping - heller ingenting som tydet på at jeg var borte i noe på bunnen. Rorfestet er montert under probellen, så det ville vært det første som gikk om jeg traff noe. Eneste er jo om jeg virvlet opp noe stein eller annet når jeg kastet maskineriet i full bakking. Men dette er tolkninger og teorier. Propellen skal sjekkes nøye uansett. Redigert 11.Juni.2008 av DelCasa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Frivakten Svart 11.Juni.2008 Del på Facebook Svart 11.Juni.2008 Propellen er festet med en kile som kan ha tæret og dermed løsnet. Koningen kan gjøre at propellen har godt nok feste for kjøring fremover, men løsne helt ved f.eks brå bakking. Snakker om erfaring Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
C-marine Svart 11.Juni.2008 Del på Facebook Svart 11.Juni.2008 Hadde du stor fart da du kastet den i revers/bakking? Sitér dette innlegget Båter: Yamarin 4410/ Yamaha 40hk, Gplast 700SE/yanmar 120hk, Andunge/seil, Aquaquick MS 300/5hk tohatsu Enda en med båt lappen! Link to post
DelCasa Svart 11.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juni.2008 Jeg kom meg til land for egen maskin, det inkluderte noe bakking ved brygga når jeg la til, og det gikk greit. Farten var lav. Jeg holder ca 5 knop ved 1400 o/min og lå på ca 2000 o/min når bakkingen fant sted, tipper rundt 7 knop. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 11.Juni.2008 Del på Facebook Svart 11.Juni.2008 For meg som har motorbåt er det alltid interessant å følge diskusjoner om vibrasjoner i båten. Jeg håper at DelCasa får lagt ut noen bilder som gir grunnlag for å vurdere hva som har skjedd. Jeg har vært ombord i motorbåter hvor eieren har akseptert at det ved spesielle omdreiningstall "skal" være litt vibrasjon. Som regel kommer denne vibrasjonen av feil ved propell/aksling/motorplassering. Jeg fikk selv en liten vibrasjon i båten for et par år siden ved noen turtall. Måling av aksling viste et lite kast og måling av propell viste ett lite avvik. Se bl.a. denne tråden: https://baatplassen.no/i/index.php?s=&s...st&p=430706 Under viser jeg noen målinger jeg deltok i av propell og aksling: Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.