ET Posted June 9, 2008 Share Posted June 9, 2008 (edited) Har nettopp installert en Garmin 525s med utvendig knopmåler, og ser at det er en misvisning på ca 2 knop mellom "fart i sjø" og "fart GPS". Noe misvisning gjør jeg regning med pga strøm og vind, men etter en lengre tur i går med varierende strøm og vindforhold er erfaringen at misvisningen er stort sett 2 knop under alle forhold, eller ca 20% av farten under gårsdagens dorgetur. Loggen er helt ny (1 uke) og er neppe grodd, og den er montert foran propell i laminær strømning. Er denne misvisningen normal? ET Edited June 9, 2008 by ET (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Allan E Posted June 9, 2008 Share Posted June 9, 2008 Loggen trenger en kalibrering tenker jeg. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Posted June 9, 2008 Share Posted June 9, 2008 Du nevnte jo svaret selv. Den står i vannsjiktet nærmest båten. Når båten beveger seg i vannet, så lager den et "hull" i sjøen. Det vannet som var der må gå et eller et annet sted. Det blir presset til sidene og bakover og får høyere fart enn en det båten gjør gjennom vannet. Derfor skal slike transducere, både logg og ekkolodd, løftes ut fra båten ca. 10-12 cm. for å vise riktig. Den eneste småbåtlogg som er korrekt flushmontert er Dopplerloggen til NKE. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
ET Posted June 9, 2008 Author Share Posted June 9, 2008 Hei Gladiator, jeg burde jo nevnt at jeg kalibrerte loggen ikke mindre enn tre ganger, uten at det ble noe bedre av den grunn. Etter første gang var det forskjell, men de to påfølgende kalibreringene gav ikke noe bedre resultat. ET Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøtummel Posted June 9, 2008 Share Posted June 9, 2008 Farten du leser av på GPS er fart over grunnen og på sjøen er dette sjelden det samme som fart gjennom vannet. Uansett, en GPS måler fart over grunnen ganske nøyaktig. Fart gjennom vannet er vanskeligere å måle nøyaktig, og de fleste fritidsbåter har et ganske enkelt måleinstrument. Om det viser riktig når du har dorgefart så viser det kanskje ikke riktig når du går i marsfart eller planer. Uansett er det nødvendig å sjekke dette instrumentet for å finne en omregningsfaktor. På moderne elektroniske instrumenter kan denne omregningsfaktoren gjerne tastes inn slik at instrumentet viser riktig. Noen instrumenter gjøre utregningen selv når du kjører fram og tilbake en oppmålt lengde. At en logg som ikke er justert viser 20 prosent feil er slett ikke oppsiktsvekkende. At loggen er enda mer unøyaktig når båten har grodd litt under vannlinjen i løpet av en sesong er også helt normalt. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
ET Posted June 9, 2008 Author Share Posted June 9, 2008 Mulligan, loggen er ca 10 cm fra skutebunn Mullig jeg formulerte meg litt uklart, men fart i vann er lavere enn fart iht GPS. ET Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Posted June 9, 2008 Share Posted June 9, 2008 Ja, det kan også skje. Vannet fortrenges aldri helt paralellt med skroget. De som finforsker på slikt legger små malingklatter på skroget og dytter det gjennom vannet for å se på strømningen. Gir ofte uventede resultater. Og når jeg sier løftet ut fra skroget mener jeg montert på blister. Montasjen din vil så godt som garantert forårsake turbulens. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
ET Posted June 9, 2008 Author Share Posted June 9, 2008 Enig med deg, montasjen er ikke ideell. Braketten er beregnet for hekkmontering. Dette var forøvrig eneste mulighet med denne transduceren. Prøver dette i år, hvis flere problemer bytter jeg denne ut når vårpussen skal tas og båten står tørt. Kommer nok til å bruke "fart GPS" som knopmåler heretter. ET Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Allan E Posted June 9, 2008 Share Posted June 9, 2008 På min båt er loggen montert til side for kjølen og dette gir stor forskell på loggen avhengig av hvilken side båten krenger til. Nå står et bytte for tur men da skal den monteres i båtens senterlinje. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
ET Posted June 9, 2008 Author Share Posted June 9, 2008 (edited) På en seiler gir det nok større misvisning når loggen er på siden av kjølen enn for en snekke. Det blir jo litt rulling på en tur med snekken men i gjennomsnitt tror jeg den ligger ganske så normalt på vannet Edited June 9, 2008 by ET (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts