Jump to content

Færdern 2008

Allan E

Recommended Posts

Hei.

vet at dette kanskje er litt off-topic, men prøver alikevel.

Kjørte utover langs Nesoddlandet i går, og møtte en hel haug av seilbåter på vei hjem fra ferder'n tenker jeg. Og en del av disse hadde seil oppe, men gikk for full motor fremover, så seilet bare "blafret(?)".

Så mitt spørsmål er som følger: er det noen grunn til dette(stabilitet e.l.).

Dette er noe jeg lurer på, så ikke lag dette til en av de sedvanlige diskusjonene her inne mellom motor og seilbåter.

Med vennlig hilsen

Henrik Nygaard

Om seilene bare blafrer ved motorgange er det lite stabilitet/fart å hente. Det er derimot en ypperlig måte å redusere levetiden på seil, og bør følgelig unngås. Det KAN være at man ønsket å tørke seilene før man pakket dem? Det var vel særs lite vind, og da er det vel begrenset hvor ille det er. Jeg vil anta at det skyldes "prioritering". Lage mat, rydde, pakke andre seil eller lignende gjøremål, evt. at man bare venter til man er i le eller til kai før man pakker seil.

Takk Gladiator. Dette var virkelig stort for oss, og så utrolig morsom seilas det var i år tror jeg vi skal vente lenge på. Det var lite vind, mye vind, slør, kryss, spinnakerføre, sol, regn hva mer kan en færder bestå av. Jeg vil gratuelere alle andre som seilte færderen her på bp :flag: også de svenske som var med :flag_sw: det merka hvertfall vi.

:cryin: DSQ.

Ble rent på av en båt for BB halser (Vi SB).

Skipperen leverte inn protest i Horten, og så dro vi hjem. Gjett hvem som ikke var tilstede på protestmøte :crazy:

:headbang: :headbang: :headbang:

Du seilte en Hanse 370?

EDIT: vil anta det er snakk om Hansen ja, mot KjipeL?

Iflg. hva jeg har hørt ble sagt på protestmøtet hadde dere forandret kurs så kort tid før sammenstøt at dette ble uungåelig, det var ikke mulig for den andre båten å "svare" på deres kursendring. Så vidt jeg husker ble dere disket fra en 4 plass?

Redigert av oleandreas (see edit history)
Onkel Blå stiller i klassen LYS 1.07 - 1.12. Ingen store ambisjoner, men jeg liker å seile med spinnaker når anledningen byr seg. Vi blir 4 ombord, samt muligens min yngste datter som lettvekts-utkikk i le.

Mener jeg så dere rett før passering Slemmestad :seeya: ! Da bygen kom! Regner med at dere også fikk med dere Expressen som plutselig ikke hadde mast lenger :crazy: !

En av gutta hos meg var i gang med å varme lapskaus akkurat når bygen kom, men det ble ikke noe lapskaus da, nei! Må vist ut å kjøpe sånn slingre stativ til origo'n :lol: !

s/y "Arnegrut", Asker

Regner med at dere også fikk med dere Expressen som plutselig ikke hadde mast lenger

Var det den båten som hadde en spinnaker flagrende vannrett ut fra mastetoppen? Det så ikke spesielt sunt ut, men det var et stykke foran oss, så vi så ikke om det var den samme båten vi senere så uten mast. Så forresten en båt i Drøbaksundet også. De motret sydover med masten stående opp - og ned i cockpiten.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Var det den båten som hadde en spinnaker flagrende vannrett ut fra mastetoppen? Det så ikke spesielt sunt ut, men det var et stykke foran oss, så vi så ikke om det var den samme båten vi senere så uten mast. Så forresten en båt i Drøbaksundet også. De motret sydover med masten stående opp - og ned i cockpiten.

Det tror jeg nok var en annen båt, for jeg så flere som slet med spinnakeren sin, deriblant minst to båter hvor spinnakerduken flagret vilt. Jeg så ikke havariet til expressen live, kun etterpå, når de holdt på å rydde opp som best de kunne.

Båten i Drøbaksundet brakk visst masten ifm. kollisjon.

s/y "Arnegrut", Asker

Mener jeg så dere rett før passering Slemmestad :seeya: ! Da bygen kom! Regner med at dere også fikk med dere Expressen som plutselig ikke hadde mast lenger :crazy: !

En av gutta hos meg var i gang med å varme lapskaus akkurat når bygen kom, men det ble ikke noe lapskaus da, nei! Må vist ut å kjøpe sånn slingre stativ til origo'n :lol: !

Joda, vi var ganske nærme båten uten mast. Jeg trodde det var en FC 8, men klarte ikke helt å se så nøye etter.

Vi slet litt med spinnakernedtaket, kan man si, og hadde spinnakeren nærmest vannrett en stund. I stedenfor å seile framover i vindbygen, seilte vi vel nærmest bakover mens vi prøvde å ta ned seilet. Det var vel her seieren glapp.... Spinnakeren blåste i gjennom fortriangelet. Da vi slapp skjøtet løp det over den opprullede genuaen og slet hull gjennom fem lag av kraftig dacron.

