Jump to content

Misvisning mellom "fart i sjø" og "fart GPS"


ET

Recommended Posts

Har nettopp installert en Garmin 525s med utvendig knopmåler, og ser at det er en misvisning på ca 2 knop mellom "fart i sjø" og "fart GPS". Noe misvisning gjør jeg regning med pga strøm og vind, men etter en lengre tur i går med varierende strøm og vindforhold er erfaringen at misvisningen er stort sett 2 knop under alle forhold, eller ca 20% av farten :eek: under gårsdagens dorgetur.

Loggen er helt ny (1 uke) og er neppe grodd, og den er montert foran propell i laminær strømning.

Er denne misvisningen normal? :confused:

 

ET

Redigert av ET (see edit history)
Link to post

Du nevnte jo svaret selv.

Den står i vannsjiktet nærmest båten. Når båten beveger seg i vannet, så lager den et "hull" i sjøen. Det vannet som var der må gå et eller et annet sted. Det blir presset til sidene og bakover og får høyere fart enn en det båten gjør gjennom vannet.

Derfor skal slike transducere, både logg og ekkolodd, løftes ut fra båten ca. 10-12 cm. for å vise riktig.

Den eneste småbåtlogg som er korrekt flushmontert er Dopplerloggen til NKE.

Link to post

Farten du leser av på GPS er fart over grunnen og på sjøen er dette sjelden det samme som fart gjennom vannet. Uansett, en GPS måler fart over grunnen ganske nøyaktig.

 

Fart gjennom vannet er vanskeligere å måle nøyaktig, og de fleste fritidsbåter har et ganske enkelt måleinstrument. Om det viser riktig når du har dorgefart så viser det kanskje ikke riktig når du går i marsfart eller planer. Uansett er det nødvendig å sjekke dette instrumentet for å finne en omregningsfaktor. På moderne elektroniske instrumenter kan denne omregningsfaktoren gjerne tastes inn slik at instrumentet viser riktig. Noen instrumenter gjøre utregningen selv når du kjører fram og tilbake en oppmålt lengde.

 

At en logg som ikke er justert viser 20 prosent feil er slett ikke oppsiktsvekkende. At loggen er enda mer unøyaktig når båten har grodd litt under vannlinjen i løpet av en sesong er også helt normalt.

Link to post

Ja, det kan også skje. Vannet fortrenges aldri helt paralellt med skroget. De som finforsker på slikt legger små malingklatter på skroget og dytter det gjennom vannet for å se på strømningen. Gir ofte uventede resultater. Og når jeg sier løftet ut fra skroget mener jeg montert på blister. Montasjen din vil så godt som garantert forårsake turbulens.

Link to post

Enig med deg, montasjen er ikke ideell. Braketten er beregnet for hekkmontering. Dette var forøvrig eneste mulighet med denne transduceren.

Prøver dette i år, hvis flere problemer bytter jeg denne ut når vårpussen skal tas og båten står tørt.

 

Kommer nok til å bruke "fart GPS" som knopmåler heretter.

 

ET

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...