Jump to content

Kast i aksling etter brå bakking

DelCasa

Recommended Posts

Hva gjør man med kast i akselen som oppstår etter at man har dratt motoren i full revers?

Holdt på å gå på grund igår, med det resultat at akslingen flikk litt for mye juling. Motoren beveger seg nå til sidene ved gange. Flytter seg en 1-2 cm per omdreining. Girkassa er ok. Selve motoren også.

Eller vil det kanskje se sånn ut om ett av bladene på propellen har vært borti noe...? :confused:

Typisk dette! Fikk jo orden på turboen og diverse annet på lørdag, så går det mindre enn 24 timer, så er det på'n igjen... :nonod:

Har du sjekket om motorfestene dine er iorden, sprekker eller løse. Kan også sjekke koblingen mellom aksling og gir for eventuel slark her, siden denne har fått litt påkjenning ved kraftig reversering (gir skift). Hadde du skadet propellen skulle du vell merket dette. :cryin:

Håper at dette er en bagatell som lar seg ordne lett slik at sommeren kan nytes som den skal, uten bekymringer. :drink:

Mvh.

Land fast

Det er enda et par uker til St.Hans. Dersom du får løftet opp båten så fort som mulig kan du være ute igjen allerede til helga. Jeg kan i utgangspunktet ikke tro at kraftig rversering gir kast i akslingen din. Derimot har jeg mer tro på teorien til Krisida Magni, alternativt at motoren har blitt dratt noe skjevt ved kraftig reversering, eksempelvis grunnet gamle/dårlige motorlabber. Hansi har på ny en grei anbefaling. En ting er ganske sikkert: dette går ikke over av seg selv og vil ganske garantert gi deg ubehageligheter fremover om du ikke finner årsaken til den store motorvibrasjonen. Du kan eventuelt starte med å inspisere motorlabbene dine.

Takk for svar av dere alle! :)

Jeg kommer til å ta den opp på land for inspeksjon. Og nei, båten ligger i ro og har ikke vært i gange siden hendelsen.

Ser nesten ut som det er akslingen imellom girkassen og starten på hylsa - det er der det kaster seg mest.

Får bare håpe at det ikke koster skjorta å rette på det... :nonod:

Jo, men vil løse motorfester alene kunne stå for at motoren beveger seg fra side til side da?

Bør det ikke være en eller annen ugjevnhet ett eller annet sted som smitter inn via akselen til motoren? Som propellen f.eks?

For om dette bare er motorfestene, har jo jeg hatt mer flaks enn noen tror jeg... :rolleyes:

Motoren din kan ha blitt vridd litt sidelengs i akterkant under bakkingen, dette vil kunne gi det kastet du merker. Jeg tror du må løsne akslingen fra klemflensen, eller klemflensen fra girkassa og måle avstand med søkeblad i posisjonene kl 3 - 6 - 9 og 12 i forhold til aksling/klemflens for å se om du har fått skjevhet på motoren. Dette kan gjøres mens måten ligger på sjøen. Perosedyren er beskrevet i en annen tråd her på BP.

roaldbj:

Takk for god info! Fant noen tråder her som beskrev endel om denne klemflensen - greit med slike forum!! :smiley:

traust:

Aner ikke når de ble byttet sist. 92-modell med ettermontert ny motor (Yanmar 88Hk TD/4JH2-DTE).

Lot merke til at det lå ett eller annen firkantet med hull i, i kjølsvinnet. Mulig det er fra en av motorfestene for jeg har ikke sett noe der før.

Uansett, nå er det influensa som herjer, så jeg får vente til den har rast fra seg... :sweat:

Det burde jo ikke bli kast i akslingen, med mindre du har en aksling som ikke tåler påkjenningen. Laget for mindre motor størrelse, eller at den er blitt skadet på en annen måte.

God bedring til deg og motoren

Båter: Yamarin 4410/ Yamaha 40hk, Gplast 700SE/yanmar 120hk, Andunge/seil, Aquaquick MS 300/5hk tohatsu

Enda en med båt lappen!

Herre min hatt så glad jeg er for deres hjelp!! Dere skulle bare visst! :flag:

Jeg vurderer nå faktisk å la en profesjonell se på dette for om motoren må justeres, evt nye fester må på plass (som kanskje er like greit i og med at jeg ikke aner når det ble gjort sist) så er dette vel ett stykke arbeid som gjør det noe komplisert for meg.

Jeg skal iallefall skru løs klemflensen og gjøre målingen, så får vi se. Tusen takk for meget god informasjon og hjelp til dere alle!! :smiley:

Bare å mase. hehe

Nei - eller, ihvertfall ikke nøye nok. Det vil også bli gjort før jobben blir "satt bort". Men har nok ikke vært borte i noe. Jeg rakk å bakke unna før det gikk for langt. Hadde med meg 3 andre personer som kjente til dette med å gå på grund, og de sa klart at dette ikke var noe.

Det var kun ett smell, og det kom når jeg satte giret i revers. Ellers så merket jeg ikke noe. Ikke noe "butting" eller skraping - heller ingenting som tydet på at jeg var borte i noe på bunnen. Rorfestet er montert under probellen, så det ville vært det første som gikk om jeg traff noe.

Eneste er jo om jeg virvlet opp noe stein eller annet når jeg kastet maskineriet i full bakking. Men dette er tolkninger og teorier. Propellen skal sjekkes nøye uansett. :smiley:

Redigert av DelCasa (see edit history)

For meg som har motorbåt er det alltid interessant å følge diskusjoner om vibrasjoner i båten. Jeg håper at DelCasa får lagt ut noen bilder som gir grunnlag for å vurdere hva som har skjedd. Jeg har vært ombord i motorbåter hvor eieren har akseptert at det ved spesielle omdreiningstall "skal" være litt vibrasjon. Som regel kommer denne vibrasjonen av feil ved propell/aksling/motorplassering. Jeg fikk selv en liten vibrasjon i båten for et par år siden ved noen turtall. Måling av aksling viste et lite kast og måling av propell viste ett lite avvik. Se bl.a. denne tråden: https://baatplassen.no/i/index.php?s=&s...st&p=430706 Under viser jeg noen målinger jeg deltok i av propell og aksling:

propellmaaling.jpg

akselmaaling1.jpg

akselmaaling2.jpg

akselmaaling3.jpg

akselmaaling4.jpg

akselmaaling5.jpg

aksel-kaligrering1.jpg

aksel-kaligrering2.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...