Vi seilte godt på kryssen gjennom Drøbaksundet, men nattevakten valgte å følge separasjonslinjen mot Hollenderbåen. Det stemmer at det er ca 1 knops motstrøm der... Det var en fin tur, og vi har lært mye. Dessuten har mannskapet fått blod på tann. Vi stiller nok i Hollendern og satser på å gjøre det skarpere der (dvs bedre enn nest sist)..

nattevakten valgte å følge separasjonslinjen mot Hollenderbåen. Det stemmer at det er ca 1 knops motstrøm der...

Vi gikk mer eller mindre rett på på Mefjordbåen fra Filtvet. Vi var klar over at det var mer motstrøm der enn det var oppunder Jeløya, men til gjengjeld hadde vi fordelen av 1. Fri vind (Gikk alene så godt som hele tiden) 2. Mer vind (Østavinden var vel roligere ioppunder Jeløya) 3. Vi slapp motstrømmen innenfor Gullholmen og 4. Kortere seilt distanse.

Alt i alt tror jeg ikke vi tapte noe på det veivalget. Det vi tapte på var derimot kryssleggene. Og så kunne vi vært mer samkjørte med spinnakeren. Og en liten justering i starten hadde gjort at vi ikke hadde brukt 20-30 minutter bare på å komme over startlinja... Jeg hadde i utgangspunktet timet alt riktig og vi hadde fått en kjempestart helt oppe under startbåten (ikke beskjeden denne karen nei!), men så døde vinden, og da falt hele planen sammen.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Du seilte en Hanse 370?

EDIT: vil anta det er snakk om Hansen ja, mot KjipeL?

Iflg. hva jeg har hørt ble sagt på protestmøtet hadde dere forandret kurs så kort tid før sammenstøt at dette ble uungåelig, det var ikke mulig for den andre båten å "svare" på deres kursendring. Så vidt jeg husker ble dere disket fra en 4 plass?

Det var oss. Disket fra en tredje plass. Det toget har gått.

men-

Kl. bb halser

Vi, sb-halser slo til sb for å unngå sammenstøt, for sent.

Vi hadde fortsatt truffet ham om vi hadde falt av.

Uansett KL. kunne ikke ha gått forran etter vår oppfatning og vi ble tvunget til å foreta unnvikende manøvre.

Viser bare hvor viktig det er å lese seilingsregelementet og stille på protestmøtet. I gamledager ble de holdt o KNS sine lokaler.

:headbang:

Vi kaller manglende fremmøte en "skipper inkurie" og kommer til å mobbe ham så lenge han lever!

Vi kom på BB-halser og en kryssende båt - neppe en Hanse, mye mindre - på SB-halser. Så den for sent. Refleksen gjorde at jeg prøvde alt for sent og "gå bak" denne båten. Vi skrubbet skrogside mot skrogside og fikk av en åpenbart utstikkende metalldel på den andre båten en lang og dyp ripe i skrogsiden. Vi ble protestert på, men protestanten møtte ikke opp (også vi en time for sent). Protesten avvist. Ikke DSQ.

Blir nok en dyr reparasjon, men vi har topp-forsikringsdekning, heldigvis. Kan ikke tenke meg at at den andre båten har nevneverdige skader. Men slik jeg bedømmer det hadde den andre båten ikke gjort noen siste-øyeblikks-manøver. Alt gikk jo over i løpet av sekunder, men uten mitt manøver hadde enten vi spiddet den andre i BB-side, eller de oss på SB. Skulle ikke ha forundret meg om dette hadde blitt et forlis...

Hei!

Takker Baatsmann! Var en spennende regatta med 6 minutter mellom de tre første i klassen i mål!

Sonata 7: Er det du som har en gul båt med rød hekk med noen maur eller noe malt på?? Seilte sammen med dere etter Slemmestad! Den båten går som det griner - ikke lett å seile fra!!

Stein-E

Stemmer det båten er helt gul med rød hekk og to maur på vei opp

Det var oss. Disket fra en tredje plass. Det toget har gått.

Ja. Vi var nemlig livredde for at det var oss det var blitt klaget på, vi hadde en litt uheldig situasjon i begynnelsen av løpet hvor en båt (som vi var usikker på om var en Hanse eller ikke) gikk på skjær. Han forsøkte aldri å manøvrere unna skjæret eller rope "plass for land", og vi trodde heller ikke det var noe skjær der - 2 meter på innsiden av staken. I etterkant kom vi frem til at det måtte ha vært en Bavaria.

Men dere ble disket fra en 4 plass, NEXT CHRISTINE ble lagt inn på 3, og dere skjøvet ned til 4, før dere ble disket. For min del var hele lørdagen en nervepirrende opplevelse med stadige turer bortom resultatlista. :smiley:

Ole Andreas (mannskap på Finally II)

Redigert av oleandreas (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...